• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3784 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين

جهانگيري كمك روحاني در رقابت انتخاباتي است

علي تاجرنيا فعال سياسي اصلاح‌طلب

 

 

1) بخشي از كانديداهاي موجود طيف اصولگرايي تاييد صلاحيت نمي‌شوند. ديگر گزينه‌هاي اصولگرايي نيز هستند كه براي حضور در مناظرات و داشتن تريبون‌هاي انتخاباتي در نقد دولت به ميدان آمده‌اند. اين گزينه‌ها چه در صحنه بمانند و چه نمانند، روحاني و كانديداي مورد اجماع اصولگرايان كه احتمالا آقاي ابراهيم رييسي است، رقابت اصلي را دارند. از چنين رقابتي نيز آقاي روحاني شانس پيروزي بيشتري دارد. به هر حال شرايط انتخابات غيرقابل پيش‌بيني است و آمدن آقاي جهانگيري نشان مي‌دهد كه اصلاح‌طلبان احتمال تغيير شرايط را در نظر گرفته‌اند. در عرصه رقابت انتخابات حضور آقاي جهانگيري كمك به آقاي روحاني است. او مي‌تواند در پاسخ به برخي انتقادات كمك كار آقاي روحاني باشد. استراتژي آقاي جهانگيري حضور به عنوان يار كمكي روحاني است.
2) مهم اين است كه در انتخابات بدنه اصلي جريان اصولگرايي از چه كسي حمايت كند. آقاي احمدي‌نژاد در شرايطي راي داشت كه اصولگرايان از او حمايت مي‌كردند. در گذشته نيز همين امر در راي‌آوري‌اش موثر بود و برخي اصولگرايان نيز آن زمان سكوت كرده و كانديداي جدي‌اي معرفي نكردند. خوب است كه شوراي نگهبان آقاي احمدي‌نژاد را تاييد كند تا ميزان اقبال مردم به او مشخص شود.
3) طي سال‌هاي گذشته بر حسب تجارب رويكرد هر جريان و جناحي مشخص شده است و اين امر تغيير نخواهد كرد. اصولگرايان در 8 سال رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد و سه دوره مجلس شوراي اسلامي رويكرد خود را نشان داده‌اند. آقاي روحاني نيز ادامه مسير چهار ساله خود را در پيش خواهد گرفت. البته بسياري از زير ساخت‌ها در حوزه معيشتي و بين‌المللي ايجاد شده است و آثار آن در دوره دوم دولت آقاي روحاني مشخص‌تر خواهد شد. فقط آقاي رييسي در بين كانديداهاي مطرح فاقد سابقه اجرايي است اما به هر حال از روي افرادي كه او را در زمان موقع ثبت‌نام همراهي كرده‌اند مي‌توان جهت‌گيري‌اش را تشخيص داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون