• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3785 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۹ فروردين

ايران و تركمنستان در جست‌وجوي روابط گسترده‌تر

محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه در نخستين مقصد خود در سفر به آسياي ميانه و قفقاز، در تركمنستان با مقام‌هاي متعدد كشور ميزبان از جمله رييس‌جمهور و وزير خارجه ديدار كرد. «مردوف رشيد» وزير امورخارجه كشور ميزبان در اين ديدار سفر ظريف به عشق آباد كه مصادف با بيست و پنجمين سالگرد مناسبات بين دو كشور صورت گرفته است را مهم دانست و با اشاره به ملاقات وزير خارجه كشورمان با رييس‌جمهور تركمنستان و موضوعات مطروحه در اين ملاقات، گفت: از حمايت جمهوري اسلامي ايران از سياست بي‌طرفي تركمنستان در مجمع عمومي سازمان ملل درسال ١٩٩٥ تشكر مي‌كنيم و خواهان ادامه همكاري و حمايت دو كشور در مجامع بين‌المللي هستيم.
مردوف رشيد در اين ملاقات با تاكيد بر اهميت همكاري‌هاي مختلف و تدوين همكاري‌هاي سياسي بين وزارتخانه‌هاي امور خارجه دو كشور، افزود: برجام موانع همكاري‌هاي بانكي ميان دو كشور را برداشته و تسهيلات خوبي در زمينه اين همكاري‌ها ايجاد كرده است.
محمدجواد ظريف نيز در اين ملاقات گفت: ما با تركمنستان در زمينه‌هاي مختلف همكاري داريم. نزديك به دو ساعت گفت‌وگو با رييس‌جمهور تركمنستان نشانه عزم رييس‌جمهور تركمنستان بر گسترش روابط است.
وزيرخارجه در ادامه، روابط بسيار خوب و نزديك روساي جمهور دو كشور از گذشته تاكنون را بيانگر اراده طرفين براي توسعه روابط دانست. در اين ملاقات همچنين طرفين در خصوص توسعه همكاري‌هاي اقتصادي، همكاري در زمينه‌هاي بانكي با توجه به برداشته شدن محدوديت‌ها در اين زمينه بعد از برجام، تنوع‌سازي همكاري‌ها در حوزه انرژي، تسهيل در صدور رواديد با هدف افزايش همكاري‌هاي تجاري، سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك، بررسي استفاده از پول ملي در همكاري تجاري و حل مشكلات تجاري و اقتصادي گفت‌وگو كردند.
رييس‌جمهور تركمنستان: آرزو مي‌كنيم انتخابات در ايران، رويداد موفقيت‌آميزي باشد
بردي محمدوف، رييس‌جمهوري تركمنستان در ديدار با ظريف از وي درخواست كرد تا ظريف سلام ويژه‌اش را به رهبر معظم انقلاب و رييس‌جمهوري اسلامي ايران برساند. به گزارش آنا، بردي محمدوف ضمن خوشامدگويي به وزير امور خارجه افزود: ‌در قرون متمادي تركمنستان و ايران روابط دوستانه و برادرانه داشته‌اند و اين روابط روز به روز بيشتر شده است. از طرف ملت تركمنستان آرزو مي‌كنيم در ارديبهشت ماه رويداد بزرگ تاريخي و سياسي (انتخابات رياست‌جمهوري ايران)، رويداد موفقيت‌آميزي باشد. سال‌هاي زيادي است كه دو كشور در بخش‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي روابط خوبي داشته‌اند و مذاكرات و گفت‌وگوهاي دو طرف در اين زمينه‌ها پرثمر بوده است. از جنابعالي مي‌خواهم سلام ويژه مرا به حضرت آيت‌الله خامنه‌‌اي و آقاي روحاني برسانيد.
سفري براي توسعه روابط
صبح روز گذشته ظريف در ادامه برنامه‌ها در تركمستان با حضور در هتل آرچابيل عشق‌آباد در مراسم افتتاحيه همايش بازرگاني تركمنستان و ايران شركت كرد. به گزارش آنا، رشيد مرداف، وزير خارجه تركمنستان سخنان خود را با بيان اينكه آقاي ظريف براي توسعه روابط به اينجا آمدند، آغاز كرد و گفت: دو كشور همكاري‌هاي مهمي از جمله در مسائل اقتصادي دارند. جمهوري اسلامي ايران يكي از مهم‌ترين شركاي اقتصادي ما است و به خاطر همين همكاري‌هاي ما پر از تاريخي غني است. امروز در زمينه‌هاي انرژي، كشاورزي و... همكاري‌هاي خوبي وجود دارد ودو كشور همواره تلاش كرده‌اند ظرفيت‌هاي خود را براي همكاري تقويت كنند.
ظريف: به دنبال همكاري‌هاي بلندمدت با تركمنستان هستيم
ظريف نيز در اين نشست گفت: ما امروز در بيست و پنجمين سال روابط ايران و تركمنستان هستيم. ايران نخستين كشوري بود كه جمهوري‌هاي تازه استقلال يافته را به رسميت شناخت. اين افتخار ما بود كه در كنار مردم و دولت تركمنستان باشيم. ما با هم خويشاوندي داريم. پيشرفت و توسعه تركمنستان و امنيت مردم تركمنستان را رفاه و توسعه مردم ايران مي‌دانيم. ما به عنوان دو كشوري كه در منطقه پرالتهاب حضور داريم، به لطف خدا و رهبري رهبران دو كشور از امنيت برخورداريم. ما در حوزه‌هاي مختلف از ابتداي استقلال تركمنستان همچنان به عنوان شريك قابل اعتماد هستيم. ما به دنبال همكاري بلندمدت‌تر با تركمنستان هستيم. ما امكانات خوبي براي همكاري‌ها فراهم كرديم. توافق چهارجانبه ايران، ازبكستان، تركمنستان و عمان براي برقراري يك خط ترانزيت كه با استقبال هند مواجه شده يكي از همين موارد است. لذا همكاري در حوزه حمل و نقل و ساخت زيربناهاي لازم مي‌تواند موضوع گفت‌وگوي بخش دولتي و خصوصي هر دو طرف باشد. ما بايد به روابط راهبردي‌تر فكر كنيم. من معتقدم آينده بخش انرژي دو طرف آينده روشني است. در اين زمينه مي‌توانيد روي ما حساب كنيد. حوزه ديگر تعاملات بانكي و پولي است. ما امروز اين امكان را داريم كه در تعاملات بانكي فعال باشيم. امروز در گفت‌وگو با رييس‌جمهوري تركمنستان اراده ايشان بر‌اي همكاري براساس ارزهاي ملي را مشاهده كرديم. مي‌توانيم معامله با ارزهاي ملي را فعال كنيم. يقين دارم در ۲۵ سال گذشته كه ارتباطات خوبي داشتيم در سال‌هاي آينده اين ارتباطات گسترده‌تر از پيش و به سود مردم و صلح و ثبات خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون