• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3785 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۹ فروردين

چهره‌ها - خبرها

به رهبري «مروان البرغوثي»

1500 اسير فلسطيني در زندان‌هاي اسراييل دست به اعتصاب غذا زدند

روز دوشنبه بيش از هزار اسير فلسطيني در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي اعتصاب غذا كردند. اين اعتصاب غذاي هماهنگ به درخواست «مروان البرغوثي» از رهبران جنبش فتح فلسطين كه به 5 بار حبس ابد محكوم شده و در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي به اسارت گرفته شده اجرا شده است. البرغوثي كه ميان همه گروه‌هاي فلسطيني و شماري از يهوديان از محبوبيت بالايي برخوردار است در مقاله‌اي كه روزنامه نيويورك تايمز آن را منتشر كرده اعلام كرد اين اعتصاب غذا براي برخورد با قانون شكني و تجاوز به حقوق اسراي فلسطيني است كه در زندان‌هاي اسراييل رخ مي‌دهد. البرغوثي در مقاله خود در نيويورك تايمز به شكنجه اسرا، نبود امكانات پزشكي و كشته شدن شماري از اسرا در جريان دوره زندان‌شان اشاره كرده و گفته سيستم نژادپرستانه قضايي در رژيم صهيونيستي به اسراييلي‌هايي كه عليه شهروندان فلسطيني مرتكب جرم مي‌شوند فرصت فرار مي‌دهد و مقاومت فلسطينيان را جرم مي‌داند. مساله اسراي فلسطيني در اراضي اشغالي يكي از اصلي‌ترين موارد مساله فلسطين است و به گفته مسوولان اين كشور دست‌كم 850 هزار شهروند فلسطيني در طول 50 سال گذشته در اسارت رژيم صهيونيستي بوده‌اند. در طول چندسال گذشته شماري از اسراي فلسطيني به اعتصاب غذا دست زده بودند كه وضعيت جسمي تعدادي از آنها خطرناك شد كه در نهايت با توافق‌هايي كه با اسراييل صورت گرفت، اين اسرا به صورت موقت از زندان آزاد شدند. «عيسي قراقع» رييس هيات امور اسراي فلسطيني به خبرگزاري فرانسه گفته كه از روز دوشنبه 1500 اسير فلسطيني اعتصاب غذاي خود را آغاز كرده و انتظار مي‌رود طي روزهاي آتي بر شمار آ‌نها افزوده شود. بر اساس قوانين رژيم صهيونيستي كه از دوران قيموميت بريتانيا بر فلسطين باقي مانده است رژيم صهيونيستي مي‌تواند هر شهروند فلسطيني را 6 ماه بدون تفهيم اتهام بازداشت كند كه اين مدت قابل تمديد خواهد بود، اين قانون با مخالفت‌هاي زيادي مواجه شده و نقض صريح حقوق بشر به شمار مي‌رود.

محمود عباس خواستار اقدام فوري براي نجات جان اسراي فلسطيني شد
محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين نسبت به پيامدهاي اعتصاب غذاي اسراي فلسطيني در زندان‌هاي اسراييل هشدار داد و خواستار اقدام فوري براي نجات جان اسراي فلسطيني شد. وي همچنين نسبت به پيچيده‌شدن اوضاع اسرا در سايه لج‌بازي‌هاي اسراييل براي پاسخ‌گويي به مطالبات عادلانه اسراي فلسطيني هشدار داد و تاكيد كرد كه بايد به خواسته‌هاي قانوني اسرا كه بر اساس معاهدات بين‌المللي مطرح مي‌شود احترام گذاشت. وي همچنين تاكيد كرد كه تشكيلات خودگردان فلسطين به تلاش براي آزادي اسرا و پايان دادن به رنج آنها تلاش خواهد كرد و از تل‌آويو خواست به مطالبات اسراي فلسطيني پاسخ داده و عمل كند. همزمان با اعتصاب غذاي اسراي فلسطيني هزاران شهروند اين كشور نيز براي اعلام همبستگي با اسرا در شهرهاي مختلف دست به تظاهرات زدند. جنبش حماس نيز روز يكشنبه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد از اين اقدام اسرا حمايت مي‌كند. اسراييل بيش از 6500 شهروند فلسطيني را در زندان‌هاي خود به اسارت گرفته كه در 22 زندان تقسيم شده‌اند، 62 زن و 14 كودك زير سن قانوني در ميان اسراي فلسطيني حضور دارند.

روز اسير در فلسطين
با توجه به اينكه اسراي فلسطيني در روز اسير در فلسطين دست به اعتصاب غذا زده‌اند، «عساف ليبراتي» سخنگوي سازمان زندان‌هاي رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه تا روز يكشنبه 1100 اسير فلسطيني از قصد خود براي اعتصاب غذا خبر داده‌اند و افزود: اين اعتصاب غذا سلامت و جان زندانيان را به خطر مي‌اندازد و سيستم انضباطي در زندان‌ها را بر هم مي‌زند. به گفته اين مسوول اسراييلي سازمان زندان‌هاي رژيم صهيونيستي اقدامات سركوب‌گرانه‌اي عليه اين افراد اتخاذ خواهد كرد و شماري از اسراي فلسطيني را به بخش‌هاي ديگر زندان منتقل كرده و افزود: سازمان زندان‌هاي اسراييل با زندانيان مذاكره نمي‌كند. از سوي ديگر كانون اسراي فلسطيني خبر داد كه همزمان با اعتصاب غذاي اسراي فلسطيني، سازمان زندان‌هاي اسراييل همه دارايي‌هاي اسراي فلسطيني را در داخل سلول‌ها‌ي‌شان مصادره كرده است. اسراي فلسطيني براي نخستين بار در سال 1968 به مدت سه روز دست به اعتصاب غذا زده بودند و به سياست‌هاي توهين آميزي كه از سوي رژيم صهيونيستي عليه آنها اعمال مي‌شد اعتراض كرده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون