• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3788 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲ ارديبهشت

مناظره‌ها « زنده» ‌مي‌شود؟

« اعتماد» تحليل مي‌كند كه چه كسي از مناظره‌هاي مرده و ضبط شده سود مي‌برد| همراه با گفتاري از اساتيد ارتباطات

گروه سياسي| عصر روز پنجشنبه در حالي كه فضاي انتخاباتي در شش و بش اعلام رسمي اسامي كانديداهاي تاييد صلاحيت شده انتخابات رياست‌جمهوري بود، مصوبه كميسيون بررسي تبليغات فضاي انتخابات همه را حيرت‌زده كرد: «پخش زنده مناظره كانديداهاي رياست‌جمهوري منتفي شد». خبر را سيد سلمان ساماني، سخنگوي وزارت كشور در كانال تلگرامي خود و ضمن گزارش از مصوبه دومين جلسه كميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري رسانه‌اي كرد. به نوشته او اين جلسه با حضور منتظري دادستان كل كشور، علي عسكري رييس صدا و سيما، قاضي‌زاده هاشمي نماينده مجلس و عضو شوراي نظارت بر صدا و سيما، مسوولان ستاد انتخابات كشور و نماينده ناظر شوراي نگهبان و به رياست رحماني فضلي وزير كشور برگزار شده بود و باتصويب كميسيون قرار شد مناظره‌هاي انتخاباتي نامزدها به صورت ضبط شده وگفت‌وگوهاي تلويزيوني به صورت زنده پخش شود. بلافاصله بعد از انتشار خبر، واكنش‌ها به پخش ضبط شده مناظره‌هاي تلويزيوني شروع شد. علاوه بر واكنش‌هاي گسترده كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي و مجازي، كانديداهاي انتخاباتي و چهره‌هاي سياسي هم به اين موضوع واكنش نشان دادند و عملا خواستار لغو و تجديدنظر درباره اين تصميم شدند.
خبرسازي رسانه‌هاي اصولگرا
هنوز دقايقي از انتشار اين خبر نگذشته بود كه برخي رسانه‌هاي اصولگرا از جمله خبرگزاري تسنيم در خبر خود نوشتند كه اين تصميم به پيشنهاد دولت انجام شده است. موضوعي كه بلافاصله با واكنش حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رييس‌جمهور روبه‌رو شد تا او از تقاضاي دكتر روحاني براي تجديدنظر در مصوبه كميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات خبر بدهد. خود رييس‌جمهور هم دقايقي بعد از آن در سخنراني خود در جمع مردم فارس علاقه‌مندي خودش به برگزاري مناظره‌هاي انتخاباتي به صورت زنده را بيان كرد. اما تلاش رسانه‌هاي اصولگرا براي ربط دادن اين تصميم كميسيون تبليغات انتخابات به دولت در حالي است كه از قضا دولت در تركيب اين كميسيون در اقليت قرار دارد و دولتي‌ها تنها دو نماينده از پنج عضو اين كميسيون را تشكيل مي‌دهند. با اين حال اما با ادامه به فضاسازي‌هاي رسانه‌اي مخالفان دولت اين‌بار وزارت كشور به ميدان آمد و اطلاعيه تند و تيزي در اين باره صادر كرد. وزارت كشور در واكنش به اين خبرسازي با تشريح تركيب اعضاي كمسيون تبليغات به اقليت بودن دولت در اين كميسيون اشاره كرد و اينكه طبق قانون اعضاي اين كميسيون دادستان كل كشور يا نماينده تام‌الاختيار او - وزير كشور يا نماينده تام‌الاختيار او - دبير هيات اجرايي مركزي انتخابات - رييس شورا يا يكي از اعضاي شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما و رييس سازمان صدا و سيما يا نماينده تام‌الاختيار هسستند كه دولتي‌ها فقط 2نفر عضو آن هستند. بيانيه وزارت كشور با توجه به تركيب فرابخشي كميسيون و تصميم جمعي اعضا انتساب اين تصميم به دولت را «مصداق بارز جنجال‌آفريني و مقابله با تصميمات مراجع مسوول در امر انتخابات دانست». علاوه بر اين در بيانيه وزارت كشور با صراحت آمده: «دامن زدن به مخالفت‌ها با تصميمات مراجع قانوني و سوءاستفاده سياسي و جناحي از آن از سوي عوامل رسانه‌هاي برخوردار از منابع و بودجه‌هاي عمومي همچون خبرگزاري تسنيم، در حكم ايجاد اخلال در تامين نظم و امنيت انتخابات است و استمرار آن، مطلقا غيرقابل قبول و در صورت تكرار، با برخورد قانوني مواجه خواهد شد.» خبرسازي رسانه‌هاي اصولگرا عليه دولت با واكنش‌هاي ديگري هم همراه بود. از جمله غلامرضا كاتب، عضو هيات نظارت بر صدا و سيما به ايسنا گفت: عدم پخش زنده مناظره‌ها پيشنهاد وزير كشور و دولت نبوده و او هم تنها يك عضو از كميته تبليغات است.
عدم پخش زنده مناظرات پيشنهاد چه كساني بود؟
اما اين تصميم در كميسيون پنج نفره با پيشنهاد چه كساني اتخاذ شد؟ علاوه بر دو نماينده دولت كه مخالفت خودشان را با اين تصميم اعلام كردند علي عسگري، رييس صدا و سيما هم مخالفت خودش را با اين تصميم بيان كرد و خواستار تجديد نظر در اين تصميم شد. علي‌عسكري اعلام كرد: با وجود اصرار رسانه ملي براي پخش زنده مناظره‌هاي انتخاباتي متاسفانه كميسيون تبليغات انتخابات با اين پيشنهاد مخالفت و پخش غيرزنده مناظره‌ها را تصويب كرد. اميدواريم با توجه به اينكه زنده بودن پخش مناظره‌ها جزو ذات اين‌گونه برنامه‌هاست كميسيون تبليغات با درك انتظار افكار عمومي از رسانه ملي، پيشنهاد صدا و سيما مبني بر پخش زنده مناظره‌ها را مجددا بررسي و تصويب كند. با اين حساب ظاهرا پيشنهاد پخش ضبط شده مناظرات انتخاباتي را بايد دادستان كل كشور يا شوراي نگهبان مطرح كرده باشند. برخي گمانه‌زني‌ها هم حاكي از اين است كه اين پيشنهاد پيش از قطعي شدن بررسي صلاحيت‌ها و احتمال حضور احمدي‌نژاد در مناظره‌ها مطرح شده است. اما حالا با قرار گرفتن نام احمدي‌نژاد در ميان اسامي احراز صلاحيت نشده، احتمال تجديد نظر كميسيون در تصميم خودش افزايش يافته است.
احتمال بازگشت پخش زنده مناظرات
هرچه هست با ادامه اعتراض‌ها به اين تصميم، احسان قاضي‌زاده هاشمي، نماينده فريمان و عضو كميسيون بررسي تبليغات انتخابات از برگزاري جلسه ويژه اين كميسيون براي تجديدنظر در «پخش غيرزنده مناظرات انتخاباتي از رسانه ملي» در عصر روز گذشته خبر داد. اين جلسه البته برگزار شد اما بعد از نزديك به چهار ساعت بحث و گفت‌وگو به نتيجه‌اي نرسيد تا تصميم‌گيري نهايي به جلسه امروز اين كميسيون موكول شود. قاضي‌زاده هاشمي به فارس گفت: موضوع پخش زنده شدن يا نشدن مناظره‌ها قرار است در جلسه امروز كميسيون نهايي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون