• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3794 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ ارديبهشت

رييس نمايشگاه كتاب در نشست خبري:

غرفه‌هاي نمايشگاه كتاب به ستاد تبليغاتي نامزدها تبديل نشود!

گروه فرهنگ و هنر

 

رييس سي‌امين نمايشگاه كتاب تهران تاكيد دارد كه تبليغات انتخاباتي در فضاي نمايشگاه يا تبديل شدن غرفه‌ها به ستادهاي انتخاباتي، تخلف است و با آن برخورد مي‌شود.
با آغاز تبليغات نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري، فضاي كشور هر روز بيش از پيش متاثر از اين رويداد مهم مي‌شود و طبيعي است كه روزانه شاهد برگزاري چندين برنامه تبليغاتي براي نامزدهاي مختلف باشيم. طبيعتا نمايشگاه كتاب نيز با ظرفيتي كه دارد مي‌تواند به عنوان يكي از فضاهاي تبليغاتي انتخابات تلقي شود اما قرارنيست نامزدهاي رياست‌جمهوري در اين رويداد سخنراني و مناظره داشته باشند چراكه رييس نمايشگاه تاكيد ويژه‌اي دارد تا فرهنگ به عرصه سياست تبديل نشود.
ظهر ديروز - 9 ارديبهشت - نشست خبري سي‌امين نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد كه يكي از مهم‌ترين مباحث آن چگونگي حضور اين رويداد در انتخابات پيش‌رو بود.
سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزارت ارشاد و رييس نمايشگاه كتاب معتقد است نمايشگاه كتاب رويدادي فرهنگي است و نبايد ميدان فرهنگ را سياسي كرد: «با همين نگاه، شوراي سياستگذاري نمايشگاه امسال تصميم گرفت از فضاي نمايشگاه تنها براي بالا بردن ميزان مشاركت مردم در انتخابات استفاده شود و نه تبليغات نامزدها.»
به گفته صالحي، بر اساس اين تصميم، تبليغات انتخاباتي در فضاي نمايشگاه يا تبديل شدن غرفه‌ها به ستادهاي انتخاباتي، تخلف است و مطابق نظر ستاد و كارگروهي كه به همين منظور تشكيل شده است، با آن برخورد مي‌شود. اين كارگروه متشكل از نماينده ستاد انتخابات، مسوولان نمايشگاه و برخي نهادهاي نظارتي و قضايي است كه اين‌گونه فعاليت‌ها را رصد مي‌كند؛ با اين هدف كه از فضاي فرهنگي نمايشگاه صيانت شود.
صالحي البته مي‌داند حضور نامزدها در نمايشگاه كتاب رويه‌اي معمول است و اين مساله مانعي ندارد اما بر اين نكته نيز تاكيد دارد كه اين حضورها حتما بايد با هماهنگي مسوولان نمايشگاه باشد.
او هرچند برگزاري نشست براي نامزدها را منتفي مي‌داند اما اين نكته را هم مي‌داند كه: «طبيعي است گاهي خبرنگاران در زمان حضور نامزدها در نمايشگاه، دور آنها را بگيرند و به نوعي نظم راهروهاي نمايشگاه مختل شود ولي تاكيد داريم نامزدها نبايد در راهروها با خبرنگاران مصاحبه‌اي انجام دهند و اگر قرار است اين اتفاق بيفتد، در فضاهاي ديگر غير از راهروهاي ناشران اتفاق بيفتد.»
معاون فرهنگي از خبرنگاران هم خواست از تبديل شدن فضاي نمايشگاه به فضاي جناحي و سياسي خودداري كنند و رقابت‌هاي انتخاباتي را به داخل محيط نمايشگاه نكشانند، بلكه به جاي آن پاسدار حرمت كتاب و فرهنگ مكتوب باشند.
كميته رسيدگي به تخلفات به جز تخلفات سياسي و انتخاباتي ديگر تخلفات احتمالي را هم رصد مي‌كند. ظاهرا مهم‌ترين تخلف در دوره گذشته عرضه كتاب‌هاي غير بوده است و حالا رييس نمايشگاه تاكيد دارد كه: «نبايد طوري باشد كه يك كتاب در ۱۰ غرفه عرضه شود. متاسفانه چند سالي است كه اين مساله به يكي از پربسامدترين تخلفات تبديل شده است. اين قبيل تخلفات ممكن است كه محروميت از حضور در دوره بعدي و حتي چند دوره بعدي نمايشگاه منتهي شود و «اطلاع نداشتم» عذر بدتر از گناه است و ناشران متخلف نبايد انتظار داشته باشند كه ما اين عذرخواهي‌ها را پذيرا باشيم.»
صالحي رويكردهاي اجرايي پنج‌گانه نمايشگاه را تشريح كرد كه اولين آنها موضوع كاهش تصديگري و تفويض اختيارات نمايشگاه به بخش خصوصي و صنف نشر بود: «اين رويكرد از نقاط كوچك شروع شد و ادامه يافت تا اينكه در دوره اخير، تصدي ۱۰ كميته اجرايي نمايشگاه شوراي تشكل‌هاي نشر كه متشكل از دو تشكل فراگير، يكي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران و ديگري اتحاديه شركت‌هاي تعاوني ناشران ايران (آشنا) سپرده شد كه آنها يك شوراي هفت‌نفره را مشخص كردند كه از ميان اين هيات، معاون اجرايي و مديران كميته‌ها مشخص شدند.»
تقويت دو وجه بين‌المللي و نمايشگاهي كتاب، ديگر رويكردهايي هستند كه صالحي به آنها اشاره كرد اما در عين حال تاكيد هم داشت كه: «نبايد از نظر دور بداريم كه شرايط اقتصاد نشر به گونه‌اي است كه نمي‌شود دست به يك جراحي بزرگ زد، چرا كه بخش زيادي از اقتصاد نشر به برگزاري نمايشگاه كتاب تهران وابسته است. در عين حال ما با تقويت فعاليت‌هاي فرهنگي و جنبي سعي كرده‌ايم بُعد نمايشگاهي را تقويت كنيم.»
وي توجه به استان‌ها و اصلاح و توسعه نظام حمايتي وزارت ارشاد از نمايشگاه كتاب را از ديگر رويكردهاي اين دوره از نمايشگاه برشمرد.
صالحي با اعتقاد بر اينكه بن‌هاي كاغذي مفسده‌انگيز بودند، از جمع آوري و تبديل آنها به بن‌هاي الكترونيك دفاع كرد: «امسال اين بن‌ها به بن‌هاي «اسم‌دار» تبديل شده‌اند كه قابليت رصد و پيگيري دارند.»
در اين نشست از معاون اجرايي نمايشگاه پرسيده شد كه آيا برگزاري نشست‌هاي انتخاباتي يكي از طيف‌هاي سياسي در شهرآفتاب كه تا اواخر فروردين ماه امسال هم ادامه داشته، خللي در فعاليت‌هاي اجرايي و آماده‌سازي نمايشگاه ايجاد كرده؟ و مهدي اسماعيلي‌راد پاسخ داد: اين نشست‌ها در سالن‌هاي سه‌قلوي شهر آفتاب برگزار شد و من بايد بگويم كه خوشبختانه خللي در امور اجرايي به وجود نياورد و اساسا اين نشست‌ها قبل از شروع فعاليت‌هاي اجرايي نمايشگاه، تشكيل شده بود.
همچنين شهرام‌نيا، قائم‌‌مقام نمايشگاه كتاب تهران توضيح داد كه به دليل طولاني شدن پروسه انتقال مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب از شهرداري به بانك شهر، فضاهاي نمايشگاه امسال افزايش پيدا نكرد اما بعد از نمايشگاه سي‌ام، اين تغييرات انجام مي‌شود.
به گفته او، فضاي اين دوره از نمايشگاه حدود ۱۳۵ هزار مترمربع است، با اين حال افزايش متراژي در سالن‌هاي مسقف و دايمي به نسبت دوره قبل روي نداده است.
هومان حسن‌پور، مدير ناشران داخلي نمايشگاه كتاب تهران نيز از ثبت‌نام ۲۶۴۳ ناشر شامل ۲۲۶۶ ناشر مستقل و ۳۷۵ ناشر با عنوان نمايندگي در اين دوره از نمايشگاه كتاب تهران خبر داد: «امسال ۱۸۰۳ غرفه در بخش ناشران داخلي برپا شده است كه در آنها حدود ۲۴۰ هزار عنوان كتاب عرضه مي‌شود. متراژ بخش ناشران داخلي ۳۰ هزار مترمربع است و اين در حالي است كه فضاي مورد تقاضا از سوي ناشراني كه ثبت‌نام كرده بودند، بيش از دو برابر اين ميزان بود اما نتوانستيم به همه تقاضاها پاسخ مثبت بدهيم.»
داوود موسايي، مدير كميته ناشران خارجي نمايشگاه هم از توافق با رييس كل گمرك براي ورود محموله‌هاي خارجي كتاب از مبادي ورودي كشور به‌طور مستقيم به گمرك نمايشگاه خبر داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون