• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3794 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ ارديبهشت

مريلا زارعي دستيار اول ابراهيم حاتمي‌كيا شد

پرواز خالق «باديگارد» بر فراز شام

الهام نداف

 

«عده‌اي طعنه‌زن مي‌گويند «حاج ابراهيم به سوريه برو»، اگر توفيق پيدا كنم و اين اجازه را داشته باشم كه در ركاب اين عزيزان باشم، حتما خواهم رفت. در هشت سال دفاع مقدس هم من اسلحه به دست نگرفتم، توفيق نداشتم اما هميشه دوربين در دست داشتم و فضاي فرهنگي را منعكس مي‌كردم كه روايت فتح مهم‌ترين آنها بود.» اين حرف‌هاي كارگرداني است كه در 30سال حضور خود در سينما تلاش كرده به آرمان‌ها و عقايدش پايبند بماند.
اين روزها ابراهيم حاتمي‌كيا در تدارك آماده‌سازي مراحل ساخت تازه‌ترين اثر خود با عنوان «پرواز به وقت شام» است؛ همان فيلمي كه وعده‌اش را در جشنواره سي و چهارم فيلم فجر داد و بعد از ساخت «باديگارد» همت خود را به كار گرفت تا اين فيلم به ثمر برسد. همان روزها حاتمي‌كيا در نشست پرسش و پاسخ «باديگارد» از كم كاري فيلمسازي درباره پرداختن به مسائل روز و سوريه انتقاد كرد: «حرف سينماگران در سينما بايد حرف روز باشد و يكي از مهم‌ترين حرف‌هاي كشور ما موضوع سوريه است. شما نگاه كنيد جلوي در ورودي همين سالن براي حفظ امنيت، گيت اشعه ايكس گذاشته‌اند، داعش هم به كشور ما نزديك شده است و مرزهاي كشورمان را نيز به گيت اشعه ايكس مجهز كرده‌ايم و اميدوارم فيلمسازهاي ما متوجه اين موضوع شوند و فيلم‌هاي خود را متوجه وضعيت خاص كشور كنند اما متاسفانه مي‌شنويم آثاري كه درباره اين موضوع ساخته شده وارد جشنواره نشده است، ۹۰ درصد فيلم‌ها متوجه اين خطر نيستند و بي‌توجهي به بچه‌هاي رزمنده ظلم بزرگ است.»
او بعد از ساخت «باديگارد» بارها در نشست‌هاي مختلف به اهميت مسائل سوريه و ساخت فيلم در اين‌باره تاكيد كرد. حالا بعد از گذشت دو سال از آخرين تجربه كارگرداني او، «پرواز به وقت شام» فيلمي كه قرار بود در سكوت خبري تهيه و توليد شود، نيمه خرداد ماه كليد مي‌خورد.
«پرواز به وقت شام» دومين همكاري حاتمي كيا با سازمان هنري اوج است. اين فيلم روايتي از تهديد داعش و تكفيري‌ها است. كارگردان «از كرخه تا راين» اين‌بار داستان هواپيماي كمكي حامل دارو و موارد خوراكي براي مردم سوريه را روايت مي‌كند كه هنگام نشستن در فرودگاه دمشق با مشكلاتي مواجه مي‌شود. فيلمبرداري اين فيلم در ايران و سوريه انجام مي‌شود و علاوه بر بازيگران ايراني، قرار است برخي نقش‌هاي اصلي به بازيگران سوري و چندمليتي سپرده شود.
با اين همه چندي پيش خبر آمد كه بيشتر صحنه‌هاي اين فيلم در هواپيما فيلمبرداري مي‌شود و به نظر مي‌رسد تازه‌ترين ساخته حاتمي‌كيا يادآور تجربه موفق فيلمسازي او در «ارتفاع پست» باشد؛ فيلمي كه تنديس زرين بهترين كارگرداني و بهترين فيلم را از ششمين دوره جشن خانه سينما از آن خود كرد. تا اينجا با وجود تكذيب‌هاي پياپي، حضور هادي حجازي‌فر و بابك حميديان به عنوان بازيگران «پرواز به وقت شام» قطعي شده است. مريلا زارعي به عنوان بازيگردان و دستيار حاتمي كيا در اين فيلم حضور و بابك پناهي نيز طراحي صحنه و لباس اين فيلم را برعهده دارد.
حاتمي كيا چندي پيش براي تحقيق و پژوهش به سوريه سفر كرده بود و بازديدي از فرودگاه دمشق داشت. او با سابقه يك فيلم توقيفي در كارنامه كاري خود با نام «گزارش يك جشن» كه اين روزها در كمدهاي دربسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جا خوش كرده است، حالا سراغ موضوعي رفته است كه پرداختن به آن به امكانات و شرايط خاصي نياز دارد. اگرچه او نبود امكانات براي ساخت فيلم درباره موضوعاتي چون سوريه را بهانه فيلمسازان مي‌داند و معتقد است براي اين نوع فيلمسازي بايد جنگيد اما نمي‌توان حمايت سازمان اوج و تسهيل شرايط اين نوع فيلمسازي را براي اين كارگردان ناديده گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون