• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3799 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۶ ارديبهشت

ترامپ نخستين پيروزي خود در سياست داخلي را كسب كرد

اوباما كر در مسير حذف كامل

گروه جهان| شايد روز پنجشنبه را بتوان يكي از رويايي‌ترين روزهاي دونالد ترامپ در كاخ سفيد دانست؛ روزي كه توانست اوباما كر را لغو كند و بودجه مورد نياز خود را براي جلوگيري از تعطيلي دولت فدرال به تصويب برساند. بسياري تلاش كردند كه اين اتفاق رخ دهد. اين را مي‌توان نخستين پيروزي بزرگ ترامپ در طرح‌هاي سياست داخلي او دانست. او كه يك بار در اين مسير شكست خورده بود حالا شرايط را تغيير داده است. طي روزهاي اخير در ساختمان كپيتول هيل نمايندگان به‌شدت مشغول بحث در خصوص راي‌گيري روز شنبه بودند. دموكرات‌ها تلاش داشتند تا به مانند شش هفته شرايط را به سمتي سوق دهند تا اجازه لغو اوباما كر داده نشود و موضوع را از دستور كار خارج كنند. اما اين‌بار تلاش‌ها جواب نداد و جمهوريخواهان عزم خود را جزم كردند تا اين فرآيند را به نتيجه برسانند. اما اين‌بارهم رايي لب مرز را به دست آوردند تا از يك شكست ديگر رهايي پيدا كنند. طبق گزارش‌ها 217 نماينده در مقابل 213 نماينده راي به قانون مراقبت بهداشت امريكايي دادند تا جايگزين قانون بيمه مقرون به صرفه اوباما كر شود. راي بسيار نزديك كه نشان داد دموكرات‌ها تلاش فراواني را براي شكست اين طرح انجام دادند اما در نهايت نتوانستند شرايط را به نفع خود رقم بزنند تا نخستين پيروزي بزرگ دونالد ترامپ رقم بخورد و به نوعي انتقام شكست گذشته را بگيرند.
از همين رو دونالد ترامپ نمايندگان نزديك خود را به كاخ سفيد گرد هم آورد تا اين پيروزي بزرگ را جشن بگيرد. با اين حال در اين بين نمي‌توان نقش يك نفر را براي اين پيروزي ناديده گرفت. او مذاكرات فشرده‌اي را با نمايندگان مجلس و سناتورها در ساختمان كپيتول انجام داد. بسياري از گزارش‌ها حاكي از آن است كه مايك پينس بيش از آنكه در دفتر كاخ سفيد حضور داشته باشد بيشتر براي رايزني در خصوص لايحه خدمات درماني و همچنين بودجه در دفتر كار خود در كپيتول‌هيل حضور داشته است و همين تلاش موجب شده كه با اين اختلاف اندك يك شكست ديگر را به يك برد بزرگ تبديل كند.
سي‌ان‌ان در گزارشي از پشت پرده شرايط كپيتول مي‌گويد، بر اساس گزارش‌هاي مختلف جمهوريخواهان مجلس نمايندگان امريكا، نشان مي‌دهد يك جنگ داخلي در داخل كنگره در جريان بوده است زيرا در صد روز گذشته جمهوريخواهان به‌شدت منفعل عمل كردند و نتوانستند اقدامي انجام دهند. حالا به نظر مي‌رسد كه جمهوريخواهان به دنبال خروج از اين انفعال هستند. هرچند اين قانون در مورد تاييد مجلس سنا قرار نگرفته اما به نظر مي‌رسد با توجه به حضور اكثريت جمهوريخواه در سنا اين موضوع نيز به تاييد كامل برسد.
هرچند كه اين اتفاق در جبهه دموكرات‌ها يك شكست محسوب مي‌شد، در طرف ديگر يك پيروزي با طعم شيرين به حساب مي‌آيد. دونالد ترامپ در جمع جمهوريخواهان عنوان كرد كه اين يك طرح بزرگ است. وي افزود: من در واقع فكر مي‌كنم اين طرح بهتر از اوباماكر است. در مورد آن اشتباه نكنيم اين بهتر از اوباماكر است.
گفته مي‌شود كه مقاومت در سنا بيش از كنگره است و نمايندگان آن قصد ندارند، پيش از ماه ژوئن در مورد «طرح ترامپ» به بحث بنشينند. نمايندگان دموكرات كنگره مخالف هر گونه تغيير در قانون كنوني موسوم به «اوباما كر» هستند. طبق طرح جديد، شركت‌هاي بيمه از جمله مي‌توانند بر ميزان حق بيمه بيماراني كه از بيماري‌هاي مزمن رنج مي‌برند، بيفزايند. كارشناسان معتقدند كه «طرح ترامپ»، به ويژه شرايط درمان براي امريكايي‌هاي كم‌درآمد و بي‌بضاعت را سخت‌تر مي‌‌سازد.
دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا، در كارزار انتخاباتي خود همواره تاكيد كرده بود كه در صورت پيروزي «اوباما كر» را لغو ‌مي‌كند. اغلب نمايندگان جمهوريخواه مجلس از ابتداي تصويب طرح در سال ۲۰۱۰ مخالفت خود را با آن اعلام كردند. به گفته اينان، دولت نبايد در امر بهداشت و درمان شهروندان «دخالت كند». تامين هزينه هنگفت اين بيمه همگاني كه بخش اعظم آن را دولت تامين مي‌كند نيز، يكي ديگر از دلايل مخالفت محافظه‌كاران بوده است.
بيمه خدمات درماني اوباما از سال ۲۰۱۴ به مرحله اجرا در آمده است. براساس اين طرح، همه امريكايي‌ها زير پوشش بيمه بهداشت و درمان همگاني قرار مي‌گيرند و كساني كه از انعقاد قرارداد با شركت‌هاي بيمه سر باز ‌بزنند، به پرداخت جريمه محكوم مي‌شوند.
دونالد ترامپ در ماه مارس سال جاري ميلادي (۲۰۱۷) نيز طرح مشابهي در تغيير قانون «اوباما كر» را تسليم مجلس نمايندگان كرد. از آن‌جا كه طرح يادشده در صورت تصويب محروميت نزديك به ۱۴ ميليون امريكايي از بيمه درماني خود را به همراه داشت، با مخالفت شديد نمايندگان روبه‌رو شد. از اين‌رو دولت، لايحه پيشنهادي خود را پس گرفت و از طرح آن در مجلس چشم‌پوشي كرد. دموكرات‌ها كه همه به اين طرح راي منفي دادند، مي‌گويند ميليون‌ها نفر را از خدمات درماني محروم مي‌كند. حالا بايد مجلس سنا هم در اين باره راي بدهد؛ مسيري كه با توجه به ترديدهاي سناتورهاي جمهوريخواه به نظر مي‌رسد دشوارتر هم باشد.

 ديدار ترامپ و نخست‌وزير استراليا
دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا از نخستين ديدار رودرروي خود با مالكوم ترنبول، نخست‌وزير استراليا ابراز خرسندي كرده است. اين ديدار در ناو هواپيمابر اينترپيد صورت گرفت كه در منهتن پهلو گرفته و در پايان اين ملاقات رييس‌جمهوري امريكا گفت كه شايع كرده بودند كه تماس تلفني قبلي ما خشن بود، اما واقعا گفت‌وگوي تلفني خشني نبود و فقط من كمي عصبي شدم اما حالا همه‌چيز رو به راه است. ناو امريكايي اينترپيد در جنگ دوم جهاني شركت داشت و اخيرا به يك موزه نظامي تبديل شده است. در ماه ژانويه، آقاي ترامپ در تماس تلفني با نخست وزير استراليا موضوع توافق دولت باراك اوباما با آن كشور بر سر پذيرش شماري از مهاجران غيرقانوني به استراليا را مورد انتقاد قرار داد. براساس اين توافق، دولت امريكا متعهد شده بود حدود ۱۳۰۰ پناهجوي خارجي را كه استراليا به جزايري در اقيانوس آرام فرستاده بود، بپذيرد. آقاي ترامپ گفت‌وگوي تلفني خود با مالكوم ترنبول را كه قرار بود يك ساعت به طول انجامد، پس از بيست و پنج دقيقه قطع كرد و در پيامي در حساب توييتري خود توافق دولت اوباما با استراليا را «ابلهانه» خواند. برخي رسانه‌هاي خبري فضاي اين گفت‌وگو را خشونت‌آميز خواندند و منتقدان آقاي ترامپ نسبت به شايستگي او در زمينه سياست خارجي ابراز ترديد كردند.  ماه گذشته مايك پنس، معاون رييس‌جمهوري امريكا با سفر به استراليا، تصريح كرد كه رييس‌جمهوري از توافق موجود خرسند نيست اما تاكيد كرد كه دولت امريكا «به خاطر احترامي كه براي استراليا قايل است» به اين توافق عمل خواهد كرد. دونالد ترامپ پس از ديدار شب گذشته با نخست‌وزير استراليا گفت كه «ملاقات‌مان عالي پيش رفت، ما روابطي استثنايي داريم، من عاشق استراليا هستم و هميشه هم بوده‌ام.» او قول داد كه به زودي به استراليا سفركند. نخست‌وزير استراليا هم گفت كه «بايد ماجراي پناهجويان را پشت سر بگذاريم و به آينده نگاه كنيم.» اين نخستين ديدار دونالد ترامپ از نيويورك از زمان آغاز دوره رياست‌جمهوري او بود در حالي كه بخش عمده‌اي از زندگي تجاري او در اين شهر سپري شده است. هنگام عبور اتومبيل رييس‌جمهوري ازخيابان‌هاي شهر، چند صد نفر در مسير او تجمع كرده و در اعتراض به سياست‌هاي او شعار ‌دادند. برخي از معترضان با حركت توهين‌آميز نارضايي خود از رييس‌جمهوري را ابراز مي‌كردند. استراليا از متحدان نزديك امريكاست و از بسياري از عمليات نظامي ايالات متحده در خارج حمايت و در آنها مشاركت كرده است.

تظاهرات عليه ترامپ در نيويورك
در حالي كه رييس‌جمهور امريكا براي نخستين بار پس از عهده‌گيري رياست‌جمهوري امريكا به نيويورك سفر كرد، صدها نفر از معترضان عليه وي به تظاهرات پرداختند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، در حالي كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا با مالكوم ترنبول، نخست وزير استراليا در نيويورك ديدار و گفت‌وگو كرد، جمعي از مخالفان وي در تظاهراتي اعتراضي شعار «ترامپ بايد برود» سر دادند. يكي از معترضان اعلام كرد: من اينجا هستم كه عليه تمام سياست‌هاي ترامپ اعتراض خود را اعلام كنم. از زمان رياست‌جمهوري ترامپ شرايط بدتر شده است. همچنين يكي از برگزار‌كنندگان اين تظاهرات اعلام كرد: ترامپ يك فرد ضد روشنفكري است كه صلاحيت عهده‌گيري رياست‌جمهوري امريكا را ندارد. پليس تدابير امنيتي گسترده‌اي را همزمان با سفر ترامپ به نيويورك براي تامين امنيت محل اقامت وي اتخاذ كرد. در همين حال يكي از محورهاي اصلي ديدار ترامپ و ترنبول كه در فاصله بيشتر از سه ماه پس از يك مكالمه تلفني جنجالي ميان رهبران امريكا و استراليا بر سر مساله پناهجويان انجام گرفت، مساله كره شمالي و پناهجويان بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون