• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3799 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۶ ارديبهشت

چهره‌ها- خبرها

هشدار كره شمالي به چين و پاسخ پكن
كره شمالي در اقدامي نادر به چين هشدار داده كه اگر روابطش را با اين كشور قطع كند، با پيامدهاي ناگواري روبه‌رو خواهد شد. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري راشاتودي، اين اظهارنظر از سوي كره‌شمالي پس از آن مطرح شد كه شبكه خبري رسمي اين كشور اعلام كرد: يكسري اظهارنظرهاي بي‌پروا و نادرست از جانب رسانه‌هاي چيني عليه برنامه‌هاي اتمي پيونگ يانگ منتشر شده است. خبرگزاري رسمي كره شمالي در گزارشي آورد: پيونگ يانگ هرگز براي ادامه دوستي با چين التماس نمي‌كند و براي حيات خود و نه تداوم دوستي، به برنامه‌هاي اتمي‌اش ادامه مي‌دهد. چين نبايد تلاش كند تا صبر كره‌شمالي را بيازمايد. در غير اين صورت با پيامدهاي شديدي روبه‌رو مي‌شود، اگر روابط ميان دو كشور را از بين ببرد. اين واكنش خشمگينانه از سوي پيونگ يانگ در حالي صورت گرفته كه پكن همچنان به دنبال تداوم روابط دوستانه با همسايه خود است. اخيرا دو روزنامه چيني خواستار تحريم‌هاي شديدتر عليه كره‌شمالي به خاطر برنامه‌هاي اتمي اين كشور شده بودند و همين امر باعث خشم و عصبانيت كره‌شمالي شده است. در همين حال سخنگوي وزارت امور خارجه چين روز پنجشنبه اعلام كرد: در حالي كه موضع پكن در قبال برنامه‌هاي اتمي كره‌شمالي مشخص و واضح است، با اين وجود دوست دارد تا روابط حسنه‌اي با كره شمالي داشته باشد. وي به خبرگزاري رويترز گفت: موضع چين دوستي و برقراري روابط صميمانه با كره‌شمالي است اما موضع ما در قبال برنامه‌هاي اتمي و موشكي كره‌شمالي همانند سابق است. ما به دنبال اين هستيم كه شبه جزيره كره را عاري از سلاح اتمي كنيم و به دنبال امنيت و صلح در منطقه و حل مساله از طريق مذاكره هستيم.


بحران ونزوئلا عميق‌تر مي‌شود
در پي افزايش تعداد كشته‌شدگان در ناآرامي‌هاي ضددولتي در ونزوئلا به 36 نفر، وزير خارجه مكزيك اعلام كرد هشت كشور امريكاي لاتين اقدامات مقامات ونزوئلا را به دليل استفاده از زور عليه معترضان غيرنظامي محكوم مي‌كنند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز، هشت كشور امريكاي لاتين شامل آرژانتين، برزيل، كلمبيا، كاستاريكا، گواتمالا، هندوراس، پاراگوئه و مكزيك افزايش خشونت در اين كشور توليد‌كننده نفت را محكوم كرده و از دولت ونزوئلا خواستند كه به اصول حقوق بشر در قبال شهروندان اين كشور احترام بگذارد. براساس بيانيه منتشر شده از سوي دولت مكزيك، «ما كشورهاي امريكاي لاتين استفاده گسترده از زور توسط مقامات ونزوئلا عليه شهروندان اين كشور را كه معترض اقدامات دولت هستند، محكوم مي‌كنيم.» به نوشته اين بيانيه، رفتار ونزوئلا ثبات دموكراتيك در كشور را زير سوال برده و باعث از دست رفتن جان غيرنظاميان مي‌شود. همزمان با اينكه نيكولاس مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا پيشنهاد تدوين مجدد قانون اساسي كشورش را مطرح كرده هزاران تن از مردم ونزوئلا چند روز گذشته به خيابان‌هاي كاراكاس آمده‌اند. اين تظاهرات با مداخله نيروهاي امنيتي به درگيري‌هاي خشونت‌آميز كشيده شده است. اين اقدام مادورو باعث تشديد بن‌بست ميان دولت و اپوزيسيون شده است.


ورود حكمتيار به كابل
گلبدين حكمتيار، رهبر «حزب اسلامي» افغانستان كه ديروز بعد از حدود ۲۰ سال زندگي در خفا به كابل بازگشت، روز گذشته در نشست هوادارانش در كابل بار ديگر از طالبان خواست كه به روند صلح بپيوندند و يك نظام اسلامي بسازند. او به ساختار كنوني حكومت وحدت ملي افغانستان تاخت و گفت كه اين تقسيم «مقدس» نيست. به گزارش ايسنا، حكمتيار كه براي هزاران نفر از هوادارانش در ورزشگاه غازي كابل سخنراني مي‌كرد، گفت كه «هرگاه كسي از كابل اين پيام را به طالبان مي‌فرستد كه دراين نظام براي ديگران جاي نيست و بر تقسيم قدرت تاكيد مي‌كند و مي‌گويد در نظام و حكومت تغيير و تبديل نمي‌آيد، به آنها مي‌گويم كه اين پيام جنگ است.» به گزارش بي.بي.سي بعد از جنجال انتخابات سال ۲۰۱۴ رياست‌جمهوري افغانستان با ميانجي‌گري جان كري، وزير خارجه امريكا، دو نامزد پيشتاز انتخابات رياست‌جمهوري، محمد اشرف غني و عبدالله عبدالله به تشكيل حكومت وحدت ملي و تقسيم «برابرگونه» قدرت توافق كردند. حكمتيار در نخستين سخنراني خود بعد از ۲۰ سال زندگي در خفا در لغمان و همچنين ديروز در ارگ رياست‌جمهوري كه غني و آقاي عبدالله حضور داشتند، از ساختار حكومت وحدت ملي انتقاد كرد. عبدالله عبدالله، رييس اجرايي افغانستان در واكنش به اظهارات ديروز حكمتيار گفته كه «حكومت وحدت ملي در شرايط ويژه بر مبناي اراده مردم به وجود آمد و ضرورت است كه در كنار هم و با هم كار كنيم.»  حكمتيار در سخنراني ديروز  خود گفت كه «بايد به همه مخالفان دولت بگويند كه نظام و حكومت به خواست تمام مردم و تمام طرف‌ها ساخته خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون