• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3799 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۶ ارديبهشت

# لباس ايتاليايي # برجام # دستفروش‌ها#خانه سينما و ...

مناظره دوم، ترند عصر جمعه

دومين مناظره نامزدهاي رياست‌جمهوري عصر روز گذشته در حالي برگزار شد كه فضاي مجازي، ‌پررنگ‌تر از هميشه سخنان و اظهارنظرهاي كانديداها را منتشر مي‌كرد. سخنان نامزدها با هشتگ‌هاي مناظره دوم و اسامي نامزدها پست مي‌شد و كامنت‌هاي متفاوتي با نگاه‌هاي متفاوت سياسي به خود مي‌ديد، ‌هشتگي كه در عرض 4 ساعت ترند شد. موضوع مناظره به مسائل فرهنگي و سياست خارجي مربوط مي‌شد و كانديداها بايد در همين چارچوب به آن پاسخ مي‌دادند، الزامي كه بيشتر نامزدها به آن پايبند نماندند و اولويت‌هاي خود را مطرح كردند. حقوق شهروندي، ‌پرداختن به حقوق اقوام مختلف در كشور، ‌رسيدگي به اوضاع سينما، ‌تئاتر، ‌كنسرت، ‌آزادي مطبوعات از مسائل فرهنگي بود كه در اين مناظره مورد بررسي قرار گرفت. يكي از كاربران توييتر، ‌در واكنش به سخن حسن روحاني، ‌رييس‌جمهور و كانديداي رياست‌جمهوري دوازدهم كه به انتصاب فرماندار زن سني اشاره كرده‌بود و گفته‌بود: بايد جواب پس بدهيم كه چرا يك خانم مدير شده يا از اهل سنت مدير گذاشته‌ايم، نوشت: «ممنون از اينكه داري به چيزايي اشاره ميكني كه بقيه اون آقايون حتي نمي‌تونن بهش فكر كنن. زن، اهل سنت. به نظرشون گناهه كلا.»
كاربر ديگري هم به موضوع اقوام اشاره كرد و نوشت: «به بهترين بيان درد اهل سنت ايران و ساير اقوام و مذاهب رو بيان كرد. دولتش دريچه‌هاي اميد را به روي ما اقوام و مذاهب مختلف باز كرد.»
توييتري ديگري نوشت: «تفاوت رو از همين جا بفهميد: يكي مياد فرماندار رو يه خانم سني منصوب ميكنه، يكي مياد ميگه من به زنم اجازه تحصيل دادم.»
تدوين حقوق شهروندي مساله ديگري بود كه روحاني به آن اشاره كرد. ابراهيم رييسي، نامزد ديگر رياست‌جمهوري در اين خصوص گفت: نان شب مردم حقوق شهروندي است. سخني كه با پاسخ روحاني مواجه شد كه: حقوق شهروندي انشا نيست. در دولت بعدي زنگ عمل زده مي‌شود.
اشاره به واردات غيرقانوني لباس ايتاليايي از سوي دختر يكي از وزرا، ‌بحثي بود كه قاليباف در فرصت 5 دقيقه‌اي‌اش به آن اشاره كرد و مورد ايراد بقيه نامزدها قرار گرفت، ‌بحثي كه از چشم كاربران دور نماند و با انتشار عكسي از محمدباقر قاليباف كه كاپشني با مارك ايتاليايي پوشيده ‌بود، ‌به آن پاسخ دادند. در ادامه مناظره، ‌ميرسليم كانديداي حزب موتلفه، ‌به آزادي مطبوعات اشاره كرد كه بلافاصله با انتشار عكسي از زمان وزارتش كه خطاب به مطبوعات گفته‌ بود «مطبوعات شعور استفاده از آزادي را ندارند»، كاربري نوشت: خوابم يا بيدار؟ ميرسليم داره از آزادي مطبوعات دفاع مي‌كند و آزادي بيان.
محمدباقر قاليباف در سخناني انتقاد كرده‌بود كه چرا دانشگاه‌ها سياسي نيستند. كاربري در واكنش به اين صحبت نوشت: «تو خودت مي‌خواستي دانشجو‌ها رو گازانبري جمع كني الان اومدي ميگي چرا دانشگاه سياسي نشده؟؟!»كاربر ديگري در ادامه اين سخن نوشته ‌بود: «كاش وقتي قاليباف درمورد وضعيت علمي و دانشگاه‌ها حرف مي‌زد، يه گريزي هم مي‌زد به جريان كوي دانشگاه.» و ديگري نوشت: «قاليباف هم طرفدار آزادي فعاليت سياسي در دانشگاه‌هاست. شايد مشكل ما مردم هستيم كه همه آزادي‌ها را از بين برده‌ايم!»
مباحث فرهنگي تنها بحث‌هاي مطرح شده در اين مناظره نبود، ‌سياست خارجي و برجام هم از موضوعات مورد بحث كانديداها بود. روحاني در خصوص برجام با انتقاد از مخالفت‌ها و سنگ‌اندازي‌ها گفت: اگر برجام موردقبول است، پس چرا اين‌همه در خيابان‌هاي تهران بيلبورد زديد و همپاي وهابي‌ها و صهيونيست‌ها با آن مخالفت كرديد؟ ديديم چطور شهرهاي زيرزميني رانشان دادند و شعارنوشتند تابرجام را برهم بزنند. به مردم بگوييد چرا زماني كه ديپلمات‌هاي ما در حال مذاكره بودند شما خيابان‌هاي تهران را مملو از بيلبوردهاي توهين‌آميز به آنها كرديد.
جهانگيري، ‌كانديداي اصلاح‌طلب انتخابات با اشاره به برجام گفت: اگر برجام به نتيجه نمي‌رسيد صادرات نفت ما متوقف مي‌شد. در همين بيلبوردهاي خيابان‌هاي تهران براي خالي كردن دل ظريف چه حرف‌ها زده نشد و الان با برجام عكس يادگاري مي‌گيرند. رييسي هم در اين خصوص گفت: روحاني گفت هم چرخ سانتريفيوژ‌ها بچرخد هم چرخ زندگي مردم، مردم شما بگوييد وضع بازار ما چگونه است؟!
اما كاربران در واكنش به سخنان رييسي كه خود را در زمينه مباحث هسته‌اي بي‌اطلاع نمي‌دانست نوشتند: «هر كي مي‌خواد بگه سياست‌خارجي بلدم مي‌گه ان‌پي‌تي.»
اما قاليباف در واكنش به روحاني كه نسبت به وقوع جنگ هشدار داده ‌بود، ‌گفت: چرا مردم را از جنگ مي‌ترسانيد، ‌اگر كسي معناي صلح را بفهمد من هستم. كاربري با اشاره به اين جمله او، ‌نوشت: «چرا مردمو از جنگ مي‌ترسونيم؟ چون جنگ چيز ترسناكيه آقاي قاليباف.» و ديگري با هشتگ‌هاي#كارواش سعادت‌آباد، #دستفروش‌ها، #تعطيلي كافه‌ها نوشت.
كاربر ديگري با اشاره به حمله به سفارت عربستان نوشت: «آره شما قدر صلح رو ميدوني آقاي قاليباف، برا همين اونايي كه سفارتخونه عربستان رو آتيش زدن رو ساپورت ميكني.»
خانه سينما را رييس‌جمهور داد، نه شهردار
قاليباف در جايي از مناظره مدعي شد كه خدمات زيادي به اهالي فرهنگ و هنر كرده و 12 سال به آنها خدمت كرده است. او رسيدگي به خانه سينما را از خدمات خود اعلام كرد، ‌اين در حالي است كه كاربري در توييتي نوشت: «خانه‌سينما در دولت احمدي‌نژاد بسته شد و در همان چندماه اول دولت روحاني باز شد و پلمبش شكسته شد.» و ديگري به نقل از يكي از هنرمندان نوشت: «بهزاد فراهاني گفت: در جواب آقاي قاليباف بايد بگويم زمين خانه تئاتر را آقاي روحاني در اختيار ما قرار داده‌اند و ادعاي شهرداري كذب است!»
روحاني در بخشي از سخنانش به كپي كردن‌هاي قاليباف اشاره كرد، ‌مساله‌اي كه از زمان شروع تبليغاتش توسط كاربران شبكه‌هاي اجتماعي رصد مي‌شد. او گفت: كپي‌برداري‌هاي ناشيانه نكنيم. درصد درست نكنيم. يه جايي جنبش ۹۹درصدي درست شده ما چون سال ۹۶ است ۹۶درصدي درست كنيم؟
 هشتگ قاليكپي، ‌هشتگ مربوط به كپي‌هاي قاليباف از نگاه كاربران است كه با اين هشتگ جملات روحاني را توييت كردند. «روحاني پاي هشتك قاليكپي رو به مناظره دوم باز كرد.»
اما جهانگيري كه در مناظره اول از نگاه كاربران بهترين مناظره‌كننده بود، اين‌بار نتوانست يا نخواست همچون هفته گذشته بدرخشد. يكي از كاربران در اين خصوص نوشت: «از رو كاغذ خوندن جهانگيري تمام كاريزمايي كه تو اين يك هفته ازش ساخته شده بود رو شست برد.» و ديگري به جمله طلايي او اشاره كرد و گفت: «طلايي‌ترين جمله جهانگيري در مناظره‌ دوم: مردم عزيز! آزموده را آزمودن خطاست.»
جملاتي هم به نقل از هاشمي‌طبا منتشر شد كه خطاب به قاليباف، رييسي و ميرسليم گفته‌بود: «با چراغ جادوي علاءالدين مشكلات حل نميشه!»
در جايي ديگر كاربري به نقل از هاشمي‌طبا نوشت: «گواهي مي‌دهم كه بيشترين انتقادات و هجمه‌ها در رسانه‌هاي مختلف عليه اين دولت انجام شده است.»
كاربر ديگري از هواداران رييسي پرسيده بود: «چطوري مي‌خواهيد كشور را دست كسي بسپاريد كه يك دوره هم نماينده مجلس نبوده و به جاي كار اجرايي تمام عمرش كار قضايي كرده؟»كاربر ديگري در واكنش به سخنان قاليباف خطاب به روحاني در خصوص استفاده ابزاري از خواننده پيشكسوت كشور نوشت: «قاليباف به روحاني مي‌گه از شجريان استفاده ابزاري نكنه اما خودش از شهدا و برادر شهيدش استفاده مي‌كنه.»در جايي ديگر از مناظره، ‌روحاني خطاب به قاليباف گفت: كساني كه وعده رشد ۲۶ درصدي مي‌دهند آيا اين شدني است؟ آيا مي‌توان درآمد ملي را در فاصله كوتاه دو برابر كرد؟ كاربري اين جمله را توييت كرده و در ادامه به نقل از روحاني نوشته: «انتخاب بين بد و بدتر نيست باور كنيد بين راه و بيراه است.»همزمان با پايان يافتن مناظره باران شديدي كه در تهران باريد، ‌شهر آفتاب كه محل نمايشگاه كتاب است را بار ديگر مانند سال گذشته با آبگرفتگي غرفه‌ها و پاركينگ مواجه كرد. يكي از كاربران در توييتي نوشت: «آقاي قاليباف سابقه شما در اين روزها گواه بسيار خوبي است از مديريت جهادي‌تان. شهر آفتاب يك نمونه است به تنهايي.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون