• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3799 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۶ ارديبهشت

ابتكار: متاسفم گروه‌هاي سياسي خاصي از رنج مردم خوزستان بهره‌برداري سياسي كرده‌اند

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با حضور در سمينار آموزشي مقابله با ريزگردها و سيلاب در اهواز، ‌اعلام كرد دولت تمام اهتمام خود را براي حل مسائل خوزستان نظير گردوغبار به كار بسته، اما اينكه گروه‌هاي سياسي خاصي از عواطف، رنج‌ها و آلام مردم خوزستان بهره‌برداري‌هاي سياسي كرده‌اند، جاي تاسف بسياري دارد.
معصومه ابتكار با اشاره به بحث‌هاي انتقال آب و سدسازي و طرح‌هاي محيط زيستي گفت: دولت يازدهم رويكردي بسيار جدي براي سياستگذاري در موضوعاتي مانند انتقال آب و سدسازي اتخاذ كرد كه اين رويكرد نهادينه كردن ارزيابي زيست‌محيطي طرح‌هاي عمراني و توسعه‌اي است. در حال حاضر موضوع ارزيابي زيست‌محيطي ديگر كاري تفنني و تشريفاتي نيست، بلكه به فرآيندي بسيار جدي در خصوص تمام طرح‌ها تبديل شده است. در دولت يازدهم هيچ طرح بزرگ عمراني وجود ندارد كه بدون ارزيابي زيست‌محيطي تاييديه اخذ كرده باشد.  وي با بيان اينكه در دولت يازدهم هيچ مجوز انتقال آبي از سرشاخه‌هاي رودخانه كارون صادر نشد، اظهار كرد: در دولت يازدهم هيچ سياستي كه بر رودخانه كارون، كرخه يا ورودي اين رودخانه‌ها به استان تاثير منفي بگذارد، اتخاذ نشد و علت اين امر جدي گرفتن بحث ارزيابي‌هاي زيست‌محيطي در اين دولت بود. مداخله در سرچشمه رودخانه كارون بسيار زياد بوده است، بسياري از اين مداخلات به سال‌هاي قبل از دولت يازدهم باز مي‌گردد.  او همچنين نسبت به تداوم اجراي طرح‌هاي انتقال آب در دولت يازدهم، تصريح كرد: بسياري از اينگونه طرح‌ها از قبل مجوز اجرا داشتند. در كشور ۱۷۸ پروژه و طرح وجود دارد كه فاقد ارزيابي و مجوز زيست‌محيطي هستند. بيش از ۷۰ درصد اين طرح‌ها عملياتي شده‌اند، شايد يك يا دو مورد از اين طرح‌ها مرتبط با خوزستان باشد. گزارش‌ها نشانگر اين است كه ۶۶ درصد آورد اين رودخانه فقط در خوزستان، آن‌هم با بهره‌وري پايين استفاده مي‌شود. آنچه در خصوص اين مساله حايز اهميت است، نياز كشور به اصلاح الگوي كشاورزي است. خوزستان نيز از اين امر مستثني نيست. بحث اصلاح الگوي كشاورزي از مسائلي است كه سمن‌هاي زيست‌محيطي، دانشگاهيان و فعالان ايران، بسيار به آن پرداخته‌اند تا كشاورزي در كشور با محيط‌زيست سازگار شود.
هور زنده است
ابتكار با اشاره به آبگيري هورالعظيم گفت: تصاوير ماهواره‌اي مي‌توانند موضوع آبگيري ۸۰ درصدي تالاب هورالعظيم را اثبات كنند. فقط آب در تالاب نيست، بلكه پرنده نيز وجود دارد و نقشه‌ها و تصاوير ما بيانگر تخمگذاري پرنده‌ها در تالاب هورالعظيم است. هور زنده است و طبق گزارش وزارت نيرو تاكنون 5/4 ميليارد مترمكعب آب شيرين از رودخانه كرخه به اين تالاب وارد شده است. اكنون با توجه به آبگيري ۸۰ درصدي تالاب هورالعظيم، ديگر هورالعظيم كانون گردوغبار سال ۹۲ نيست بلكه اين كانون حذف شده است اما تمام كانون‌هاي گردوغبار خوزستان، كانون هورالعظيم نبوده و تنها ۴۰۰ هزار هكتار كانون گردوغبار در جنوب شرق اهواز، هنديجان و رامشير وجود دارد.  به گفته رييس سازمان محيط زيست، هيچ انتقال آب جديدي در دولت يازدهم از سرشاخه‌هاي رودخانه‌هاي خوزستان انجام نشده است و تمام طرح‌ها و پروژه‌هاي قبلي انتقال آب نيز فقط براي مصارف شرب بوده است. در اين دولت هيج پروژه سدسازي و هيچ پروژه انتقال آب جديدي در استان خوزستان اجرا نشد، اما اينكه بعضي از افراد روي سخن خود اصرار كنند، نمي‌تواند مشكلي را حل كند. با شعار دادن مشكلي حل نمي‌شود.  ابتكار با اشاره به راه‌اندازي فاز دوم طرح آماك، اين طرح را يكي از موفق‌ترين و مهم‌ترين طرح‌هاي مجموعه نفت در تمام عمر اين وزارتخانه دانست و گفت: فاز دوم طرح آماك موجب جمع‌آوري روزانه 7500 تن آلاينده از هواي اهواز و شهرستان‌هاي اطراف مي‌شود كه اين آلاينده‌ها عمدتا گوگرد و تركيبات مرتبط هستند و آلاينده‌هاي بسيار خطرناكي محسوب مي‌شوند. اين طرح تاثير بسيار زيادي در كاهش آلاينده‌هاي اهواز خواهد داشت. رييس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: دولت تمام اهتمام خود را براي حل مسائل خوزستان نظير گردوغبار به كار بسته، اما اينكه گروه‌هاي سياسي خاصي از عواطف، رنج‌ها و آلام مردم خوزستان بهره‌برداري‌هاي سياسي كرده‌اند، جاي تاسف بسياري دارد؛ در حالي كه همين افراد در دوره مسووليت خود كمترين توجه را به اينگونه مسائل داشتند.  به گفته ابتكار، نمونه و مصداق توجه دولت به احياي تالاب‌ها درياچه اروميه، تالاب‌هاي هورالعظيم و شادگان در خوزستان، تالاب هامون در سيستان و بلوچستان و تالاب‌هاي چهارده‌گانه استان فارس است كه دولت با برنامه‌ريزي و مطالعه، تامين حقابه اين تالاب‌ها و مديريت صحيح منابع آب را پيگيري كرد.  او همچنين مطرح كرد: كشور عراق هشت ميليون هكتار و كشور عربستان سعودي 11 ميليون هكتار كانون گردوغبار دارند و بسته به حركت و جريان باد روي اين كانون‌ها اين عرصه‌ها تاثيرگذاري مستقيمي بر ايران دارند. با وجود تعهدات گذشته عراق در توافقنامه‌هايي كه با ايران در موضوع گردوغبار مطرح كرد، اين كشور به علت ناامني، عدم ثبات و... به هيچ كدام از تعهدات خود عمل نكرده است و عملا نتوانست كاري انجام دهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون