• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3800 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت

مديركل كنسولي وزارت امور خارجه:

كاهش 700 هزار توريست در اثر حمله به سفارت عربستان

آنا | سفر بدون ويزا از جمله مسائلي است كه تعيين‌كننده اعتبار گذرنامه‌هاي هر كشوري به شمار مي‌آيد. هر ساله رتبه‌بندي‌هاي غيررسمي از اعتبار گذرنامه‌هاي جهان منتشر مي‌شود كه مهم‌ترين فاكتور آن، امكان سفر بدون ويزا با گذرنامه هر كشوري است. طي سال‌هاي اخير و همزمان با بهبود موقعيت بين‌المللي ايران، شمار كشورهايي كه ايراني‌ها مي‌توانند بدون ويزا به آن‌جا سفر كنند افزايش يافته است. علي چگني، مديركل كنسولي وزارت امور خارجه نيز با اطمينان مي‌گويد كه اعتبار گذرنامه ايراني واقعا افزايش پيدا كرده است و تلاش‌هاي وزارت امور خارجه براي اعتلاي اعتبار گذرنامه ايراني را روايت مي‌كند.
او در مورد اقداماتي كه وزارت امور خارجه در سال‌هاي اخير براي لغو سفر بدون ويزاي ايرانيان انجام داده است، گفت: «لغو رواديد يك موضوع حاكميتي و در اختيار كشورها است و متناسب با منافع و شرايط كشورها تغيير مي‌كند. در حال حاضر با كشورهاي ارمنستان و گرجستان لغو رواديد انجام شده و به اين ترتيب در حالي كه در اين دولت با روسيه و قرقيزستان نيز توافق لغو رواديدهاي گروهي داشته‌ايم اكنون ايران با ارمنستان، گرجستان، سوريه، تركيه، بوليوي، قزاقستان و روسيه داراي توافق لغو رواديد است و ايرانيان بدون نياز به اخذ ويزا مي‌توانند به بيش از 30 كشور جهان سفر كنند و رواديد آنها هنگام ورود و در فرودگاه صادر مي‌شود و بعضا براي مدت محدودي نياز به ويزاي فرودگاهي نيز وجود ندارد كه از جمله لبنان، مالزي، كنيا، اقليم كردستان، عراق، سريلانكا، اكوادور، نيكاراگوئه، هاييتي، دومينيكا، ونزوئلا، گويان، كامبوج، نپال و... هستند.»
چگني همچنين به برخي خدماتي كه ايران به اتباع خارجي ارايه مي‌دهد، اشاره كرد و گفت: «ما به اتباع بعضي كشورها در فرودگاه رواديد مي‌دهيم. در 28 فرودگاه و مبادي رسمي كشور براي اتباع 180 كشور رواديد فرودگاهي متناسب با درخواست فرد يا ميزبان او از يك روز تا سه ماه صادر مي‌كنيم. »
به گفته مديركل كنسولي وزارت امور خارجه اكنون در همين راستا با كشورهايي مانند پرتغال و يونان كه عضو شنگن هستند لغو رواديد سياسي و خدمت صورت گرفته است و مقامات سياسي و غير ديپلمات دو كشور براي انجام سفر بدون رواديد به خاك يكديگر تردد مي‌كنند كه اين به مفهوم گستره روابط دو كشور است و در قدم بعدي به سمت رواديد گردشگري و عادي هم حركت مي‌كنيم. در دوره دولت يازدهم با 15 كشور ديگر لغو رواديد سياسي و خدمت داشته‌ايم كه تعداد كل كشورهايي كه تاكنون با آنها داراي لغو رواديد سياسي و خدمت هستيم به 70 كشور مي‌رسد و در مورد برخي كشورهاي اروپاي شرقي و غربي كه به طور مثال تنها لغو رواديد سياسي بوده‌اند رواديد خدمت افزوده شده است. زماني لغو رواديد با كشوري مانند روسيه كار سختي بود اما اكنون تنها يك گام با لغو رواديد كامل فاصله داريم.
وي با اشاره به ايجاد رواديد الكترونيك در دولت يازدهم اظهار داشت: «رواديد الكترونيك گسترش بسياري پيدا كرده و سالانه تا ده‌ها ميليون نفر در شرايط فعلي مي‌توانند رواديد دريافت كنند و حتي به سمتي مي‌رويم كه افراد از طريق كامپيوتر، تبلت و موبايل شخصي خود براي دريافت رواديد اقدام كنند. صدور رواديد الكترونيكي اكنون براي 40 كشور اجرا مي‌شود و افراد بدون مراجعه فيزيكي به سفارت رواديد خود را دريافت مي‌كنند.
اين ديپلمات كشورمان در پاسخ به اين سوال كه حمله به سفارت عربستان تا چه اندازه در موضوع رواديد با كشورهاي منطقه و به ويژه كشورهاي عربي تاثيرگذار بود، گفت: «جمهوري اسلامي ايران مركزيتي براي گردشگران مذهبي دارد و پيوندهاي دراز مدت با كشورهاي همسايه داريم. جمهوري اسلامي در روابط مردم با مردم با اين كشورها تجديد نظري نكرده است. اكنون براي اتباع كشورهاي همسايه با شرايطي رواديد صادر مي‌كنيم. براي بعضي‌ها هم گوشه چشمي به عمل متقابل داريم اما بحث همسايگي را رعايت مي‌كنيم. البته كه حمله كردن به سفارت يك كشور آثار و تبعاتي دارد. گردشگران عربستاني به خصوص شيعيان به راحتي از مناطق شرقي و شمالي عربستان به كشور ما مي‌آمدند. حمله به سفارت عربستان باعث شد كه اين كشور مانع خروج اين افراد شود و در نتيجه اين عمل كاهش بيش از 700 هزار نفر گردشگر از عربستان و ديگر كشورهاي منطقه را شاهد بوده‌ايم؛ اما در مورد ايران اگر قرار باشد شهروندي از كشور همسايه به ايران سفر كند در قالب‌هاي موجود آن را بررسي مي‌كنيم. در حقيقت برخي كاهش سفرها در منطقه به واسطه اعمال برخي افراد خودسر است كه حتي مقام معظم رهبري نسبت به اين اقدام خودسرانه كه مورد تاييد دولت نبود و با اصول انقلاب اسلامي و عرف‌هاي موجود همخواني نداشت واكنش نشان دادند. ما در بين كشورهاي گردشگر و مذهبي جزو سه كشور اول دنيا هستيم و گردشگر مذهبي براي ما يك سرمايه بالقوه عظيم است كه اگر بتوانيم از اين ظرفيت استفاده كنيم، بسيار ارزشمند است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون