• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3811 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ ارديبهشت

وزير نفت:

زنجاني هفته‌اي يك بار از من شكايت مي‌كند

گروه سياسي

نام متهم نفتي همچنان بر زبان بيژن زنگنه جاري است. او كه وزارتخانه تحت تصدي‌اش بزرگ‌ترين طلبكار بابك زنجاني است و تاكنون تنها توانسته يك چهارم از اين طلب را وصول كند با ورود به بحث تحريم‌ها، يادي هم از نفت‌هايي مي‌كند كه در آن بحبوحه به فروش رفته اما پولي از آن حاصل نشده است. وزير نفت كه از تحريم‌ها با عنوان «خطري» ياد مي‌كند كه كشور از آن رهيده شده است. با تاكيد به اينكه تحريم‌ها پول و ثروت زيادي از اين كشور هدر داده است، افراد خاصي را در اين زمينه مورد خطاب قرار مي‌دهد. او اين‌بار به كساني كه تحريم‌ها را نعمت مي‌دانند اشاره كرده تا به بزرگ‌ترين بدهكار نفتي برسد و خطاب به او بگويد: «برخي مي‌گويند تحريم نعمت است، براي چه كسي نعمت است؟ براي آنكه خورد و برد، براي بابك زنجاني نعمت بود نه براي مردم آران و بيدگل كاشان». زنگنه كه در جمع مردم آران و بيدگل سخنراني مي‌كرد در ادامه به رقم بدهي زنجاني اشاره كرد و گفت: «آقاي بابك زنجاني با سود پول خود ۱۳ هزار ميليارد تومان از پول ملت ايران را خورد و برد، مي‌دانيد ۱۳ هزار ميليارد تومان يعني چه مقدار؟» او براي نشان دادن بزرگي اين رقم مثال جالبي را هم بيان كرد. او گفت: «اگر محاسبه كنيد از زمان هجرت رسول اكرم (ص) تا امروز ۴۴ ميليارد ثانيه است، ۳۰۰ برابر اين مقدار را آقاي بابك زنجاني پول ملت را خورد، ساعتي يك ميليون و ۸۰ هزار تومان را خورد و اين بدون حمايت و پشتيباني قابل انجام نبوده است». هرچند زنگنه بارها بر اين نكته تاكيد كرده كه اين اقدامات بدون حمايت و پشتيباني قابل انجام نبوده است، اما هنوز با گذشت سه سال از اين موضوع اقدامي براي شناسايي آنان انجام نگرفته است. اما در سوي ديگر ميدان اتفاقات جالب‌تري مي‌افتد. زنگنه اگرچه از دست متهم نفتي عصباني است اما اين بابك زنجاني بوده كه همواره از او شكايت مي‌كند. او با بيان اينكه آقاي بابك زنجاني هفته‌اي يك بار از من شكايت مي‌كند كه چرا به من گفته‌اي دزد! گفت: «باورش نشده انگار، مگر دزدي شاخ و دم دارد، او مجرم شناخته و محكوم به اعدام شده است.»

چهار برابر شدن برداشت نفت از ميادين مشترك نفتي با عراق
وزير نفت همچنين در ادامه سخنان خود از چهار برابر شدن برداشت نفت از ميادين مشترك نفتي با عراق در سه و نيم سال گذشته خبر داد. به گزارش ايسنا، بيژن زنگنه شامگاه چهارشنبه عنوان كرد: توليد گاز ايران در ميدان گازي پارس جنوبي در سال 91/240 ميليون متر مكعب در روز بود و قطر بيش از 3/2 برابر در اين ميدان مشترك گاز توليد مي‌كرد، ما در عرض سه سال و نيم به لطف خداوند و در اوج تحريم‌ها توانستيم توليد گاز در پارس جنوبي را از ۲۴۰ ميليون مترمكعب در روز به بيش از ۵۴۰ ميليون مترمكعب در روز برسانيم.
وي افزود: برداشت گاز ما از پارس جنوبي پيش از دولت يازدهم، كمتر از نصف حجم برداشت قطر بود، اما هم‌اكنون با وارد مدار كردن ۱۱ فاز پارس جنوبي كه توسعه هر فاز آن به پنج تا ۶ ميليارد دلار هزينه نياز دارد، توانستيم توليد گاز خود را به قطر برسانيم. زنگنه تصريح كرد: برداشت نفت خام ايران از ميدان‌هاي مشترك با عراق در سال ۹۱ روزانه حدود ۷۰ هزار بشكه بود كه ما با تلاش زياد و افزايش چهار برابري اين مقدار را به ۲۸۰ هزار بشكه رسانديم. وي عنوان كرد: صادرات نفت خام ايران در زمان آغاز به كار دولت يازدهم، روزانه يك ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه بود، ما توانستيم پس از برجام به لطف الهي در چهار ماه پاياني سال ۹۵ اين مقدار را به دو ميليون و ۸۰۰ هزار بشكه در روز برسانيم. زنگنه درباره عملكرد صنعت پتروشيمي نيز گفت: توليد محصولات پتروشيمي ايران حدود ۴۰ ميليون تن در سال بود كه تا پايان دولت يازدهم اين رقم به ۵۰ ميليون تن خواهد رسيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون