• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3811 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ ارديبهشت

دومين حمله نظامي امريكا به ارتش سوريه

مسكو اين اقدام واشنگتن را نقض حاكميت سوريه خواند

گروه جهان|  ابتدا حمله به پايگاه العشيرات به بهانه حمله شيميايي كه به خان شيخون انجام شده بود و روز پنجشنبه هم حمله جنگنده‌هاي ائتلاف تحت رهبري امريكا به يك كاروان نظامي وابسته به ارتش سوريه. دولت دونالد ترامپ،  رييس‌جمهور جديد امريكا كه مي‌گفت امريكا در اولويت برنامه‌هايش خواهد بود در مدت 5 ماه گذشته از دولتش به‌شدت بر حجم دخالت‌هاي نظامي در سوريه افزوده است.
بار نخست گفته شد كه به دليل حمله شيميايي به خان‌شيخون، پايگاه هوايي كه تصور مي‌شود جنگنده‌هاي حامل مواد شيميايي از آنجا بلند شده‌اند، هدف قرار گرفته است اما اين‌بار مقام‌هاي امريكايي مي‌گويند كه كاروان وابسته به ارتش سوريه را هدف قرار داده‌اند چرا كه اين نيروها قصد حركت به نيروهاي تحت حمايت امريكا را داشتند.
در نخستين ساعات انتشار اين خبر، مقام‌هاي نظامي امريكايي در ائتلاف مبارزه با داعش تلاش كردند فاصله خود را به عمدا هدف قرار دادن اين كاروان حفظ كنند و ادعا كردند كه نيروهاي امريكايي از هويت اين نيروها مطمئن نيستند.
 ارتش سوريه ساعاتي پس از اين حمله با تاييد آن اعلام كرد كه در نتيجه حمله ائتلاف امريكا به يكي از ايست‌هاي نظامي ارتش سوريه چندين تن كشته شدند. اسكاي‌نيوز عربي به نقل از يك منبع در ارتش سوريه تاكيد كرد كه هرگونه تلاشي براي توجيه اين حمله مردود است.
اين منبع نظامي سوري اعلام كرد: حمله به يكي از ايست‌هاي ارتش سوريه دروغ بودن ادعاهاي ائتلاف امريكا را در مبارزه با تروريسم برملا مي‌سازد و اين تجاوز بي‌شك تاكيدي بر طرح صهيونيستي امريكايي در منطقه است و اينكه امريكا اين حمله را اين‌گونه توجيه مي‌كند كه نيروهاي هدف قرار گرفته به هشدارها مبني بر توقف پيشروي‌هاي‌شان توجه نكردند، كاملا مردود است.
وزارت خارجه روسيه نيز در واكنش به حمله روز پنجشنبه امريكا اعلام كرد: حمله امريكا به ارتش سوريه اقدامي مردود است و نقض حاكميت اين كشور به شمار مي‌آيد.
گنادي گاتيلوف، معاون وزير خارجه روسيه تاكيد كرد كه هرگونه عمليات نظامي به تشديد اوضاع در سوريه منجر مي‌شود و يقينا بر روند سياسي در آستانه و ژنو تاثير مي‌گذارد به ويژه همچون چنين اقدامي كه نيروهاي مسلح سوريه را هدف قرار
داده است.
وي گفت كه يك روز قبل از حمله امريكا به ارتش سوريه، حمله‌ ديگري صورت گرفت كه به كشته شدن تعداد زيادي از غيرنظاميان انجاميد. اين حملات نيز مردود است و در فراهم كردن شرايط مناسب براي روند سياسي و انجام تلاش‌هاي انساني جهت پايان دادن به رنج غيرنظاميان نقش ندارد. بشار جعفري، رييس هيات دولت سوريه در مذاكرات ژنو نيز اين حمله امريكا را نشانه‌اي از تروريسم دولتي دانست.
از سوي ديگر، رييس كميسيون امور دفاعي و امنيتي در مجلس فدرال روسيه نيز در نخستين واكنش مسكو به حمله هوايي جديد امريكا در قالب عمليات ائتلاف ضدداعش عليه نيروهاي وابسته به دمشق، بررسي اين مساله در مذاكرات ژنو را خواستار شد. به گزارش ايسنا، ويكتور اوزيروف، رييس كميسيون امور دفاعي و امنيتي در مجلس فدرال روسيه پس از اينكه ائتلاف ضد داعش انجام حمله‌اي هوايي عليه نيروهاي وابسته به دولت سوريه در نزدكي پايگاه التنف را تاييد كرد، در مصاحبه با خبرگزاري نووستي گفت: اميدوارم كه اين عمليات بر روند مذاكرات در ژنو تاثيري نگذارد اما فكر مي‌كنم اين حمله به مساله‌اي مهم در برنامه‌هاي ژنو تبديل خواهد شد. اوزيروف در ادامه بر لزوم هماهنگي بيشتر و روشن‌تر ميان ائتلاف ضد داعش به رهبري امريكا و نيروهاي دولت سوريه تاكيد كرد تا در تعيين هويت نيروهايي كه در سوريه حضور دارند، چنين مشكلاتي به وجود نيايد. فرانتس كلينتسويچ، معاون اول رييس كميسيون امور دفاعي و امنيتي در مجلس فدرال روسيه نيز اظهار داشت: وضعيت در سوريه به دليل اقدامات ائتلاف ضدداعش به رهبري امريكا در آنجا به شكل كامل از كنترل خارج شده است.
كلينتسويچ ضمن ابراز ترديد نسبت به اينكه دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا دستور اجراي حمله هوايي عليه نيروي نظامي مذكور را داده باشد، گفت: رسوايي سياسي كه برخي گروه‌ها درباره رييس‌جمهور جديد امريكا مطرح كردند، در اقدامات فرماندهي نظامي اين كشور در خاورميانه منعكس شد.
ايگور موروزوف، عضو كميسيون بين‌المللي مجلس فدرال روسيه نيز گفت: شوراي امنيت بايد حمله هوايي جديد امريكا در سوريه را يك اقدام خصمانه و يكجانبه عليه دولتي داراي حاكميت محسوب كند. موروزوف در ادامه با تاكيد بر لزوم ادامه مذاكرات ويژه سازش در سوريه در ژنو و آستانه با وجود اجراي چنين عملياتي توسط امريكا گفت: بايد در اين مذاكرات سياست‌هاي امريكا در سوريه نيز مورد بحث و بررسي قرار گيرند.
اين مسوول روس با اشاره به اينكه دولت امريكا هيچ‌گونه منفعتي در پايان دادن به جنگ در سوريه و برقراري صلح در اين كشور ندارد، تاكيد كرد: واشنگتن همچنان به دنبال بركناري بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه و ادامه كودتاي رنگي است كه خودشان در اين كشور به راه انداختند. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه نيز يك روز پس از اين حمله به آن واكنش نشان داد و گفت كه حمله امريكا به كاروان نظامي سوريه، غيرقانوني بوده و نقض حاكميت اين كشور به‌شمار مي‌رود. وزير خارجه روسيه گفت: دليل تصميم امريكا براي انجام اين حمله هر چه بوده باشد، اين حمله نامشروع و غيرقانوني و نقض آشكار حاكميت جمهوري عربي سوريه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون