• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3811 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ ارديبهشت

چهره‌ها- خبرها

كابينه ژاپن لايحه كناره‌گيري امپراتور را تاييد كرد
كابينه ژاپن روز گذشته لايحه كناره‌گيري امپراتور را تاييد كرد و راه را براي نخستين كناره‌گيري يك امپراتور در اين كشور از قريب به دو قرن هموار كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، آكيهيتو، امپراتوري ۸۳ ساله ژاپن كه تحت عمل جراحي قلب قرار گرفته و دوره درمان سرطان پروستات را طي مي‌كند، سال گذشته ميلادي در يك سخنراني بي‌سابقه گفت كه نگران اين است نتواند به امور محوله به طور كامل رسيدگي كند و مي‌خواهد كناره‌گيري كند. وليعهد وي ناروهيتو ۵۷ ساله جانشينش مي‌شود. اين لايحه قرار است به پارلمان فرستاده شود و در آن قانونگذاران ژاپني پيش از پايان دوره كنوني پارلمان در ماه آتي ميلادي آن را تصويب كنند. يوشيهيده سوگا، دبيركل كابينه ژاپن در يك نشست خبري گفت: دولت اميدوار است كه اين لايحه به آساني تصويب شود. در حالي كه برنامه‌اي مشخص براي كناره‌گيري امپراتوري ژاپن در نظر گرفته نشده است، رسانه‌ها اعلام كردند كه اين روند اواخر ۲۰۱۸ صورت مي‌گيرد. بر اساس قانون كنوني ژاپن، بركناري امپراتور صورت ‌نمي‌گيرد و آخرين باري كه يك امپراتوري ژاپن كناره‌گيري كرد به سال ۱۸۱۷ باز مي‌گردد. اين لايحه كه براي نخستين و آخرين بار تاييد شده به آكيهيتو اجازه مي‌دهد تا از سمتش به عنوان امپراتور ژاپن كناره‌گيري كند و به مابقي امپراتورهاي اين كشور تعميم داده نمي‌شود.


دومين ناو هواپيمابر امريكا عازم آب‌هاي كره شد

ناو هواپيمابر «يو‌اس‌اس رونالد ريگان» كه به نام يكي از روساي جمهور سابق امريكا نامگذاري شده و محل استقرار آن بندر يوكوسوكا در كشور ژاپن است، اين بندر را به مقصد آب‌هاي كره ترك كرده است. اين خبر را شبكه سي‌ان‌ان روز گذشته به نقل از دو مقام وزارت دفاع امريكا كه نام‌شان فاش نشده منتشر كرد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا حدود سه هفته پيش نيز فرمان اعزام ناو هواپيمابر كارل وينسون به شبه‌جزيره كره جنوبي را صادر كرده بود. مقام‌هاي وزارت دفاع امريكا كه با سي‌ان‌ان صحبت كردند به جزييات ماموريت ناو رونالد ريگان و مدت ماموريت آن اشاره‌اي نكرده‌اند. ناو رونالد ريگان از بزرگ‌ترين ناوهاي هواپيمابر جهان به شمار مي‌رود و چنان كه نيروي دريايي ايالات متحده اعلام كرده حدود ۶۰ جنگنده را در عرشه خود جا مي‌دهد. اين نام كه مجهز به دو رآكتور هسته‌اي است بيش از ۴۵۰۰ خدمه و پرسنل دارد و بهاي آن حدود ۸ ميليارد و ۳۰۰ ميليارد دلار برآورد مي‌شود. تقويت نيروهاي امريكايي در شبه جزيره كره واكنشي به تازه‌ترين آزمايش‌هاي موشكي كره‌شمالي قلمداد مي‌شود. اين كشور بدون توجه به هشدارها و تحريم‌هاي بين‌المللي هفته گذشته يك موشك بالستيك را آزمايش كرد كه گفته مي‌شود برد آن ۷۰۰ كيلومتر بوده است.


آغاز تحقيقات عليه رييس‌جمهور برزيل

دادگاه عالي برزيل تحقيقات عليه رييس‌جمهور اين كشور را تصويب كرد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز، يك منبع مطلع اعلام كرد: در پي انتشار گزارش‌هايي مبني بر پرداخت حق‌السكوت توسط ميشل تامر، رييس‌جمهور برزيل به يكي از شاهدان در تحقيقات ضدفساد، دادگاه عالي اين كشور آغاز روند تحقيقات درباره وي را تصويب كرد. با اين حال ميشل تامر در پي انتشار اين گزارش‌ها هرگونه استعفا از قدرت را رد كرد. وي در سخنراني خود در شبكه تلويزيوني خطاب به ملت اين كشور گفت: من استعفا نمي‌دهم، تكرار مي‌كنم استعفا نخواهم داد. اين در حالي است كه چندين هزار نفر از مردم برزيل در شهر ريودوژانيرو با سر دادن شعار «تامر كنار بكش» از وي خواستند كه از قدرت كناره‌گيري كند. همچنين نزديك به ۲۰۰۰ نفر برزيلي تظاهرات اعتراض‌آميزي را در شهر برزيليا برگزار كردند. در هر دو تظاهرات، درگيري‌هاي كوچكي ميان معترضان و پليس ضد شورش در گرفت. چند روز گذشته با وجود افزايش اعتراضات عليه تامر، وي اعلام كرد ركود دو ساله برزيل در حال پايان يافتن است. او گفت: روزهاي خوش در حال بازگشت است، اين مساله در نتيجه برنامه اصلاحات رياضت اقتصادي است. ميشل تامر، رييس‌جمهور برزيل متهم شده كه با پرداخت رشوه به عنوان حق‌السكوت به ادواردو كانها، سياستمدار برزيلي كه به خاطر فساد، پولشويي و فرار مالياتي در مارس سال جاري ميلادي زنداني شده، موافقت كرده بود. چند روز گذشته، روزنامه او گلوبو در گزارشي اعلام كرده كه يك نوار صوتي به دست آورده كه در آن تامر درباره رشوه دادن به يكي از رهبران ارشد تجاري صحبت مي‌كند. اين در حالي است كه تامر ضمن رد اين اتهامات خواستار تحقيقات جامع درخصوص آن شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون