• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3816 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ خرداد

چين همچنان مهم‌ترين مقصد كالاهاي ايراني

مروري بر آمارها گوياي آن است كه در فروردين امسال همچون گذشته، چين بزرگ‌ترين بازار صادراتي ايران بوده و در ميان كالاهاي صادراتي بيشترين ميزان به كالاهاي پتروشيمي اختصاص دارد.
آمارهاي رسمي گوياي آن است كه در فروردين‌ماه سال ۱۳۹۶ ميزان صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي كشور (به استثناي نفت خام، نفت كوره، نفت سفيد و همچنين بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمداني) بالغ بر هشت ميليون و ۶۲ هزار تن بوده كه ارزش مادي اين صادرات به ۲۷۲۳ ميليون دلار مي‌رسد. همچنين طي اين مدت كشورهايي كه بيشترين معاملات را با ايران داشته و تراز بازرگاني مثبت را به خود اختصاص داده‌اند به ترتيب عراق، افغانستان، چين، هند و امارات متحده عربي بوده‌اند. براين اساس كشور عراق با تراز بازرگاني ۳۸۳ ميليون دلار در راس جدول قرار گرفته و پس از آن افغانستان و چين به ترتيب با تراز بازرگاني ۱۴۷ و ۱۳۰ ميليون دلار در رده‌هاي دوم و سوم جدول قرار دارند. همچنين كشور هند با تراز بازرگاني ۱۱۷ ميليون دلار و امارات متحده عربي با ۹۵ ميليون دلار در رده‌هاي بعدي اين جدول قرار مي‌گيرند.
 متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي نيز در اين مدت حدود ۳۳۷ ميليون دلار ارزيابي شده است. بازارهاي صادرات ايران نيز ۱۰۶ كشور بوده‌اند و در اين ميان چين با اختصاص دادن 59/22 درصد ارزش دلاري كالاهاي صادراتي ايران نخستين مقصد اين كالاها بوده است. امارات متحده عربي، عراق، هند و جمهوري كره در رده‌هاي دوم تا پنجم جدول صادرات كشور قرار گرفته‌اند. براساس گزارش‌هاي ارايه شده در فروردين‌ماه امسال صادرات ايران به كشور چين دو ميليون و هشت هزار تن واردات به ارزش ۶۱۵ ميليون دلار بوده و در مجموع 90/24 درصد از وزن و 59/22 درصد از ارزش صادرات ايران به اين كشور اختصاص يافته است. امارات متحده عربي هم يك ميليون و ۳۸۶ هزار تن از نظر وزن و ۴۹۷ ميليون دلار از نظر ارزش مالي از ايران واردات داشته و در مجموع 19/17 و 23/18 درصد از كل واردات وزني و دلاري ايران را از آن خود كرده است.
عراق به عنوان سومين بازار بزرگ صادرات ايران يك ميليون و ۵۳ هزار تن كالا از ايران خريداري كرده كه ارزش اين كالاها معادل ۳۸۸ ميليون دلار برآورد شده و 06/13 درصد از حجم و     26/14 درصد از ارزش صادرات ايران به اين كشور همسايه اختصاص داشته است.
هند نيز ۷۸۰ هزار تن كالا به ارزش ۲۴۸ ميليون دلار واردات داشته و 68/9 و 09/9 درصد از صادرات وزني و ارزشي ايران مربوط به هند مي‌شود.
جمهوري كره به عنوان پنجمين بازار صادراتي ايران ۳۳۰ هزار تن واردات داشته كه ارزش مادي آن برابر ۱۵۳ ميليون دلار بوده است. 09/4 درصد از وزن و 63/5 درصد از ارزش كل صادرات كشور نيز به اين كشور تعلق دارد. ساير كشورها نيز وارداتي معادل دو ميليون و ۵۰۶ هزار تن از ايران داشته‌اند كه ارزش آن معادل ۸۲۲ ميليون دلار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون