• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3817 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ خرداد

چهره‌ها- خبرها

ترامپ چك سفيد ملك سلمان را نپذيرفت
اطلاعاتي كه در مورد گفت‌وگوي دو ساعته بين ملك سلمان بن عبدالعزيز پادشاه سعودي و دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در جريان سفرش به رياض درز كرده است، حاكي از تلاش ملك سلمان براي«بزرگنمايي» خطر ايران و درخواست كمك از امريكا براي رهايي از اين خطر به هر قيمت ممكن است اما ترامپ اين درخواست را غيرمنطقي ديده و پيشنهادش را نپذيرفت. به گزارش خبرگزاري تسنيم، اين گفت‌وگو كه اطلاعات آن توسط منابع فرانسوي درز كرده است، حاكي از عمق احساس ترس عربستان از نفوذ ايران در منطقه و تلاش او براي به دست آوردن حمايت امريكا به هر قيمتي است تا جايي كه براي خلاص شدن از ايران به هر وسيله ممكن، يك چك سفيد به ترامپ پيشنهاد كرد اما طرف امريكايي به اين درخواست توجهي نكرد و آن را غيرمنطقي ديد و همين امر موجب خشم ملك‌سلمان شد. در اين ديدار عربستان تلاش كرد منطقه را به سمت جنگ ببرد حال آنكه طرف امريكايي بيش از شاه سعودي بر ثبات منطقه و حفظ جان مردم آن تاكيد داشت. اين ديدار نشان مي‌دهد طرف سعودي آماده تقديم ثروت ملت خود به واشنگتن به منظور مبارزه با ايران و شيعيان است حال آنكه طرف امريكايي از «بزرگنمايي» خطر شيعه متقاعد نشد و با ديدگاه عربستان مبني بر سوق يافتن به سمت نابودي از طريق جنگ، همعقيده نبود در نتيجه به سعودي‌ها پيشنهاد كرد با ايران وارد گفت‌وگو شوند اما ملك سلمان اين پيشنهاد را رد كرد در نتيجه ترامپ به او گفت نظر خود را بر هيچ كس تحميل نمي‌كند.

تعليق فرمان مهاجرتي ترامپ
دادگاه تجديدنظر فدرال امريكا عليه فرمان مهاجرتي جنجال برانگيز دونالد ترامپ راي داد و همچنان اين فرمان را معلق نگه داشت. به گزارش ايسنا، دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در ابتداي رياست‌جمهوري‌اش طي فرماني ورود مهاجر و مسافر از ايران و پنج كشور با جمعيت عمدتا مسلمان به امريكا را ممنوع اعلام كرد. شعبه چهارم دادگاه تجديدنظر فدرال امريكا پنجشنبه حكم داد كه دستور ترامپ موجب تبعيض عليه مسلمانان است و درخواست وكلاي دولت براي ابقاي فوري آن به دلايل امنيت ملي را رد كرد. اين دادگاه مستقر در ريچموند، مركز ايالت ويرجينيا ۱۳ قاضي دارد و حكم مذكور با ۱۰ راي موافق در برابر ۳ راي مخالف صادر شد. قاضي راجر گريگوري، رييس دادگاه، حين قرائت حكم گفت كه دولت از واژه «مبهم» امنيت ملي براي توجيه آن ممنوعيت استفاده مي‌كند ولي اين دستور موجب «تعصب ديني، غرض و تبعيض» است. او با استناد به شعارهاي انتخاباتي دونالد ترامپ و دستيارانش كه خواهان منع كامل ورود مسلمانان به امريكا شده بودند، گفت دستور مهاجرتي هدفش ممانعت از ورود پيروان يك دين خاص به كشور است كه مي‌تواند ناقض قانون اساسي امريكا باشد. به گزارش بي. بي. سي، وزارت دادگستري امريكا كه به عنوان وكيل دولت در اين پرونده عمل مي‌كند از حكم يك قاضي فدرال ايالت مريلند به شعبه چهارم تجديدنظر شكايت كرده بود. دادگاه فدرال شعبه مريلند اجراي دستور رييس‌جمهوري در مورد ممنوعيت صدور ويزا را متوقف كرد اما در مورد منع پذيرش پناهجو حكمي نداد. پرونده پس از آن به دادگاه تجديدنظر كشيده شد كه يك قاضي فدرال ايالت هاوايي دستور مهاجرتي ترامپ را به حالت تعليق درآورد. اين دومين فرمان ترامپ در مورد محدوديت ورود شهروندان چند كشور مسلمان به امريكاست. اجراي دستور قبلي او نيز در پي اعتراضات گسترده و صدور احكام توسط دادگاه‌هاي فدرال از جمله شعبه نهم تجديدنظر متوقف شد.

قرارداد تسليحاتي ترامپ-آل‌سعود در خطر است
برخي اعضاي مجلس سناي امريكا تلاش كردند با تصويب لايحه‌اي مانع بخشي از قرارداد فروش سلاح به عربستان سعودي شوند. به گزارش فارس، به نقل از «رويترز» در لايحه‌اي كه ساعات پاياني روز پنجشنبه از سوي «رند پاول»، سناتور جمهوريخواه، «كريس مورفي» و «ال فرانكن» سناتورهاي دموكرات ارايه شد، وتوي سنا روي بخشي از اين قرارداد درخواست شده است. طبق اين لايحه، سناتورهاي مذكور خواستار بلوكه كردن 15/1 ميليارد دلار از اين قرارداد كه مربوط به فروش تانك و مهمات است، شدند. البته اين اقدام با شكست مواجه شد. طبق قانون كنترل صادرات سلاح كه سال 1967 در سنا تصويب شد، يك سناتور مي‌تواند كل مجلس را به وتو يك قرارداد فروش تسليحاتي مجبور كند. «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور امريكا طي سفري كه هفته گذشته به عربستان سعودي داشت، قرارداد فروش تسليحات و مهمات به ارزش 380 ميليارد دلار با آل سعود را امضا كرده كه به واسطه آن رياض مي‌تواند پيشرفته‌ترين سلاح‌ها از جمله سامانه موشكي «تاد»، جنگنده‌هاي F-35 و تانك‌هاي آبرامز را خريداري كند. به نظ ر مي‌رسد انتقادات صريح و تند مقامات رژيم صهيونيستي از اين قرارداد و فشار آنها به كنگره امريكا در اين تصميم بي‌اثر نبوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون