• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3817 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ خرداد

هفتادمين جشنواره فيلم كن در روزهاي پاياني

جوايز بخش هفته‌اي با منتقدان اهدا شد

بهار سرلك

 

هفتادمين جشنواره فيلم كن در حالي به آخرين روزهاي خود نزديك مي‌شود كه پنجشنبه شب جوايز بخش هفته‌اي با منتقدان ميان شركت‌كنندگان اين بخش جنبي تقسيم شد و مستند فرانسوي «ماكالا» بهترين جايزه را به خانه برد.
اين فيلم به كارگرداني امانوئل گراس جايزه بزرگ نسپرسو را كه شامل جايزه نقدي 15 هزار يورويي مي‌شود، به دست آورد. فيلم به شرح زندگي كشاورزي جوان در كشور كنگو مي‌پردازد كه روياي آينده‌اي بهتر براي يارش را در سر مي‌پروراند. او راهي جاده‌هاي پرخطر و خسته‌كننده مي‌شود تا ميوه‌هاي مزرعه‌اش را بفروشد و در اين راه به ارزش تلاش و بهايي را كه بايد براي اين رويا بپردازد، پي مي‌برد. هفت فيلم در بخش هفته‌اي با منتقدان شركت داشتند كه داوران با تمركز بر كشف استعدادهاي نوپا به تماشاي اين آثار نشستند.
فيلم «گابريل و كوهستان» به كارگرداني فليپه گامارانو باربوسا كه جوان برزيلي را در سفرش به آفريقا دنبال مي‌كند، جايزه بصري فرانس 4 را از آن خود كرد. اين جايزه به نخستين يا دومين فيلم بلند كارگردان براي خلاقيت و نوآوري تحسين‌برانگيزش اهدا مي‌شود و باربوسا اساس دومين ساخته خود را بر داستان واقعي درگذشت يكي از دوستانش در سال 2009 در كوهستاني در كشور مالاوي، قرار داده است.
جايزه كشف لايكا سينه به فيلم كوتاه «از ارث محروم» به كارگرداني لارا فرز تعلق گرفت. جايزه بنياد گن كه براي ياري به توزيع نخستين يا دومين فيلم بلند كارگردان در فرانسه، اهدا مي‌شود به كمپاني
Version Originale Condor، توزيع‌كننده فيلم «گابريل و كوهستان» اهدا شد. همچنين جايزه SACD كه در حمايت از نويسندگان نوقلم اهدا مي‌شود، به لي ميسوس نويسنده فيلم «آوا» اهدا شد. جوايز بخش رقابتي جشنواره فيلم كن يكشنبه شب در مراسم اختتاميه به برگزيدگان اين دوره اهدا مي‌شود. منتقد ورايتي معتقد است درام «كشتن گوزن مقدس» به كارگرداني يورگوس لانتي‌موس و با بازي كالين فارل و نيكول كيدمن تا به امروز بهترين فيلم اين دوره جشنواره كن به شمار مي‌رود. فيلم داستان زندگي جراح قلبي را دنبال مي‌كند كه پسر نوجواني را به فرزندخواندگي مي‌پذيرد اما همچنان كه رفتارهاي اين فرزندخوانده شوم‌تر مي‌شود، دكتر مجبور به گرفتن تصميمي هولناك مي‌شود. از طرفي منتقد گاردين فيلم «بي‌عشق» ساخته آندري زوياگينتسف را از جمله‌ بهترين فيلم‌هاي اكران شده در هفته نخست اين جشنواره مي‌داند. داستان درباره زوجي است كه قصد جدايي دارند اما پس از بحث‌ و جدلي متوجه مي‌شوند پسرشان ناپديد شده است. همچنين تاد هينز با فيلم «شگفت‌زده» با بازي جوليان مور و ميشل ويليامز يكي از مدعيان كسب جايزه در اين دوره به شمار مي‌رود. با اين وجود اين اثر هينز همپاي «كارول» كه در سال 2015 در اين بخش شركت داشت، نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون