• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3817 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ خرداد

به تداوم سيره و سنت حكمراني خويش در سال «1400» و پس از آن بينديشيد

5-‌ امروز جامعه ما با افول ارزش‌هاي اخلاقي و رواج بداخلاقي‌ها روبه‌روست و قدرت طلبي در شكلي مبتذل، پايبندي به اصول اخلاقي را در تنگنا قرار داده است. كينه ورزي و نفرت، راه را بر گفت‌وگو بسته و خشونت و تندي به جاي «ادْعُ إِلى‏ سبيلِ ربِّك بِالْحِكْمةِ و الْموْعِظةِ الْحسنةِ و جادِلْهُمْ بِالّتي‏ هِي أحْسنُ» نشسته است.
ايران اسلامي، شايسته آن بود كه به جاي رياكاري، دورويي و دروغ گويي، عوام‌فريبي، نفرت‌پراكني، خشونت طلبي، اتهام زني و رفتارهاي غير‌اخلاقي، راستي، محبت، رحمت و صداقت در آن موج بزند و با رشد و تعالي در جهات معنوي و اخلاقي براي ديگران اسوه باشد. از جنابعالي به عنوان شخصيتي روحاني انتظار مي‌رود كه در راستاي بهبود وضعيت اخلاقي جامعه گامي‌برداريد و از كارشناسان مجرب و فرهيختگان جامعه‌شناس و نخبگان اخلاق‌مدار و متخصصان شايسته در امور تربيتي و رواني براي بهبود وضعيت اخلاقي جامعه كمك بگيريد.
6-‌ شرايط امروز كشور و حل دشواري‌ها و بحران‌هاي فرارو، نيازمند اجماع نخبگان و تعامل ميان نيروهاي سياسي است. دستيابي به اين هدف از راه گفت‌وگو و تفاهمي ملي ميان دولتمردان و مسوولان عاليرتبه نظام و ديگر جريان‌ها و شخصيت‌هاي مهم و موثر و مورد احترام ملت كه مرجعيت سياسي، اجتماعي، فرهنگي و سنتي دارند، امكان پذير است. اين شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي پل ارتباطي نيرومندي هستند كه پيوند هميشگي دولتمردان با قاعده هرم قدرت يعني توده‌هاي مردم را برقرار مي‌سازند. كوشش و اقدام جنابعالي در اين راستا، مي‌تواند با اعتماد آفريني، به تقويت سرمايه اجتماعي بينجامد و به تعبير قرآني از فتنه و فساد جلوگيري كند. ما همچنان كه مي‌توانيم و بايد براي منافع ايران با دنيا تعامل كنيم، در درون كشور نيز به گفت‌وگو و تعامل سازنده نيازمنديم. چگونه است كه مي‌توانيم با كساني كه فرسنگ‌ها اختلاف در جهات گوناگون داريم، تعامل كنيم ولي نمي‌توانيم با كساني كه در داخل يك كشور زندگي مي‌كنيم و در جهات گوناگون، منافع مشتركي داريم، تعامل و گفت‌وگو كنيم و خصومت‌ها را در حد توان برطرف كنيم؟ آيا احتمال نمي‌دهيم دست‌هايي پنهان در جهت گسترش جدايي‌ها و شكاف نيروها كوشش مي‌كنند؟ حركت‌هاي افراطي و رفتار‌هاي غيراخلاقي مي‌تواند روزي خطر آفرين باشد و همه درگيري‌ها و كشتارها از اختلافات كوچك شروع مي‌شود و به مرور زاويه‌ها بازتر شده، به كدورت و خصومت و كشتار مي‌انجامد.
با همه احزاب و گروه‌ها، با گرايش‌هاي گوناگون و متفاوت و اقوام و مذاهب و اقليت‌هاي ديني، دوستانه‌تر رفتار كنيم و به خواست‌هاي آنها، در چارچوب استيفاي حقوق شهروندي توجه كنيم. همه ايرانيان را خودي بدانيم و براي انسجام بيشتر ملت، گام‌هاي دوستانه، همراه با گذشت و مدارا و محبت‌برداريم. به فرموده قرآن «و منْ أحْسنُ قوْلًا مِّمّن دعا إِلى‌الله و عمِل صلِحًا و قال إِنّنىِ مِن الْمُسْلِمِين - و لا تسْتوِى الحْسنةُ و لا السّيِّئةُ ادْفعْ بِالّتىِ هِى أحْسنُ فإِذا الّذِى بيْنك و بيْنهُ عداوةٌ كأنّهُ ولىِ‏ٌّ حمِيمٌ».
رفع محدوديت و حصر از حضرات آقايان خاتمي، موسوي، كروبي و سركار خانم رهنورد كه از جايگاه ويژه، استثنايي و بسيار تاثيرگذار نزد ملت ايران برخوردارند و به پاكي و نجابت و صداقت و دلسوزي شهره‌اند، مي‌تواند گام نخست اين حركت خيرخواهانه و خداپسندانه باشد. با اطمينان مي‌گويم و خدا را برگفته خود گواه مي‌گيرم كه اين عزيزان، هرگز كمترين تحريكي عليه نظام جمهوري اسلامي نخواهند داشت و از اينكه با محدوديت يا حصر آنها، چنين تصوري به وجود‌ آيد خرسند نيستند، گرچه انتقاد‌هاي قابل توجه و تاملي نسبت به نوع سلوك و عملكرد حكومت دارند.
7-‌ براساس جمع‌بندي كارشناسان، كشور در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي با خواست‌ها، نيازها و چالش‌هاي متعدد و گوناگوني روبه‌رو است.
شايسته است افرادي توانمند، پرتلاش و اخلاق‌مدار براي تامين اين نيازها و مقابله با اين چالش‌ها، اداره امور ستادي، بخشي و منطقه‌اي شما را به عهده گيرند. به تعبير قرآن كريم انسان‌هاي توانمند و امانت‌دار و نگاهبانان متخصص و آگاه را به كار گماريد كه آن كس كه از علم و آگاهي كافي برخوردار نباشد، نگاهبان خوبي نيز نخواهد بود. از درگاه ايزد منان، براي شما و كابينه همراه‌تان، توفيق روزافزون در خدمت به مردم و كسب رضايت آنان و رضايت خداوند متعال را مسالت دارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون