• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3820 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ خرداد

موشك‌هايي كه خط قرمزهاي امريكا را رد مي‌كنند

گروه جهان| با وجود تمام فشارهاي بين‌المللي بر كره‌شمالي، روز گذشته اين كشور بار ديگر يك موشك بالستيك با برد كوتاه را آزمايش كرد كه در نزديكي آب‌هاي ژاپن فرود آمد. مقامات كره جنوبي معتقدند كه اين يك موشك بالستيك كلاس اسكاد بود كه در حدود 450كيلومتر برد دارد. آنها معتقدند كه كره شمالي يك انبار بزرگ از موشك‌هاي كوتاه‌برد است كه در ابتدا از سوي اتحاد جماهير شوروي وارد اين كشور شد و تا به امروز توسعه يافته است. آزمايش موشكي روز دوشنبه در حالي اتفاق افتاد كه به تازگي طي هفته‌هاي گذشته كره شمالي توانسته دو موشك با برد متوسط را آزمايش كند و بسياري معتقدند كه كره شمالي با سرعت بي‌سابقه‌اي در تلاش براي توسعه موشك‌هاي بالستيك بين قاره‌اي خود گام بر مي‌دارد تا بتواند سرزمين‌هاي اصلي ايالات متحده را هدف قرار دهد. به گزارش رويترز، كره شمالي به احتمال زياد قصد دارد تا عزم خود را در برابر فشارهاي بين‌المللي براي مهار برنامه موشكي اين كشور نشان دهد. سخنگوي ستاد مشترك ارتش كره جنوبي در بيانيه‌اي عنوان كرد كه اين اقدامات در راستاي فشار بر كره جنوبي براي تغيير سياست در قبال همسايه شمالي خود است. گفتني است از زمان روي كار آمدن رييس‌جمهور جديد ليبرال كره جنوبي از دهم ماه مه ‌ميلادي اين سومين آزمايش موشكي است كه پيونگ‌يانگ انجام مي‌دهد. اين در حالي است كه رييس‌جمهور جديد كره جنوبي بناي كار خود را بر تعامل با كره شمالي قرار داده است. موون جه، رييس‌جمهوري كره جنوبي معتقد است كه تحريم‌ها به تنهايي براي حل و فصل تهديد رو به رشد برنامه هسته‌اي و موشكي كره شمالي شكست خورده است. با اين وجود آنگونه كه ستاد مشترك ارتش كره جنوبي مي‌گويد موشك 120 كيلومتر به بالا رفته است. وي افزود كه ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد كه حداقل يك موشك بوده است اما تجزيه و تحليل‌هايي در حال انجام است كه نشان مي‌دهد تعدادي از موشك‌ها در هوا بوده است. گفتني است كره شمالي تاكنون ده‌ها آزمايش موشكي و دو بمب هسته‌اي را از آغاز سال 2016 انجام داده كه يك سرپيچي جدي از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل به حساب مي‌آيد. با اين وجود كره شمالي معتقد است با توجه به تجاوز ايالات متحده به منطقه اين اقدامات مورد نياز است. كاخ سفيد اعلام كرده است كه رييس‌جمهور در خصوص اين موضوع مطلع شده است. فرماندهي ايالات متحده در اقيانوس آرام مي‌گويد: ما به طور كامل موشك را رديابي كرديم كه يك موشك بالستيك كوتاه برد بود و به مدت شش دقيقه در آسمان مشاهده شد اما به عنوان يك تهديد جدي براي ايالات متحده مطرح نيست. ايالات متحده مي‌گويد در حال بحث با چين بر سر يك قطعنامه جديد شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص كره شمالي است. پكن به عنوان متحد اصلي و همسايه اين كشور مي‌تواند نقش عمده‌اي در راستاي توقف برنامه‌هاي تسليحاتي ايفا كند. جيمز متيس وزير دفاع ايالات متحده در پاسخ به پرسشي در خصوص درگيري نظامي احتمالي با كره شمالي در صورت شكست خوردن راهكار ديپلماتيك گفت: اين احتمالا بدترين نوع جنگي خواهد بود كه در طول عمر بشر رخ داده است. متيس در مصاحبه خود با شبكه خبري CBS عنوان كرد: كره شمالي صدها توپ توپخانه‌ها و طيف وسيعي از راكت‌هاي خود را به سمت پرجمعيت‌ترين شهرها و پايتخت كره جنوبي نشانه رفته است. اين اقدام رويارويي ملت‌ها خواهد بود. وي افزود: در صورت وقوع جنگ يك زنگ هشدار نيز براي چين و روسيه به وجود خواهد آورد.
واكنش‌ها به آزمايش موشكي كره شمالي
با اين وجود چين در واكنش به اقدام اخير كره شمالي عنوان كرد كه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت قوانين را در خصوص فعاليت‌هاي موشكي روشن كرده و پيونگ‌يانگ نبايد آنها را نقض كند.
وزارت خارجه چين در بيانيه‌اي عنوان كرد كه وضعيت در شبه‌جزيره كره بسيار پيچيده و حساس است و ما اميدواريم كه همه طرف‌هاي مربوط آرامش و خويشتنداري خود را حفظ كنند تا وضعيت از شرايط تنش خارج شود، تا شرايط به سمت گفت‌وگوي درست و مسالمت‌آميز پيش برود. گفتني است روز گذشته روسيه نيز آزمايش موشكي كره شمالي را محكوم كرد و طرفين بايد خويشتنداري داشته باشند. ژاپن نيز نسبت به اين آزمايش واكنش نشان داد و به‌شدت نسبت به اين آزمايش اعتراض كرد.
شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن در سخناني كوتاه در تلويزيون دولتي اين كشور عنوان كرد: همان طور كه ما در نشست گروه7 در خصوص كره شمالي به توافق رسيديم، اين موضوع به يك اولويت براي جامعه بين‌المللي شناخته مي‌شود. وي افزود: ما همچنين با امريكا براي جلوگيري از اقدامات كره شمالي مشغول همكاري هستيم. دولت ليبرال سئول نيز در واكنش به اين موضوع اعلام كرده كه چنين اقداماتي از سوي كره شمالي اميدها را براي رسيدن به صلح به تعويق مي‌اندازد. گفتني است رييس‌جمهور كره جنوبي بلافاصله بعد از اين اقدام جلسه‌اي را با شوراي امنيت ملي كشور برگزار كرد. به گفته مقامات ايالات متحده كره شمالي تاكنون چندين بار موشك‌هاي كوتاه‌برد خود را مورد آزمايش قرار داده كه آخرين آن نيز در ماه آوريل بوده است. با اين حال كارشناسان معتقدند كه تلاش پيونگ‌يانگ براي دستيابي به قابليت‌هاي جديد است تا به هدف خود يعني رسيدن به موشك قاره‌پيما دست پيدا كند. كيم دونگ يوب، كارشناس نظامي در دانشگاه سئول به رويترز مي‌گويد: اكنون بسياري از امكانات وجود دارد. اين مي‌تواند يك آزمون براي يك نوع متفاوت از موتور باشد يا به منظور بررسي موتور اصلي موشك‌هاي بالستيك اين آزمايش صورت گرفته است. گفته مي‌شود نسخه‌هاي اصلاح شده موشك‌هاي اسكاد بردي معادل 1000كيلومتر دارند. گفتني است روز سه‌شنبه نيز ايالات متحده يك سامانه دفاع موشكي جديد را تست كرد تا با آن بتوان موشك‌هاي بالستيك را مورد رهيابي قرار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون