• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3822 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ خرداد

انتقاد ظريف از دروغگويي چهره‌هاي دلواپس

به خاطر سردار سليماني شكايت‌مي كنم

گروه سياسي| چالش‌هاي ظريف با دلواپسان پايان ندارد. روزهايي كه اكثريت بهارستان را در دست داشتند و در اوج مذاكرات هسته‌اي و تصويب برجام بارها به ظريف حمله كردند تمام شده و اكنون كه دست‌شان از مجلس كوتاه شده هم گريبان وزير امورخارجه حسن روحاني را رها نمي‌كنند و گاه ادعاهايي را مطرح مي‌كنند كه براي آنها هيچ سند و مدركي هم ندارند. در تمام اين سال‌ها ظريف از كنار ادعاها و اتهام‌هاي دلواپسان با بي‌تفاوتي گذر مي‌كند اما اين‌بار داستان متفاوت شده است و حتي وزير امور خارجه صبور روحاني هم مي‌گويد از نبويان شكايت خواهد كرد و او را مورد پيگرد قضايي قرار خواهد داد. نبويان در يكي از سخنراني‌هايي كه پيش از انتخابات انجام داده بود مدعي شده بود ظريف به امريكايي‌ها تعهد داده است كه در برابر گشايش بانكي سردار سليماني را به دولت امريكا تحويل دهد. اين نخستين‌بار است كه ظريف در برابر چنين ادعاهايي عنان صبر از دست مي‌دهد و مي‌گويد شكايت به دستگاه قضا خواهد برد. خودش مي‌گويد دليل اين كار علاقه شخصي و رابطه خوبي است كه با قاسم سليماني دارد و نمي‌تواند به اين سادگي‌ها از كنار چنين اتهامي عبور كند. وزير امورخارجه كشورمان اما براي گذشتن از شكايتش شرطي گذاشته است، اينكه نبويان به خاطر مطرح كردن چنين اتهامي رسما عذرخواهي و توبه كند. حال بايد ديد نبويان از در توبه وارد مي‌شود يا ترجيح مي‌دهد از در دادگاه عبور كند. به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف در حاشيه جلسه هيات دولت درباره ادعاي مطرح شده در خصوص تحويل سردار قاسم سليماني در قبال برخي امتيازات كه اخيرا به نقل از سيد محمود نبويان، يكي از نمايندگان سابق مجلس منتشر شده، اظهار كرد: فرمايشات ايشان شرم‌آور است و من حتما از ايشان مي‌خواهم به خاطر اين تهمت بسيار ناروايي كه به وزير امور خارجه بلكه به جمهوري اسلامي ايران زدند رسما عذرخواهي و توبه كنند. ظريف تاكيد كرد: من به عنوان يك برادر بسيار كوچك‌تر به ايشان پيشنهاد مي‌كنم اين كار را حتما سريع‌تر انجام دهند. وگرچه من هيچگاه علاقه‌اي به پيگيري حقوقي نداشتم، حتما اين كار را مي‌كنم. اگر من مي‌خواستم تاكنون بسياري مسائل را پيگيري حقوقي كنم بايد يك اتاق در دادگستري اجاره مي‌كردم از بس از اين تهمت‌ها به ما زدند. اما اين يك مورد را با توجه به علاقه‌ شخصي و رابطه بسيار خوبي كه با سردار سليماني دارم پيگيري خواهم كرد چرا كه اين حرف براي بنده و همكارانم در وزارت امور خارجه گران تمام شد مگر اينكه ايشان خودشان معذرت‌خواهي و از آن مهم‌تر توبه كنند.
در برابر تحريم‌هاي امريكا اقدام مي‌كنيم
 او در ادامه در خصوص اعلام وضع تحريم‌هاي جديد و موضع جمهوري اسلامي ايران در اين رابطه گفت: امريكايي‌ها بايد به اين نتيجه برسند كه چون ما امنيت و پيشرفت اقتصادي‌مان را از مردم مي‌گيريم اين كارها تاثيري بر سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران ندارد و حتما به موقع اقدام مي‌كنيم و قبلا هم اقداماتي انجام داده و به ساير اعضاي 1+5 اطلاع داده‌ايم كه اين اقدام، اقدامي مخرب در قبال برجام است و آنها بايد اقداماتي براي ممانعت انجام دهند. ظريف همچنين گفت: هم‌زمان با برگزاري انتخابات شكوهمند رياست‌جمهوري و شوراها در جمهوري اسلامي ايران كه نمايانگر حاكميت مردم بود و در واقع نمايانگر آن واقعيتي بود كه جمهوري اسلامي قدرت و ثبات خود را در اين 38 سال از آن گرفته و بر اساس همين باثبات‌ترين كشور در منطقه است، تلاش‌هايي براي پيگيري برخي سياست‌ها انجام شد كه از ابتدا معلوم بود اين حركت، حركت ناموفقي است و بر اساس برخي ملاحظات كوته‌بينانه سياسي مطرح شده است. او افزود: جمهوري اسلامي ايران معتقد است منطقه قسمت مهمي از امنيت ما است و ما براي امنيت خود به منطقه‌اي امن نياز داريم، لذا تلاش‌هايي كه براي ايجاد اختلاف و تفرقه مي‌شود را مغاير امنيت منطقه مي‌دانيم و معتقديم كه به جاي تلاش براي پيدا كردن راهكارهايي براي فرار از واقعيت‌هاي منطقه، بايد ديد چه عواملي باعث افراط‌گرايي در منطقه و گسترش تروريسم شده كه با كساني كه خود عامل اين وضعيت بودند به نتيجه‌اي نخواهد رسيد.
در موضوع «هواپيماي سعودي» دخالت و اطلاعي نداشته‌ايم
موضوع ديگري كه خبرنگاران ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت ظريف را مورد سوال قرار دادند ماجراي ورود هواپيماي سعودي به حريم هوايي ايران بود. سه روز پيش بود كه كريمي قدوسي در حاشيه جلسه علني مجلس در جمع خبرنگاران از ورود يك هواپيماي نظامي سعودي با ذخيره سوخت بالا در آسمان ايران خبر داده و گفته بود: اين هواپيما از فرودگاه دمام به مقصد قرقيزستان پرواز مي‌كند. در اين هواپيما فرماندهان نظامي سعودي براي جلسه‌اي با مقامات امريكايي در خصوص داعش حضور داشتند. كريمي قدوسي در ادامه مدعي شده بود: بنابه دستور پدافند ايران، هواپيماي نظامي سعودي بايد در فرودگاه شيراز فرود مي‌آمد اما آنها مدعي شدند كه به دليل حجم ذخيره سوخت از لحاظ فني توانايي فرود ندارد. پس از اين اتفاقات با آقاي ظريف تماس برقرار مي‌شود و با نظر وزارت امور خارجه اين هواپيما در نهايت به فرودگاه دمام عربستان بازمي‌گردد. او در ادامه اعلام كرده بود ما پيگير اين هستيم كه چرا آقاي ظريف تاكيد كرده است كه هواپيماي سعودي به مبداء بازگردد. ديروز اما ظريف اين ادعاي كريمي‌قدوسي را كه با تاكيد او هواپيما به مبدا بازگشته است رد كرد و گفت: در هيچ يك از اين مراحل وزارت امور خارجه نقش، دخالت و اطلاعي نداشته است. محمدجواد ظريف اضافه كرد: من هم وقتي ديروز اين خبر را به نقل از يكي از نمايندگان محترم مجلس شنيدم به ستاد كل زنگ زدم و سوال كردم چرا كه وزارت امور خارجه هيچ‌وقت درجريان نبوده و فكر مي‌كنم وزارت دفاع نيز در جريان نبوده است. ظريف يادآور شد: اتفاقي خيلي معمولي افتاده و هواپيمايي با يك مسير پروازي ثبت شده در مسير هواپيمايي كشور ما وارد كشور شده و مي‌خواسته مسير را تغيير دهد و مبدأ و مقصد خود را عوض كرده بود. اين هواپيما حامل كارشناسان نفتي بوده و اين اطلاعاتي است كه من ديروز كسب كردم. وزير امور خارجه تاكيد كرد: روش معمول اين است كه مسوولان هواپيمايي كشور با پدافند هماهنگ مي‌كنند و به هواپيما اين انتخاب را مي‌دهند كه يا بنشيند و مسيرش را اصلاح كند يا برگردد كه هواپيما نيز تصميم مي‌گيرد برگردد و در هيچ يك از اين مراحل وزارت امور خارجه نقش، دخالت و اطلاعي نداشته و نبايد هم داشته باشد چرا كه اين كاري عادي و معمولي در ميان پروازها است و نمي‌توان منظور سياسي به آن اضافه كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون