• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3826 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ خرداد

رييس سازمان حفاظت محيط زيست:

امريكا با خروج از توافقنامه پاريس خود را منزوي كرد

ايسنا| معصومه ابتكار، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست درخصوص خروج دولت امريكا از توافقنامه تغييرات اقليمي پاريس گفت: تصميم ترامپ براي خروج از توافقنامه پاريس اين كشور را به انزوا كشانده است و باعث مي‌شود تصويري غيرمنطقي از اين كشور در دنيا به وجود‌ آيد چون در شرايطي كه جهان از تنش، درگيري و جنگ رنج مي‌برد، توافقنامه چندجانبه پاريس فرصتي براي همگرايي كشورها محسوب مي‌شود. وي در مورد نقش ايران در اجراي اين توافقنامه افزود: با توجه به اهميت اين مساله بود كه دولت يازدهم نيز در شكل‌گيري توافق پاريس نقش موثري ايفا كرد. اگر ما در مجامع بين‌المللي خوب عمل كنيم نه‌تنها مي‌توانيم در در عرصه تصميم‌گيري حضور داشته باشيم بلكه مي‌توانيم از نفوذ برخوردار باشيم. در اين صورت قادر مي‌شويم تصميمات بين‌المللي را به نفع شهروندان خود جهت دهي كنيم كه اين كار را در توافقنامه پاريس انجام داديم و ايران يكي از مهم‌ترين كشورها در شكل‌گيري اين توافقنامه به عنوان يك توافق چندجانبه بود. بسياري از سياستمداران اروپايي به اين موضوع اذعان داشتند از جمله رييس‌جمهور وقت فرانسه كه در ديدار با آقاي روحاني به صراحت گفتند هيات جمهوري اسلامي ايران در شكل‌گيري توافق پاريس بسيار موثر و موفق عمل كرد. در جريان شكل‌گيري توافقنامه پاريس از كشورها خواسته شد به طور داوطلبانه، ميزان كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي خود را اعلام كنند. ابتكار با ذكر اينكه معتقد است ترامپ از مخالفت اصولي خود در برابر گرمايش جهاني و تغيير اقليم دست برداشته است، گفت: براي اثبات ادعايم دلايلي دارم. اول اينكه شواهد دال بر وجود پديده تغيير اقليم و افزايش دماي كره زمين به قدري زياد است كه امكان انكار آن وجود ندارد. در شرايط حاضر همه جهانيان در وسط تغيير اقليم قرار گرفته‌اند و بايد براي كاهش اثرات سوء ناشي از آن تلاش كنند بنابراين فرصتي براي انكار وقوع تغيير اقليم وجود ندارد. از سوي ديگر حرف‌هاي آقاي ترامپ نشان مي‌دهد كه از مخالفت جدي اوليه و انكار بحث گرمايش جهاني دور شده است.
براي همين است كه ضمن خروج از توافقنامه پاريس فضا را براي رايزني و چانه‌زني مجدد در اين حوزه باز مي‌گذارد و قصد دارد مذاكره براي يك معاهده جديد را آغاز كند. وي در عين حال تصريح كرد: رفتار آقاي ترامپ در اين موضوع بسيار خودخواهانه است چون اين معاهده را به ضرر اقتصاد و مردم امريكا مي‌داند و در حقيقت با اين ادعا امريكا را نسبت به جهان در اولويت قرار مي‌دهد، اين در حالي است كه امريكا يك مسووليت تاريخي در موضوع مقابله با گرمايش جهاني و تغيير اقليم دارد چون اين كشور جزو نخستين كشورهاي صنعتي دنيا است.  وي با ذكر اينكه چيزي كه آقاي ترامپ گفته كاملا منفعت‌طلبانه است و بسياري از دانشگاهيان، ‌تشكل‌هاي مدني و بسياري از سياستمداران امريكايي اين رويكرد را نقد كرده‌اند، گفت: فشار اصلي از داخل امريكا شكل گرفته است چون ايالت‌هاي‌ امريكا يكي پس از ديگري پايبندي خود به توافقنامه پاريس را اعلام مي‌كنند، شهرها و شهرداري‌ها به اين توافقنامه مي‌پيوندند و دانشگاه‌ها نيز حمايت از اين معاهده را اعلام كرده‌اند حتي بعد از اين تصميم ترامپ، برخي از مشاوران او از كميته مشورتي استعفا دادند چون حركت ترامپ يك اقدام آشكار در مقابله با حقايق و واقعيت‌هايي است كه دنيا پذيرفته است. تغيير اقليم قابل انكار نيست و در حال حاضر بشر در وسط آثار منفي تغيير اقليم قرار دارد. امريكا شوراهاي غيردولتي حفاظت از محيط زيست و سازمان‌هاي مردم نهاد قوي دارد و به‌شدت با اين تصميم ترامپ مخالفت صورت مي‌گيرد. اين گروه‌ها ماه گذشته يك راهپيمايي درباره اين موضوع انجام دادند. بعد از اين تصميم ترامپ نيز اعلام موضع تند كرده‌اند. در رسانه‌ها نيز فضاي انتقادي عليه تصميم رييس‌جمهور امريكا تشديد شده است بنابراين نخستين فشارها به ترامپ از داخل امريكاست و حتي دختر خودش نيز موافق تصميم او نبوده است و در داخل كاخ سفيد اختلاف نظرهاي شديدي در اين مساله وجود دارد.
كشورهايي مثل چين، هند و كشورهاي اروپايي براي اجراي توافقنامه اعلام آمادگي كرده‌اند بنابراين جامعه جهاني تسليم اين حركت ترامپ نخواهد شد. توافقنامه تحت هر شرايطي مسير خود را طي خواهد كرد.
وي در خصوص امكان بازگشت دولت امريكا به اين معاهده نيز گفت: بله، ممكن است امريكا تحت فشارها مجبور به بازگشت به توافقنامه شود چون طرح‌هاي قبلي آقاي ترامپ هم موفق نبوده و طرح‌ها و شعارهاي انتخاباتي ترامپ يكي پس از ديگري با شكست مواجه شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون