• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3826 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ خرداد

پس از تصويب در حاشيه اجلاس ايكوم

تهيه «ليست قرمز» ايران در دستور كار قرار گرفت

ايسنا | اعضاي كميته ملي موزه‌هاي ايران (ايكوم) در حاشيه اجلاس ساليانه كميته مشورتي ايكوم بين‌الملل، نسبت به تهيه ليست قرمز ايران تاكيد كردند و زمان اجرايي شدن آن را به تصويب رساندند. سيد احمد محيط طباطبايي، رييس ايكوم ايران كه در اين اجلاس به سر مي‌برد، در اين زمينه به ايسنا گفت: كميته ملي موزه‌هاي ايران با همكاري كميته بين‌المللي ايكوفوم و دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران، فهرست آثار در خطر ايران را تهيه مي‌كنند. او با بيان اينكه در حاشيه مجمع عمومي فوق‌العاده ايكوم و اجلاس ساليانه كميته مشورتي ايكوم بين‌الملل در پاريس، جلسه‌اي برگزار و تهيه «رِد ليست» (ليست قرمز آثار تاريخي ايران) مورد بررسي قرار گرفت، افزود: اين فهرست به دنبال مطالعه گسترده، بررسي و طبقه‌بندي آثار فرهنگي و تاريخي ايران و شناخت اين آثار در اقصي نقاط جهان تهيه مي‌شود. در اين جلسه مقرر شد كه ليست قرمز آثار تاريخي ايران تهيه شود و در اجلاس عمومي ايكوفوم در سال ۲۰۱۸ براي آغاز عمليات اجرايي به تصويب برسد. نشست آينده ايكوفوم بين‌المللي به ميزباني تهران برگزار خواهد شد و موضوع محوري آن موزه‌ها و تقدس خواهد بود.»
مشاور رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري اهميت اين توافق صورت گرفته بيان كرد: علاوه بر ايجاد امكان شناسايي و رصد ميراث فرهنگي ايران در سراسر جهان، زمينه مذاكره و گفت‌وگو در جهت احقاق حق مالكيت معنوي و مادي ايران فراهم مي‌شود.

 

تصويب قانون سفر بي‌رواديد ايرانيان به خاور دور روسيه

ايرنا| مطابق قانون جديد، شهروندان ايران و 17 كشور ديگر حق دارند از اول ماه آگوست (10 مرداد) بدون دريافت رواديد از طريق بندر ولادي واستوك واقع در ساحل درياي ژاپن به مناطق خاور دور روسيه سفر كنند. ماريا زاخارووا، سخنگوي وزارت خارجه روسيه روز پنجشنبه گفت كه شهروندان 18 كشور مي‌توانند تا چهار روز پيش از سفر مشخصات خود را در فرم مخصوصي در سايت ويژه اين وزارتخانه درج كنند. افرادي كه اين فرم را پر مي‌كنند، ديگر نيازي به دريافت رواديد براي سفر به مناطق خاور دور روسيه را ندارند.
 اين كشورها شامل ايران، الجزاير، بحرين، برونئي، هند، قطر، چين، كره شمالي، كويت، مراكش، مكزيك، امارات، عمان، عربستان سعودي، سنگاپور، تونس، تركيه و ژاپن مي‌شوند و فقط شامل سفر به محدوده خاور دور روسيه مي‌شود. بر اساس اطلاعات رسانه‌هاي روسي، اين قانون براي شكوفايي اقتصادي منطقه خاور دور روسيه و امكان سرمايه‌گذاري خارجي تصويب شده است. ديميتري مدوديف، نخست‌وزير روسيه درباره اين قانون در نشست هيات دولت اعلام كرده است: به گردشگران و كارفرمايان 18 كشور اجازه داده مي‌شود بدون دريافت رواديد به خاور دور روسيه سفر كنند. در نتيجه اين قانون، گردشگران بيشتري به خاور دور سفر مي‌كنند و اين منطقه درآمد بيشتري كسب خواهد كرد.
خاور دور روسيه كه نزديك ژاپن قرار دارد منطقه گسترده‌اي شامل 9 استان با وسعت شش ميليون و 169 هزار و300 كيلومترمربع مي‌شود كه 36 درصد مساحت اين كشور را تشكيل مي‌دهد. روسيه براي جبران كاهش جمعيت و توسعه‌نيافتگي منطقه خاور دور تدابيري را اتخاذ كرده كه مهم‌ترين آن اهداي زمين رايگان است.

 

نامه دانشگاهيان به اعضاي شوراي شهر جديد درباره انتخاب شهردار

 مهر| روساي ۴ دانشكده دانشگاه تهران در نامه‌اي كه به اعضاي شوراي شهر تهران نوشته‌اند تاكيد كردند كه شهردار غيرسياسي و متخصص انتخاب شود.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از دانشگاه تهران، روساي پرديس هنرهاي زيبا و دانشكده‌هاي روان‌شناسي و علوم تربيتي، جغرافيا و محيط زيست دانشگاه تهران در نامه‌اي به رييس و اعضاي شوراي شهر تهران، خواستار انتخاب شهرداري غيرسياسي و متخصص براي نجات شهر از مخاطرات طبيعي و انساني شدند.
در اين نامه آمده است: «بي‌ترديد تهران براي شهروندانش تبديل به شهري شده كه به جاي تضمين امنيت و سلامت، اغلب توليدكننده مشكلات است، در حمل و نقل، شهري آفت‌زده و در سلامت محيط زيست، سرگردان و بي‌برنامه است. با آنكه نقش كليدي را در جريان‌سازي ملي به عهده دارد اما شهري شده بر مركب جريان سوار تا بر مركب تعقل، تدبير و تفكر. شهري كه جمعيت قابل توجهي از كشور را در خود اسكان داده و پايتخت نظام ممتاز حكومتي است با داعيه‌هاي فراوان و بحق.
در اين ميان شهردار تهران نقش ارزنده‌اي ايفا مي‌كند و بايسته است تا در انتخاب آن حساسيت كافي مبذول داشت. از اين رو بر خود لازم ديديم در آستانه انتخاب شهردار مواردي را اعلام كنيم: تلاش شود تا سياسي‌كاري در انتخاب شهردار تهران نقش اصلي را به عهده نگيرد بلكه به جاي آن تخصص و داشتن برنامه‌اي راهبردي براي نجات شهر از مخاطرات طبيعي و انساني ملاك باشد.
بايسته است كه اولويت شهردار تهران توجه به حفظ محيط زيست، تفوق بر مشكلات حمل و نقل شهري، كنترل ساخت و ساز، تكريم به حقوق شهروندي و توجه به قشر آسيب‌پذير و حاشيه‌نشين باشد. توجه به تهران به مثابه شهري آموزش‌محور و پژوهش‌پايه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. در اين راستا موقعيت ممتاز دانشگاه تهران به عنوان دانشگاهي با قدمت و جامع در قلب و مركزيت تهران مد نظر باشد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون