• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3829 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ خرداد

ادامه از صفحه اول

در ضرورت حمايت از قطر در برابر عربستان

در غير اين صورت همه كشورهاي كوچك تحت شرايط سختي قرار خواهند گرفت و چاره‌اي جز تبعيت از كشور زورگو نخواهند داشت، و چنين وضعي منافع ملي ايران را در مخاطره قرار خواهد داد.
خلاصه كلام اينكه از نظر ايران فرقي ميان قطر با عراق، با آذربايجان و افغانستان وجود ندارد. چيزي به نام اتحاديه كشورهاي عربي را كه مانع دفاع از منافع ايران باشد به رسميت نمي‌شناسيم. مساله ايران حفظ منافع ملي آن و دفاع از ثبات و آرامش در منطقه در كنار همزيستي مسالمت‌آميز است. كشورهايي كه به نام عربي خود را معرفي مي‌كنند خودشان هيچ رحمي به يكديگر ندارند، چرا بايد ايران و ساير كشورها چنين موجوديت خيالي را به رسميت بشناسند. بنابراين بايد از قطر در برابر توسعه‌طلبي‌هاي عربستان حمايت كرد. ولي كيفيت و شيوه‌هاي حمايت بحث ديگري است كه برعهده كارشناسان اين حوزه است. بنابر اين مساله در جزييات نيست بلكه در منطق كلي اين ذهنيت نادرست است.


داعش جناح نمي‌شناسد

تازه انتخابات ايران انجام شده بود و خشم‌هاي انتخاباتي فرو كش نكرده بود. بلافاصله فضاي مجازي سياسي مشغول مبارزه با رقيب شد. هر گروهي جملات يكي از كانديداها را در ايام انتخابات ذكر مي‌كرد و گروه و جناح مقابلش را عامل اين اتفاق مي‌دانست. داعش كم‌كم فراموش مي‌شد. اين اتفاق از عمليات تروريستي خطرناك‌تر بود. داعش جناح نمي‌شناسد. داعش در ايران با ايراني بودن و سابقه تاريخي و شيعه بودن اكثريت ايران مشكل دارد. براي داعش روحاني، رييسي معنا ندارد. داعش مي‌خواهد بكشد. رگبارش را روي ايراني‌ها گرفته بود. هيچكس نمي‌داند كه شهداي اين اتفاق عضو چه جناحي بودند. فقط همه مي‌دانند اينها ايراني بودند. در اين مناسبت جز وحدت، پاسخ داعش و تروريست نيست. اما اين فراموش شدن داعش و شمشير كشيدن روي رقيب داخلي كه در چارچوب انقلاب و نظام و امام و رهبري با يكديگر رقابت كرده بودند، بزرگ‌ترين ظلم در حق ايراني بودن‌مان بود. خوشبختانه بعد از چند روزي اين موج دعواهاي داخلي فرو كش كرد. اما نمي‌توان اين خطر را گوشزد نكرد. اين حجم از كينه و رويارويي جناحي براي كشور آسيب‌آفرين است. داعش جناح نمي‌شناسد. بهترين جايي كه جناح‌هاي داخلي مي‌توانند و بايد به يكديگر نزديك شوند، در برابر تروريست‌هاي داعشي است. خاضعانه بايد از همه جناح‌ها خواست كه در اين ميزان نفرت تجديدنظر كنند تا داعش و پشتيبانان آنان به خرابكاري در ايران طمع دوباره نكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون