• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3830 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ خرداد

ادامه افزايش ملايم قيمت نفت در بازار جهاني

نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهاني تحت تاثير خبر كاهش قابل توجه عرضه از سوي عربستان سعودي، افزايش يافت با اين‌همه توليد رو به رشد امريكا به معناي آن است كه بازارها همچنان دچار اشباع عرضه خواهند ماند. نفت برنت كه قيمت پايه بازار بين‌المللي است، ۲۳ سنت يا 5/0 درصد نسبت به قيمت نهايي روز دوشنبه افزايش يافت و به 52/48 دلار در هر بشكه رسيد. نفت وست تگزاس اينترمديت 27/46 دلار در هر بشكه معامله شد كه ۱۹ سنت يا 4/0 درصد افزايش داشت. عربستان سعودي كه بزرگ‌ترين صادر‌كننده نفت جهان است، تلاش اوپك براي كاهش توليد به ميزان 8/1 ميليون بشكه در روز تا پايان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ را با هدف حمايت از قيمت‌ها هدايت مي‌كند. ساير كشورها از جمله روسيه در اين برنامه مشاركت دارند. در طول نيمه اول سال ميلادي جاري به دليل بالا ماندن عرضه، ترديدهايي نسبت به پايبندي اوپك به توافق كاهش توليد وجود داشت. اما مقامات سعودي اكنون مي‌گويند كاهش واقعي از جمله كاهش فروش ۳۰۰ هزار بشكه در روز به مشتريان آسيايي براي جولاي را انجام مي‌دهند. با اين همه پالايشگاه‌هاي آسيايي متعددي اعلام كردند كه همچنان سهميه كامل‌شان را دريافت مي‌كنند. به گفته جفري هالي، تحليلگر ارشد بازار در شركت OANDA، نفت در پي اعلام عربستان سعودي مبني بر كاهش صادرات نفت به امريكا و آسيا تلاش كرد صعود كند. آمار معاملات نشان مي‌دهد كه صادرات اوپك به مشتريان در نيمه دوم سال ۲۰۱۶ به حدود ۲۶ ميليون بشكه در روز بالغ شد با اين همه ميزان صادرات در نيمه اول سال ميلادي جاري به حدود 3/25 ميليون بشكه در روز مي‌رسد، اما رشد فعاليت حفاري در امريكا و رشد بيش از ۱۰ درصدي توليد اين كشور از اواسط سال ۲۰۱۶ به اين طرف تهديدي براي تلاش‌هاي اوپك به منظور متعادل كردن عرضه و تقاضا در بازار به شمار مي‌رود. بر اساس گزارش رويترز، اداره اطلاعات انرژي امريكا پيش بيني كرده است توليد اين كشور در سال ۲۰۱۸ به بالاي ۱۰ ميليون بشكه در روز صعود خواهد كرد كه چالشي براي عربستان سعودي به عنوان بزرگ‌ترين صادر‌كننده بازار خواهد بود.
كاهش فروش نفت عربستان
به آسيا و امريكا
عربستان سعودي كه بزرگ‌ترين صادركننده نفت جهان است، حجم فروش نفت به برخي از خريداران آسيايي در جولاي را محدود خواهد كرد و سهميه فروش به امريكا را كاهش بيشتري مي‌دهد. منابع صنعتي آگاه به رويترز اظهار كردند: شركت نفت دولتي آرامكو فروش قراردادي نفت را براي حداقل ۵ خريدار آسيايي كه عمدتا در شمال آسيا قرار دارد، به‌طور كامل تامين خواهد كرد و حجم فروش براي برخي مشتريان در هند، چين و كره جنوبي را كاهش مي‌دهد.
كاهش سهميه فروش نفت اختصاص يافته به آسيا در جولاي به حدود ۳۰۰ هزار بشكه در روز بالغ مي‌شود كه اندكي بيش از ميزان كاهش در ژوئن است. آرامكو ماه گذشته به پالايشگاه‌هاي آسيايي اطلاع داده بود كه عرضه نفت به آسيا را به ميزان حدود هفت ميليون بشكه در ژوئن كاهش مي‌دهد كه نخستين كاهش فروش عربستان به اين منطقه از زمان اجراي توافق كاهش توليد اوپك در ژانويه بود.
سهميه فروش نفت به امريكا نيز به ميزان قابل توجهي كاهش يافته و آرامكو به محدود كردن عرضه به اروپا ادامه داده است. به گفته يك منبع آگاه، حجم فروش به امريكا حدود ۳۵ درصد در ژويه كاهش خواهد يافت در حالي كه فروش نفت به اروپا حدود ۱۱ درصد در مقايسه با ژوئن كاهش خواهد يافت. يكي از خريداران اصلي نفت آرامكو در چين به دليل برنامه تعميرات پالايشگاه و قيمت گران‌تر نفت دوبي ترجيح داد خريد كمتري در جولاي داشته باشد. يك مشتري آرامكو در شمال آسيا اعلام كرد اين شركت براي سومين ماه متوالي نفت سنگين را به‌طور كامل تامين خواهد كرد.
تحت برنامه‌هاي فروش جولاي، آرامكو فروش نفت به هند را به ميزان ۲۰۰ هزار بشكه در روز و فروش به چين را به ميزان ۱۱۰ هزار بشكه در روز كاهش خواهد داد در حالي كه حجم كامل را براي خريداران در ژاپن و تايوان تامين خواهد كرد. فروش به يك پالايشگاه كره جنوبي نيز كاهش خواهد يافت. عربستان سعودي كه بزرگ‌ترين صادركننده عضو اوپك است، توليدش را در راستاي توافق جهاني براي كاهش عرضه به منظور متعادل كردن بازار كاهش داده و صادراتش را با هدف تامين تقاضاي داخلي رو به رشد براي نيرو در طول ماه‌هاي داغ تابستان كاهش داده است. توافق كاهش توليد به رهبري اوپك ماه گذشته به مدت ۹ ماه ديگر تا پايان مارس ۲۰۱۸ تمديد شد. اين توافق كه در آن توليدكنندگان خارج از اوپك شامل روسيه حضور دارند، قرار بود در نيمه اول سال ۲۰۱۷ اجرا شود و تحت آن توليد حدود 8/1 ميليون بشكه در روز كاهش پيدا كند. عربستان سعودي حدود ۴۰ درصد از كاهش متعهد شده از سوي اوپك را اعمال مي‌كند. اين كشور توليدش را به ميزان بيش از ۵۰۰ هزار بشكه در روز كاهش داده و مجموع توليدش در حال حاضر به كمتر از ۱۰ ميليون بشكه در روز مي‌رسد.
بر اساس گزارش رويترز، عربستان سعودي معمولا ۷۰۰ هزار بشكه در روز نفت براي توليد نيرو در ماه‌هاي داغ تابستان از مه تا اوت مصرف مي‌كند و تابستان جاري اين كشور ممكن است مصرف داخلي نفت را كاهش دهد. زيرا قصد دارد گاز طبيعي بيشتري در نيروگاه‌ها مصرف كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون