• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3830 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ خرداد

عددنوشت

كار مفيد در ايران
يك كارشناس بازار كار ميزان كار مفيد در ايران را كمتر از ۲۰ درصد مي‌داند. او براي افزايش بهره‌وري در كارگاه‌ها پيشنهاد مي‌كند نظام دستمزد از وقت مزدي به كارمزدي تبديل شود. علي‌اكبر لبافي، مهم‌ترين چالش بازار كار ايران را بالا بودن قيمت تمام شده بنگاه‌هاي اقتصادي دانست و افزود: به دليل آنكه قيمت تمام شده واحدهاي اقتصادي بالاست، امكان رقابت در بازارهاي داخلي و خارجي از آنها گرفته شده است، به همين منظور بايد كاري كنيم كه كيفيت توليد بالا برود و قيمت تمام شده در بنگاه‌ها پايين بيايد. وي ادامه داد: در دنيا يك بنگاه اقتصادي در طول شبانه‌روز از ۲۴ ساعت 5/19 ساعت كار مي‌كند كه حدود سه شيفت كاري مي‌شود چون سرمايه‌گذاري انجام شده سه شيفته بوده و در چنين شرايطي اشتغال ارزان هم به دست مي‌آيد ولي متاسفانه ما در سرمايه‌گذاري اسراف مي‌كنيم در حالي كه بايد زمينه‌اي به وجود آوريم كه از سرمايه‌گذاري صورت گرفته در حد اعلا استفاده كنيم و كارخانه‌هاي ما بتوانند در 5/5 ساعت كار با ظرفيت كامل 5/19 ساعت كار كنند.


تحت پوشش فاضلاب
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: در حال حاضر 1/45 درصد از جمعيت كل كشور تحت پوشش سامانه‌هاي مدرن فاضلاب قرار گرفتند. حميدرضا جانباز، در خصوص آخرين وضعيت سيستم فاضلاب كشور، اظهار كرد: از ۱۱۳۰ شهر تحت پوشش خدمات آبرساني شهري ۲۷۰ شهر كشور به سامانه فاضلاب مجهز هستند. وي اولويت شركت آب و فاضلاب كشور را براي تجهيز فاضلاب شهرهاي پرجمعيت دانست و افزود: در دولت يازدهم ۳۷ تصفيه‌خانه به بهره‌برداري رسيد كه بيش از يك ميليون مترمكعب در شبانه‌روز بر حجم فاضلاب تصفيه شده كشور اضافه شد. بيش از ۲۴ درصد از تصفيه‌خانه‌هاي كشور در اين دوره ساخته شده و در پيوست پيشنهادي برنامه ششم ۲۵ درصد افزايش شاخص در نظر گرفته شده است.

 

سهم ليزينگ در اقتصاد ايران
مديرعامل يك شركت ليزينگ به نقش بي‌بديل صنعت ليزينگ در ايجاد اشتغال، رفاه و توسعه در كشور تاكيد كرد. غلامرضا كاظمي، با بيان اينكه 30 درصد از سرمايه‌گذاري‌ها در اقتصاد بين‌الملل توسط ليزينگ‌ها صورت مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: متاسفانه از ظرفيت‌هاي صنعت ليزينگ در ايران كه راهگشاي بخش عمده‌اي از مشكلات توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان است، به نحو شايسته و مطلوب استفاده نمي‌شود. وي سهم صنعت ليزينگ از توليد ناخالص داخلي در جهان را حدود دو درصد اعلام كرد و افزود: اين نسبت در ايران نيم درصد است كه نشان‌دهنده ظرفيت بالقوه ايران براي افزايش معاملات ليزينگ است.

 

سرمايه‌گذاري در صندوق طلا
مدير توسعه بازار مشتقه بورس كالا مي‌گويد كه در صندوق طلاي لوتوس كه پذيره‌نويسي آن چند روز پيش به عنوان نخستين صندوق كالايي بازار سرمايه كشور آغاز شده بود، تاكنون بيش از ۱۲ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شده است. عليرضا ناصرپور، درباره نخستين صندوق كالايي بازار سرمايه كشور كه چندي پيش پذيره‌نويسي آن در بورس كالاي ايران شروع شد، اظهار كرد: حداقل مقدار پذيره‌نويسي كه بايد براي اين صندوق صورت مي‌گرفت ۱۰ ميليارد تومان بود كه تا امروز اين حداقل پذيره‌نويسي انجام شده است. وي درباره‌ مبلغ دقيق پذيره‌نويسي صندوق طلاي لوتوس، گفت: تاكنون بيش از ۱۲ ميليارد تومان در اين صندوق پذيره نويسي صورت گرفته است و تا روز چهارشنبه اين پذيره نويسي ادامه خواهد داشت. مدير توسعه بازار مشتقه بورس كالا درباره نحوه پذيره‌نويسي و اخذ مجوز صندوق‌ها، توضيح داد: صندوق‌ها در مرحله اول از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز تاسيس مي‌گيرند و بعد در ثبت شركت‌ها كارهاي مقدماتي ثبت خود را انجام مي‌دهند. به اين معنا كه سهامداران وجوه‌شان را در حساب‌هاي بانكي براي آن صندوق تاديه مي‌كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون