• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3830 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ خرداد

هشتگ‌هايي كه فرماندهي مي‌كنند

الهام معيني جزني

برداشت اول:
چند وقت پيش، مجله اكونوميست در مقاله‌اي نوشت: ارزشمندترين منبع دنيا ديگر نفت نيست و اين منبع اكنون در دستان نفت عصرديجيتال، يعني ديتا (اطلاعات) است. نويسنده از پنج شركت گوگل، آمازون، اپل، فيسبوك و مايكروسافت به‌عنوان ارزشمندترين بنگاه‌ها در دنيا نام برد و گفت كه اين شركت‌ها در فصل اول 2017، روي‌هم‌رفته 25 ميليارد دلار سود جمع كرده‌اند. اين گزارش در كمال تعجب مي‌گويد كه نيمي از تمام دلارهايي كه در امريكا آنلاين خرج مي‌شوند، نصيب آمازون مي‌شود و تقريبا تمام رشد درآمد در حوزه تبليغات ديجيتال در امريكا در سال گذشته، مديون گوگل و فيسبوك است.
قدرت شركت‌هاي اينترنتي بر اقتصاد داده‌محور، به قدري زياد است كه بسياري از الگوهاي پيشين درحوزه رقابت اقتصادي تغيير كرده و تمامي كشورها را وادار كرده تا به رويكرد جديد رو آورند. بسياري از مشاغل و استارتاپ‌ها با پيوند بيشتر به دنياي اطلاعات، سعي در رونق بخشيدن به كسب و كار خود كردند. در همين اثنا، بيشترين سودها و درآمدها به سمت صنعت گردشگري گسيل شد. گردشگري و تبليغات ديجيتال، دو كليدواژه مهم در عصر حاضر در كنار هم آمدند تا اقتصاد كشورهايي كه بيشترين استفاده را از آن مي‌برند، متحول كنند.
برداشت دوم:
   SMM (اSocial Media Marketing) يا بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي، نوعي از بازاريابي اينترنتي است كه تمامي تمركز آن بر حضور فعال در شبكه‎هاي اجتماعي و افزايش ترافيك در وب‌سايت‌ها و ارتباط‌گيري با متقاضيان است. در اين نوع بازاريابي از شبكه‌هاي اجتماعي مانند توييتر، اينستاگرام، لينكدين و امثال آن، بسته به نوع عملكردشان استفاده مي‌شود. مصر از سال ميلادي گذشته به عنوان كشور پيشتاز در خاورميانه، كمپين ارتقاي گردشگري به صورت ديجيتال را تحت يك برنامه سه‌ساله و با تمركز بر تبليغ فرد به فرد و دهان به دهان درشبكه‌هاي اجتماعي آغاز كرد. مسوولان مصري اين كمپين مي‌گويند، ضريب نفوذ شبكه‌هاي اجتماعي در خاورميانه حدود 6درصد بالاتر از ميانگين جهاني است، بنابراين اين روش با استفاده از نيروي مردم مصر مي‌تواند در يك دوره سه ساله، گردشگران زيادي را به مصر بكشاند. اين كمپين با هشتگ thisisegypt در شبكه‌هاي مجازي فعال شده است.
برداشت سوم:
در پاييز سال 93 يك دانشجوي ايراني با راه‌اندازي هشتگي با نام mustseeiranدر توييتر توجه تعداد زيادي از رسانه‌هاي خارجي و حتي سياستمداران را به خود جلب كرد. اين قضيه تا جايي پيش رفت كه در طول يك هفته، 27ميليون بازديد‌كننده ايراني و خارجي به اين كمپين سفر كردند تا با جاذبه‌هاي گردشگري ايران و آداب و رسوم محلي ايراني‌ها آشنا شوند. وزير سابق فرهنگ ايتاليا، كاترين اشتون و برخي اعضاي گروه 1+5، از ديگر شخصيت‌هاي بازديدكننده اين كمپين بودند. اين كمپين به اينستاگرام هم راه پيدا كرد و باعث شد دفتر سازمان ملل در تهران اعلام كند كه هماهنگ‌كننده مقيم سازمان ملل متحد در ايران، از اين كمپين مردمي حمايت مي‌كند.
برداشت چهارم:
در شهريور سال 93 معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، در نشستي با اصحاب رسانه از فعال شدن كمپيني موسوم به «دوست گردشگر، دوست فردا» با هدف حذف شكاف‌ها و فاصله بين مردم‌، تشكل‌ها‌، دولت‌ و اصناف، خبرداد. امروز پس از گذشت سه سال، بايد ببينيم كه اين كمپين دولتي تا كجا نفوذ پيدا كرده و اصولا چه كساني آن را به ياد مي‌آورند. كمپيني كه حتي در انتخاب كلمات نيز، سليقه‌ بصري و شنيداري زيادي را خرج نكرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون