• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3832 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۷ خرداد

گفت‌وگوي «اعتماد» با سعيد فتاحي، رييس كميته سازمان ليگ

كي‌روش تعامل خوبي با سازمان ليگ داشته است

مهدي روزخوش

سازمان ليگ فوتبال ايران كه وظيفه برگزاري مسابقات باشگاهي داخلي را بر عهده دارد، هر ساله سعي كرده نسبت به سال قبل عملكرد بهتري داشته باشد. سال‌ها قبل برنامه ليگ برتر ايران به صورت هفتگي اعلام مي‌شد اما با برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام شد، چندسالي است كه برنامه كامل ليگ ابتداي فصل اعلام مي‌شود تا باشگاه‌ها و سرمربيان تيم‌ها بدانند دقيقا در چه روزي بايد برابر چه تيمي قرار بگيرند. البته با توجه به برنامه‌هاي آماده‌سازي تيم ملي، در يكي دو سال اخير شاهد اين بوديم كه سازمان ليگ پس از جلسه با كارلوس كي‌روش برنامه پيشنهادي خود را تدوين كرده و به باشگاه‌ها داده تا اگر اعتراضي وجود دارد، پيش از اعلام رسمي برنامه به آن اعتراض رسيدگي شود.

سعيد فتاحي كه رياست كميته مسابقات سازمان ليگ را برعهده دارد، پيش آنكه امسال برنامه ليگ هفدهم را تدوين كند، جلساتي را با حضور كارلوس كي‌روش برگزار كرد تا با درنظر گرفتن برنامه‌هاي آماده‌سازي تيم ملي در سال جام جهاني، برنامه ليگ تدوين شود. او در ادامه اين برنامه را در اختيار باشگاه‌ها قرار داد تا پس از تاييد آنها رسما اين برنامه اجرايي شود. براي بررسي بيشتر اين موضوع و برنامه‌هاي آتي كميته مسابقات سازمان ليگ با سعيد فتاحي هم كلام شديم تا از زبان رييس كميته مسابقات سازمان ليگ اطلاعاتي در اين زمينه كسب كنيم.

مي‌خواهيم ابتدا درباره برنامه‌اي كه براي فصل هفدهم ليگ برتر تدوين كرده‌ايد، صحبت كنيد.

با توجه با اينكه امسال سال جام جهاني است و تمام ليگ‌هاي دنيا كمي زودتر كارشان را شروع مي‌كنند و زودتر هم به پايان مي‌برند، برنامه پيشنهادي خودمان را طوري طراحي كرديم كه بر اساس آن ليگ را نسبت به سال قبل يك هفته زودتر شروع كنيم. ما اين برنامه را در اختيار سرمربيان باشگاه‌ها قرار داديم و حتي براي سرمربياني كه در جلسه ما حاضر نشدند هم برنامه را ارسال كرديم. البته باشگاه‌ها بيشتر اصرار داشتند بازي‌ها يك هفته ديرتر آغاز شود اما با توجه به اينكه زمان پايان ليگ ما مشخص است و طبق برنامه‌ريزي كه انجام شده حدود 20 ارديبشهت بايد ليگ را به پايان ببريم كارمان كمي سخت شد. البته باتوجه به اينكه سال جام جهاني است، فيفا اعلام كرده ليگ‌هاي كشور‌ها نبايد بعد از 25 ارديبهشت برگزار شود.

براي تدوين اين برنامه آيا با آقاي كي‌روش جلسه‌اي داشته‌ايد؟

پيش از تدوين برنامه جلساتي با آقاي كي‌روش داشتيم اما ايشان گفتند اجازه دهيد بازي با ازبكستان را انجام بدهيم و بعد جلسه ديگري بگذاريم و تصميم‌گيري كنيم. فرداي روز بازي با ازبكستان جلسه‌اي دو ساعته با كي‌روش داشتيم و برنامه‌هاي ايشان براي آماده‌سازي تيم ملي را گرفتيم و در ادامه با توجه به اينكه قصد داشتيم ليگ را يك هفته ديرتر آغاز كنيم، تصميم گرفتيم يك مرحله جام حذفي را كمتر برگزار كنيم. يعني پيش از اين به اين گونه بود كه تيم‌هاي ليگ برتري از مرحله يك سي و دوم وارد مي‌شدند اما امسال از مرحله يك شانزدهم وارد مي‌شوند و تا رسيدن به فينال بايد در 5مرحله بازي كنند. به اين تربيت خواسته باشگاه هم كه ديرتر آغاز شدن ليگ بود، محقق شد و توانستيم آن يك هفته را اينگونه جبران كنيم.

با توجه به اينكه امسال سال جام جهاني است آيا برنامه‌اي داريد كه ليگ فشرده نباشد و در نتيجه بازيكنان خسته‌تر نشوند؟

بله، برنامه طوري طراحي شده كه ليگ هفت روز به هفت روز باشد، تا به حال هم با باشگاه‌ها و هم با تيم ملي تعامل خيلي خوبي داشتيم.

گويا برخلاف سال‌هاي قبل قرار است امسال جام حذفي مرحله به مرحله قرعه كشي بشود. در اين مورد هم توضيح مي‌دهيد؟

بله دقيقا همين‌طور است. مانند همه جاي دنيا كه مراحل مختلف جام حذفي را قرعه‌كشي مي‌كنند قصد داريم امسال مرحله به مرحله جام حذفي را قرعه‌كشي كنيم. دليل اين كار هم اين است كه هر سال ابتداي فصل قرعه‌كشي مي‌كرديم و بعد تيمي از دسته پايين مي‌ديد كه در طول بازي‌ها با نمي‌تواند با استقلال يا پرسپوليس بازي كند، به همين دليل از حضور در رقابت‌ها انصراف مي‌داد و باعث برهم خوردن برنامه ما مي‌شد. امسال هم اعلام كرديم هر تيمي براي حضور در جام حذفي اعلام آمادگي كند و بعد انصراف بدهد 10 تا 30 ميليون تومان جريمه خواهد شد و از سال بعد هم حق شركت در جام حذفي را نخواهد داشت.

در جلسه با كي‌روش آيا او هم تعاملي با شما و سازمان ليگ داشته است؟

بله، او 4 روز از يك برنامه اردويي خود را كم كرد تا ليگ ما فشرده نشود. از طرف ديگر هم 5 روز از اردوي ارديبهشت ماه تيم ملي كم كرد. نه‌تنها الان بلكه همه ساله كي‌روش تعامل خوبي با سازمان ليگ داشته است. براي آماده‌سازي تيم ملي در جام ملت‌هاي آسيا كي‌روش مي‌خواست اردويي 50 روزه برگزار كند كه بعدا 42 روزه برگزار شد. او براي برپايي اين اردو يك فيفا دي كامل را در اختيار سازمان ليگ قرار داد تا مسابقات را برگزار كنيم. اينگونه نيست كه هرچه كي‌روش بگويد بگوييم چشم! هم آقاي كي‌روش و هم ما تعامل بسيار خوبي با هم داريم.

هرساله سازمان ليگ با برنامه‌هايي كه انجام داد باعث جوانگرايي و پويايي ليگ شد. امسال هم گويا اعلام كرديد هر باشگاهي به راحتي مي‌تواند از بازيكنان رده اميد و جوانانش استفاده كند.

سه سال قبل اعلام كرديم هر باشگاه ليگ برتري تنها مي‌تواند 18 بازيكن بزرگسال در اختيار داشته باشد و گفتيم باشگاه‌ها مي‌توانند بازيكن زير 23سال جذب كنند. امسال اعلام كرديم هر باشگاهي مي‌تواند از 15 بازيكن اميد و 15 بازيكن جوانان هم استفاده كند. يعني اگر باشگاهي خواست بازيكن اميد خود را وارد زمين كند، يك روز قبل مي‌تواند با مراجعه به سازمان ليگ كارت بازي بازيكن خود را بگيرد تا برايش بازي كند. اما عده‌اي از دوستان كه دغدغه پيشرفت فوتبال را ندارند، مي‌گويند بازي‌ها فشرده شده است پس بنابراين بايد تعداد بازيكنان بزرگسال را به 21 افزايش دهيد. اين دوستان بيشتر به جيب خودشان فكر مي‌كنند. من قويا مي‌گويم سازمان ليگ به هيچ عنوان چنين كاري نمي‌كند و به عقب بازنخواهد گشت. نتيجه كاري كه سه سال قبل كرديم اين شد كه الان تيم ملي ما بازيكنان جوان و آينده‌دار بسياري در اختيار دارد پس بنابراين به راه خودمان ادامه مي‌دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون