• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3843 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۱ تير

روايت «اعتماد» از حسين‌علي قريب، رييس جديد هيات‌مديره باشگاه استقلال

بازگشت مرد استعفا

علي عالي

ششم خرداد 1382 جلسه معارفه مديرعامل جديد باشگاه استقلال برگزار شد. هنوز برخي پيشكسوت‌هاي باشگاه استقلال مثل ابوطالب، فرزامي، حاجيلو، برادران بياني و پرويز مظلومي كه در آن مراسم حضور داشتند، سخنراني حسين‌علي قريب روبه‌روي پارچه زردرنگ را به‌خاطر دارند كه با ريش نسبتا بلند از آينده استقلال و برنامه‌هايش براي توسعه باشگاه سخن مي‌گفت. آن روزها اعضاي هيات‌مديره استقلال را محمدجواد ايرواني، علي آقا محمدي، ميرولد و تاجرنيا تشكيل مي‌دادند. عرفانيان دانشور دبيركل فدراسيون فوتبال، نظري رييس كميسيون تربيت‌بدني مجلس شوراي اسلامي، فتح‌الله‌زاده مديرعامل سابق باشگاه و كفاشيان معاون فني سازمان تربيت‌بدني آن روزها، از ديگر مدعوين جلسه بودند. احتمالا كمتر كسي باخبر بود كه حسين‌علي قريب، 14سال قبل از آن تاريخ، عضو هيات‌مديره باشگاه استقلال بوده و در باشگاه فعاليت داشت. در سال ۱۳۶۸، قريب كارمند وزارت كشاورزي بود. او به‌همراه آذربرزين، آقا محمدي، دكتر ايرواني و ميرولد اعضاي هيات‌مديره باشگاه استقلال شدند. در سال ۶۸ همراه علي آقامحمدي كه در آن زمان قائم‌مقام وزارت كشاورزي شده بود، به باشگاه استقلال تهران دعوت شد و حتي در فروردين سال ۷۵ به طور موقت سرپرستي باشگاه را تا آبان ماه سال ۱۳۷۵ بر عهده داشت. در اين دوران، استقلال، قهرماني را در مسابقات فوتبال جام حذفي به دست آورد. قريب در سال ۸۲ بعد از تغييراتي كه در تركيب هيات‌مديره استقلال انجام شد مديرعامل اين تيم شد.
 
بيست و دوم تيرماه 1382 قريب از وضعيت باشگاه استقلال در مقام مديرعامل گله كرد و حتي اعتراف كرد: «اززماني كه وارد كادر اجرايي باشگاه شدم، به ابعاد پنهاني (فني، روحي و مالي و...) آن پي بردم كه هنگامي كه در هيات‌مديره بودم به آنها دسترسي نداشتم، باشگاه تنگناهاي بسيارعديده‌اي دارد كه اگر بخواهم به طور شفاف آنها را بازگو كنم چيزي جز اتلاف وقت نخواهد بود.» او سال 82 و در حالي كه نخستين سال مديريت خود را در استقلال تجربه مي‌كرد، قراردادي سه ساله با قلعه‌نويي جوان بست. امير قلعه‌نويي در آن سال‌ها فقط در استقلال اهواز و برق تهران چند ماه مربيگري كرده بود و با دورانديشي قريب براي نيمكت استقلال انتخاب شد. هدف مشخص و قرار شد در سال سوم استقلال به مقام قهرماني برسد. قريب در همان ابتداي كار اعلام كرد: «گام بسيار مهم‌تر اينكه از پيشكسوتان در مسائل فني، تبليغاتي و زير ساختي به نحو احسن استفاده كنيم. اقدام ديگر، ايجاد يك مجموعه براي باشگاه است، وضعيت باشگاه به گونه‌اي است كه ما در يك ساختمان اجاره‌اي كه چك آن نيز برگشت خورده مشغول به فعاليت هستيم و اين سرمايه يك باشگاه با قدمت ديرينه است.» استقلال با قريب بعد از سه سال در روز پاياني ليگ برتر قهرمان شد و پنجم تير 1384 و تنها چند روز بعد از انتخاب محمود احمدي‌نژاد از سمتش استعفا داد. متن استعفا حاوي دو پيام مهم بود. اول اينكه او در متن استعفايش نوشت «هدف اصلي حضور اجرايي بنده در باشگاه مرتفع ساختن نسبي كاستي‌هاي عديده مالي، اداري، سازماني و فني، تعيين شده بود. در آغاز كار، باشگاه داراي اوضاع نابسامان مالي (تا حد ورشكستگي كامل)، تشديد مسائل حاشيه‌اي، وجود ليست انبوه طلبكاران (ارقام آن پنجاه درصد بودجه باشگاه را تشكيل مي‌داد)، فقدان نقدينگي براي جوابگويي به معضلات بود كه هم‌اكنون در شرايطي هستيم كه بخش اعظمي از اين چالش‌ها مرتفع گرديده است.» و نكته مهم و اساسي مربوط به درخواست عجيب محسن مهرعليزاده، رييس آن روزهاي سازمان تربيت‌بدني و كانديداي رياست‌جمهوري بود: «اقدامي كه رييس محترم سازمان تربيت‌بدني (به قرار مسموع و با توجه به روند مديريتي‌شان) به دليل عدم حمايت از كانديداتوري‌شان از سوي بنده، باشگاه و كانون هواداران باشگاه، در جابه‌جايي هيات‌مديره انجام داده است و انتظار داشته در ازاي كمك‌هاي مالي سازمان حمايت از وي صورت پذيرد»، قريب رفت و براي هميشه در ذهن هواداران ماند.
 
چند ماه بعد خبرها حاكي از بازگشت قريب به استقلال بود. او در دو مقطع دوباره به باشگاه استقلال بازگشت اما خيلي زود از سمتش استعفا داد. اولي در روزهايي بود كه باشگاه استقلال به وزارت رفاه واگذار شده بود و او به عنوان مديرعامل انتخاب شد اما در روز دهم شهريور 85 ناگهان متن استعفايش را از مديرعاملي باشگاه به وزارت رفاه فرستاد و اعلام كرد نظر به تراكم مسووليت‌هايش در آن سال‌ها در عرصه‌هاي اقتصادي و دانشگاهي و همچنين فقدان چشم‌انداز روشن نسبت به تامين منابع مالي ازسوي شركت‌هاي وزارت رفاه براي باشگاه از سمتش استعفا مي‌دهد. بار دوم در بيست‌وپنجم دي‌ماه 85 بود كه به عضويت هيات‌مديره باشگاه درآمد اما با حذف عجيب استقلال از ليگ قهرمانان آسيا به‌خاطر عدم ارسال ليست به AFC، هفتم اسفند همان سال تمامي اعضاي هيات‌مديره به‌خاطر اين اشتباه فاحش استعفاي دسته‌جمعي دادند تا جو ناآرام جامعه از اين خطاي مديريتي آرام شود. هيات‌مديره استقلال، دليل استعفاي خود را «احترام به افكار عمومي و عذرخواهي از هواداران» اعلام كرد. قريب يكي از همان اعضاي هيات‌مديره بود كه هيچگاه درباره آن روزها اظهارنظري نكرد.
 
 سال 1390 بود كه بعد از سال‌ها نام حسين‌علي قريب در رسانه‌ها زمزمه شد. اين‌بار او گزينه دولت احمدي‌نژاد براي رياست فدراسيون فوتبال و جايگزيني علي كفاشيان بود. خبرنگاران هنوز به‌خاطر دارند دوست رسانه‌اي حسين‌علي قريب پشت‌سر هم از خصايص كانديداي محبوبش مي‌گفت و طوري حرف مي‌زد گويا قرار است منجي به فوتبال بيايد. همه گوش شده بودند و او زبان، اصرار داشت قريب گزينه نهايي وزارت ورزش است و قطعا رييس فدراسيون فوتبال خواهد شد. اعتقاد داشت قريب حواسش به همه‌جا هست، پول خوبي هم به فوتبال وارد مي‌كند و چون وزارت همراهش هست مطمئنا مي‌تواند بسياري از مشكلات را حل كند. اطرافيان قريب البته نكته منفي كارنامه او بودند، مرداني كه نام‌شان چندان به مذاق فوتبال‌دوستان خوش نمي‌آمد. مرداني كوتاه‌قد با پيشينه‌اي نه چندان روشن كه مي‌شد تا جايي‌كه امكانش هست از گاف‌هاي‌شان نوشت. مشكل رسانه‌اي‌ها با قريب نبود، مشكل با مديراني بودند كه قرار بود با اتوبوس به فدراسيون فوتبال بيايند. او در انتخابات شكست سختي خورد و آرام و بي‌سروصدا كنار رفت.
 
درباره حسين‌علي قريب اگر در اينترنت سرچ كنيد كم‌ترين اطلاعات از او به دست مي‌آيد. او حتي در ويكي‌پديا برخلاف همه مديران عامل باشگاه استقلال هيچ صفحه‌اي ندارد كه اطلاعاتش را تجميع كرده باشد. جالب‌تر اينجاست كه بسياري از رسانه‌ها او را «محمدحسين قريب» هم ناميده‌اند! احتمالا او به‌خاطر اخلاقش مي‌تواند هم بهترين گزينه براي دولت احمدي‌نژاد براي رياست فدراسيون فوتبال و هم گزينه‌اي مطلوب براي دولت روحاني براي رياست هيات‌مديره باشگاه استقلال باشد. گزينه‌اي كه حتي مي‌تواند مديرعامل تيم باشد و هيچ تنشي هم به باشگاه وارد نشود. گزينه‌اي مناسب براي هر مدير بالادستي. كم حرف يا تقريبا بي‌حرف. كنار كه مي‌رود طوري مي‌رود كه محو مي‌شود و حالاكه آمده قهرماني استقلال و صبوري‌اش را يادآوري مي‌كنند. نه آنقدر با فوتبال غريب كه جنجال رسانه‌اي به پا شود، نه آنقدر با فوتبال قريب است كه مستقل عمل كند. وقتي هم كه ادامه كار مقدور نباشد بدون كلنجار توديع مي‌شود. شايد براي همين است كه مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان سكان استقلال را به او مي‌سپارد. اما پرسش‌ها درباره مرد استعفاهاي باشگاه استقلال همچنان پابرجاست. او سابقه سه استعفا را در كارنامه دارد. بسياري از استقلالي‌ها با حضور قريب به آرامش خاطر رسيده‌اند اما آيا رييس هيات‌مديره باشگاه استقلال براي چندسال برنامه دارد و مي‌خواهد روزهاي خوب باشگاه را تكرار كند؟ هنوز برخي اعضاي هيات‌مديره باشگاه استقلال به‌ياد دارند كه قريب در يكي از جلسات با اين جمله همه آنها را شوكه كرده بود: «بياييد استعفا بدهيم تا ببينند با رفتن ما چه اتفاقي مي‌افتد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون