• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3844 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۲ تير

از مجلس تا قوه قضاييه پيگير شناسايي توهين‌كنندگان

سه نفر از توهين‌كنندگان به روحاني شناسايي شدند

گروه سياسي | بيش از يك هفته از اتفاقي كه در روز قدس رخ داد و عده‌اي به رييس‌جمهور توهين كردند مي‌گذرد اما واكنش‌ها به آن پايان ندارد و اين روزها همه جا صحبت از اين ماجراست. يك سو واكنش‌هاي مقام‌هاي قضايي و از سوي ديگر درخواست‌هايي كه از بهارستان به گوش مي‌رسد. جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران اعلام كرده است گزارش و اطلاعات متهمان اهانت به رييس‌جمهوري در راهپيمايي روز جهاني قدس در تهران، ديروز به دادستاني ارسال شده است و سه نفر از متهمان اين پرونده معرفي شدند و بقيه هم قرار است معرفي شوند. محمد جواد منتظري دادستان كل كشور هم شنبه شب در برنامه نگاه يك كه از شبكه يك سيما پخش شد نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد و ضمن اينكه موضوع توهين به رييس‌جمهور در روز قدس را محكوم كرد و اين عمل را عملي غيراسلامي و قبيح دانست، گفت كه افرادي شناسايي شدند و در حال تعقيب و بازجويي هستند. اكنون ديگر روشن است افراد توهين‌كننده به رييس‌جمهور شناسايي شده‌اند و از اين پس كار دست دستگاه قضا است تا به آن رسيدگي كند. شايد به همين دليل است كه علي مطهري ديروز در نطق ميان دستور خود در اين خصوص صحبت كرد و گفت: از قوه قضاييه مي‌خواهيم به اقدام خود در رسيدگي به پرونده متهمان اين حادثه تا حصول به نتيجه نهايي و اعلام آن به مردم قاطعانه ادامه دهد. دادستان تهران با بيان اينكه گزارش و اطلاعات متهمان اهانت به رييس‌جمهوري در راهپيمايي روز جهاني قدس در تهران، امروز به دادستاني ارسال شد، گفت: سه نفر از متهمان اين پرونده معرفي شدند و بقيه هم قرار است معرفي شوند. عباس جعفري دولت‌آبادي روز يكشنبه در حاشيه همايش سراسري قوه قضاييه در محل اجلاس سران درجمع خبرنگاران افزود: گزارش‌هاي وزارت اطلاعات به يكي از شعبات بازپرسي ارجاع خواهد شد. به گزارش ايرنا، دادستان تهران با بيان اينكه وانمود شده است تحقيقات انجام شده در اين زمينه بدون حكم بود، اظهار كرد: اين تحقيقات با حكم قضايي در دادسراها انجام شده و بايد به اين نكته قانوني توجه داشته باشيم كه اگر فردي در ساعاتي به مركزي هدايت شد بدون مجوز نبوده است و رسانه‌ها نبايد به نفع فرد يا جناجي خاص فضا‌سازي كنند. او از رسانه‌ها خواست تا اجازه دهند پرونده مسير خود را طي كند و دادستاني با دقت و صحت به اين پرونده رسيدگي كند. جعفري دولت‌آبادي هرگونه فضا‌سازي در اين قضيه را مخدوش دانست و گفت: دادستاني با يك تحقيق جامع و كامل و بدون تضييع حقوق متهم پرونده را رسيدگي مي‌كند و الزاما به گزارش دستگاه‌ها استناد نمي‌كنند بلكه بدون هيجان تحقيقات كامل انجام مي‌شود. او در عين حال خاطرنشان كرد با برخورد اين پرونده اينگونه وانمود نشود كه حق انتقاد براي كسي وجود ندارد.
متهمان توهين به رييس‌جمهور در حال تعقيب و بازجويي هستند
دادستان كل كشور ضمن اينكه موضوع توهين به رييس‌جمهور در روز قدس را محكوم كرد و اين عمل را عملي غيراسلامي و قبيح دانست، گفت كه افرادي شناسايي شدند و در حال تعقيب و بازجويي هستند. به گزارش ايسنا، محمدجواد منتظري در برنامه گفت‌وگوي نگاه يك شبكه يك سيما با اشاره به عدم موضع‌گيري جناحي و سياسي قوه قضاييه در پرونده‌ها تاكيد كرد: ما يوم‌الحساب داريم. اگر من به عنوان يك دادستان به ناحق براساس حب و بغض باعث تضييع حق شخصي شوم بايد در محضر خدا به او پاسخگو باشم. قوه قضاييه جايگاهي نيست كه وارد جريان‌هاي سياسي شود. جناح‌بندي‌هاي سياسي را قبول ندارم. حدود 277 پرونده مربوط به انتخابات به دادسراي تهران ارجاع شد كه مربوط به دو جريان انتخاباتي هستند. اگر قوه قضاييه بخواهد پرونده‌هاي يك جناح را رسيدگي نكند و به پرونده جناح ديگري رسيدگي كند اين ظلم است. ما مدرك داريم كه قوه قضاييه در رسيدگي به پرونده‌هاي مقامات از هر دو جريان در كف دارد. در دولت سابق پرونده‌هايي داشتيم كه رسيدگي شده است. در دولت فعلي هم پرونده‌هايي داريم كه رسيدگي شده است. منتظري با اشاره به موضوع توهين به رييس‌جمهور در راهپيمايي روز قدس گفت: توهين به مقام كشور در روز قدس توجيه‌پذير نيست. اينگونه اهانت به مسوولان نياز به شكايت ندارد و دادستان اين موضوع را پيگيري مي‌كند. بعد از اتفاق آن روز قرار شد دادستان تهران با همكاري وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي اين موضوع را رسيدگي كند و افرادي شناسايي شدند كه در حال تعقيب و بازجويي هستند. دادستان كل كشور با اشاره به كارت ويژه‌اي كه قرار است براي ضابطين قضايي صادر شود، گفت: در 19 استان اين كار انجام شده است. اطلاعات ضابطين در اين كارها ثبت مي‌شود كه در هنگام مراجعه به افراد اين كارت‌ها را ارايه دهند. گاهي برخي افراد در لباس‌هايي به عنوان ضابط به مردم مراجعه مي‌كردند و جناياتي را انجام مي‌دادند.  
قوه قضاييه پرونده توهين‌كنندگان به رييس‌جمهور را قاطعانه رسيدگي كند
علي مطهري در نطق پيش از دستور خود اظهار كرد: گزارش دبيركل سازمان ملل درباره اجراي كامل تعهدات ايران در برجام و تقدير بسياري از اعضاي شوراي امنيت از اين بابت و همراهي نكردن اكثريت اعضاي اين شورا با امريكا در ارتباط دادن قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت با برجام يك موفقيت براي ايران است. به گزارش ايسنا، او افزود: آنها خوب مي‌دانند وزارت امور خارجه ايران به مجرد صدور قطعنامه ۲۲۳۱ كه درصدد محدود كردن قدرت موشكي ايران است طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين قطعنامه ربطي به برجام ندارد و ايران متعهد به آن نخواهد بود. 1+5 نيز اين بيانيه را كه به عنوان سند رسمي در سازمان ملل به ثبت رسيده تلقي به قبول كردند. نايب‌رييس مجلس ادامه داد: علاوه بر اين اروپا نيز زياده خواهي امريكا در خصوص ايران را برنتابيد. چنانچه از مواضع سران فرانسه، آلمان و ايتاليا در سفر آقاي ظريف به اين كشورها هويدا است. اين هنر جمهوري اسلامي بوده كه ميان اروپا و امريكا درباره خود فاصله انداخته و اتحاد قبلي آنها را به هم زده است. مطهري همچنين اضافه كرد: شرايط منطقه خاورميانه و فرصت طلبي قدرت‌هاي بزرگ خصوصا امريكا و رييس‌جمهور تاجر مسلك آن كه به دنبال جنگي ديگر در منطقه هستند تا مشكلات اقتصادي خود را از طريق بالا رفتن قيمت نفت و فروش اسلحه حل كنند، ايجاب مي‌كند اولا هوشيار باشيم و در اين دام گرفتار نشويم. ثانيا وحدت داخلي را تحت هدايت مقام معظم رهبري حفط كنيم كه از نظر قرآن يكي از عوامل انقراض ملت‌ها و اقوام، تشتت و تفرقه است و ثالثا با ايران هراسي در منطقه مبارزه كنيم و اجازه ندهيم امريكا و صهيونيسم جهاني ايران را به جاي اسراييل دشمن عرب‌ها معرفي كنند. مطهري در بخش ديگري از نطق پيش از دستور خود در مجلس خاطرنشان كرد: عيد فطر را كه در واقع بازگشت به فطرت انساني است به همه نمايندگان مجلس تبريك مي‌گويم، به تعبير شهيد مطهري با 30 روز مشي پرهيزكاري ممكن نيست ملكه تقوا در انسان ايجاد نشود، بايد اين دستاورد را حفظ كرد. از صدا و سيما انتظار مي‌رود كه در اعياد اسلامي برنامه‌هاي شاد ويژه تدارك ببيند و برنامه‌هاي شاد منحصر به ايام نوروز نباشد. او همچنين افزود: راهپيمايي‌هاي شكوهمند روز قدس در كشورمان و نقاط ديگر جهان حاكي از زنده بودن آرمان آزادي فلسطين است و نشان مي‌دهد كه اتحاد آل سعود با صهيونيست‌ها و تلاش براي قرار دادن ايران به جاي اسراييل در مقابل اعراب، ره به جايي نخواهد برد، همچنان كه مقاومت قطر در مقابل اين طرح شاهد اين مدعا است. نايب‌رييس مجلس با بيان اينكه حادثه توهين به رييس‌جمهور محترم در روز قدس شيريني حماسه حضور مردم در اين روز را كمي تلخ كرد، گفت: ناخودآگاه به نفع صهيونيست‌ها رفتار شد، از قوه قضاييه مي‌خواهيم به اقدام خود در رسيدگي به پرونده متهمان اين حادثه تا حصول به نتيجه نهايي و اعلام آن به مردم قاطعانه ادامه دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون