• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3844 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۲ تير

بخشي از جزييات قرارداد با توتال

- در تاريخ 18 آبان ماه 95 موافقتنامه اصولي (HOA) طرح توسعه فاز 11 پارس‌جنوبي به‌ارزش 8/4 ميليارد دلار ميان شركت ملي نفت ايران و كنسرسيومي متشكل از شركت‌هاي توتال فرانسه، شركت ملي نفت چين (CNPC) و شركت پتروپارس امضا شد. طرف قرارداد در غرب كارون نيز است و مذاكره با اين شركت براي فاز دوم آزادگان شمالي نيز در حال انجام است.
- سهم شركت توتال 1/50 درصد، سهم شركت پتروپارس 9/19 درصد و سهم شركت CNPC به ميزان ۳۰ درصد در قرارداد است.
- در پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي 8/4 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در قالب قراردادهاي جديد پيش‌بيني شده است. در اين طرح سكوها در ايران ساخته مي‌شود و حدود ۷۰ درصد كار در ايران انجام مي‌شود.
- مدت اجراي آن چهار سال پيش‌بيني شده و سه سال بعد از شروع توليد سكوها به مدار توليد مي‌آيند. بازپرداخت هزينه سرمايه ۱۰ سال و بازپرداخت پاداش در طول ۲۰ سال است. اگر پيمانكار تاخير داشته باشد به پاداشش ضربه مي‌خورد.
 اهميت فاز 11 پارس جنوبي
1- فاز 11 اصطلاحا «مرزي‌ترين» فاز پارس جنوبي است.
2- تنها فاز باقي‌مانده از پارس جنوبي است كه هنوز توسعه‌ تمام و كمالي نيافته است.
3- ميدان پارس جنوبي از پنج لايه تشكيل شده است كه چهار لايه از آن (k1 تا k4) گاز قابل استخراج دارد. ايران در مقطع شروع به كار دولت يازدهم عمدتا فقط از دو لايه‌ اين ميدان توليد گاز داشت. اما در فازهاي جديد (فاز 11 به بعد) حفاري چاه‌ها به لايه‌هاي ديگر نيز رسيده است. حجم ذخاير درجاي گاز فاز 11 حدود 21 تريليون فوت‌مكعب است كه در طرح توسعه اين فاز ديده شده كه در مجموع از 2 بلوك A و B روزانه 2 ميليارد فوت‌مكعب گاز معادل 56 ميليون مترمكعب برداشت مي‌شود. اين فاز در عمل اين قابليت را دارد كه از هر چهار لايه توليد داشته باشد.
4- تنها بخشي از سرمايه 8/4 ميليارد دلاري براي توليد گاز از فاز 11 اختصاص مي‌يابد. بخش‌هاي ديگري از اين سرمايه‌گذاري مربوط به ساخت سكويي 10 برابر وزن سكوهاي فعلي و كمپرسورهايي غول‌پيكر براي ممانعت از افت توليد گاز در سال‌هاي آينده است.
5- ايران يك پروژه مايع‌سازي گاز (ال.‌ان.‌جي) به ظرفيت 5/10 ميليون تن در سال تعريف كرده كه قرار است گاز فاز 11 را در همان محل به فرآورده‌ LNG تبديل كرده و مستقيما راهي بازارهاي صادراتي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون