• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3844 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۲ تير

آخوندي نمايندگان مجلس را قانع كرد

تحريم‌ها بيشترين آسيب را به صنعت هوايي زد

گروه سياسي

عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم باز هم براي توضيح در مورد خريدهاي پسابرجامي‌اش به مجلس رفت و اين‌بار هم توانست نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را راضي كند. در جلسه علني صبح ديروز مجلس و در جريان طرح سوال نماينده مشهد از وزير راه درباره قراردادهاي خريد هواپيما از خارج، نمايندگان اعلام كردند كه از پاسخ‌هاي وزير قانع شدند. كريمي‌قدوسي نماينده مشهد، از عباس آخوندي وزير راه درباره علت اعلام انعقاد قرارداد با ايرباس برخلاف واقع سوال كرد تا بعد از طرح سوال و پاسخ وزير، نمايندگان اظهارات وزير راه را قانع‌كننده بدانند و بازهم عباس آخوندي براي چندمين بار باخيال راحت صحن سبز رنگ مجلس را ترك كند تا در روزهاي آخر كابينه درگير حواشي بيشتر نباشد. عباس آخوندي، در حالي در مجلس حاضر شد كه به نظر مي‌رسد آخرين روزهاي وزارتش در حوزه راه و شهرسازي را سپري مي‌كند؛ آخوندي كه در چهار سال گذشته حواشي گوناگوني را تجربه كرده بود، ديروز بحث‌هاي خود را به گوش نمايندگان مجلس رساند و بدون تن دادن به بحث‌هاي چالش‌بر‌انگيز موفق شد نظر مثبت نمايندگان مجلس را جلب كند.
پس از آنكه قرارداد خريد ۱۰۰ فروند ايرباس از اين شركت فرانسوي رسما وارد فرآيند اجرا شد، برخي از صحبت‌ها و گمانه‌زني‌ها به دنبال اثبات اين موضوع رفتند كه هواپيماي تحويل شده به ايران دست دوم بوده يا حداقل مرجوعي يكي ديگر از شركت‌هاي هواپيمايي در كشورهاي خارجي بوده است.
موضوعي كه روز گذشته دستمايه سوال جواد كريمي قدوسي نمايندگان اصولگراي مشهد از وزير راه و شهرسازي شد. اين نماينده سوال اصلي خود را در رابطه با گزارش رسمي از فرآيند خريد هواپيماهاي جديد تنظيم كرده و معتقد بود وزارت راه و شهرسازي در ارايه گزارش اين قرارداد شفافيت را فراموش كرده است و بدون ارايه مدارك به مجلس كار خود را ادامه مي‌دهد.
اين نماينده مجلس در صحبت‌هاي خود اعلام كرد: سوال ما اين است كه همين چند فروند هواپيمايي كه وارد كشور شده به ازاي چه مبلغي و با چه مصوبه‌اي خريداري شده است. از سوي ديگر آيا دولت در كنار بازسازي صنعت هوايي اولويتي را نيز به عرصه جاده و ريل اختصاص داده است يا خير. سوالات مطرح شده درباره طول زمان پرواز اين هواپيماها و اجرايي نشدن برخي ديگر از تعهدات دولت‌هاي خارجي در اين عرصه پس از اجرايي شدن برجام بخش ديگري از مسائلي بود كه وزير راه و شهرسازي بايد براي آنها توضيحي جديد ارايه مي‌كرد.
در تحريم‌ها براي هر هواپيما ۱۰ ميليون دلار ضرر مي‌كرديم
وزير راه و شهرسازي در مورد خريد هواپيما براي صنعت هوايي در مجلس حضور داشت، اظهار كرد: براي همه كاملا روشن است. يكي از صنايعي كه در جريان تحريم ظالمانه بيشترين آسيب را ديد صنعت هوانوردي هم در زيرساخت‌ها و هم در ناوبري بود. همان‌طور كه مي‌دانيد سن فرسودگي هواپيما در دنيا ۲۴ سال و ميانگين سن ناوگاني ايران حدود ۲۳ سال است لذا خريد هواپيما يكي از بزرگ‌ترين اقداماتي بوده كه انجام شده است و اين مساله اقدامي شجاعانه و بزرگ بود. وزير راه و شهرسازي در ادامه اظهار كرد: كل تعداد هواپيماهايي كه سن آنها بالاي سال ۲۰۰۰ است ۸ فروند بيشتر نيست و ما نياز داريم تا صنعت هوانوردي ايران را نوسازي كنيم. براساس توافق برجام سه قرارداد بزرگ براي خريد هواپيما به امضا رسيد كه شامل خريد صد فروند هواپيما از ايرباس، ۲۰ فروند هواپيما از APR و ۸۰ فروند از بويينگ بوده است كه اين قراردادها فعال و عملياتي شده و ۳ فروند ايرباس و ۴ فروند APR وارد ايران شدند. وزير راه وشهرسازي در ادامه با بيان اينكه قراردادهاي مربوطه به خريد هواپيما يكي از افتخارآفرين‌ترين قراردادهايي است كه در ايران بسته شده گفت: در اين خريد ضمن شفافيت و قطع همه واسطه‌ها و همچنين اخذ اقرارنامه از تمام شركت‌ها حتي كوچك‌ترين حق حسابي هم پرداخت نشده است. اين خريدها كلا بدون تعهد دولت صورت گرفته بنابراين هيچ تعهدي براي دولت وجود ندارد و تعهد دولت در اين زمينه صفر است و درواقع با ضمانت شركت هما اين خريد صورت گرفته است. وقتي مي‌خواستيم خريد انجام دهيم آن هم بدون ضمانت دولت و بانك مركزي كسي باور نداشت اما اين كار را در اين شرايط سخت بدون كوچك‌ترين تعهد دولت انجام داديم.
آخوندي تاكيدكرد: تمام مراحل خريدها و تعداد فروندها به ملت ايران اعلام شده چه برسد به نمايندگان مجلس. ما پيشرفت كار را از طريق رسانه‌ها اعلام كرديم. ۱۰۰ فروند هواپيما از ايرباس خريد داشتيم كه ۴۵ فروند از خانواده ۳۲۰، ۳۹ فروند از خانواده ۳۳۰ و ۱۶ فروند نيز از خانواده ۳۵۰، تمام مراحل اعلام شده است.
در دولت گذشته براي خريد ۶ هواپيماي اير ۳۲۰ توافق شده كه براي هر فروند ۵۵ ميليون دلار آن هم براي سال ساخت ۲۰۱۲ در نظر گرفته شده بود. وي ادامه داد: در شرايط تحريم هر خريدي ۳۰ درصد حاشيه داشت. روز اولي كه رييس هيات‌مديره ايرباس با ما صحبت كرد، گفتم به هيچ تماسي پاسخ ندهيد غير از تماس مديرعامل هما. در واقع در اين قراردادها خريد هواپيما با شفافيت و به درستي انجام شده است و مرحله به مرحله گزارش كار را به رييس‌جمهور ارايه كرده، حتي در تاريخ ۹/۳/۹۵ گزارش را به رييس مجلس فرستادم عين همان را براي رهبري هم ارسال كرده‌ام. لذا تمام مراحل قانوني و در شوراي اقتصاد تصويب شده و مجوز خريد داشته‌ام. اگر در مورد چنين خريد بزرگي يك سر سوزن ترديد وجود داشت، يقين بدانيد همه دستگاه‌هاي نظامي، وزارتخانه‌ها و شركت‌هاي تابعه مورد بازخواست قرار مي‌گرفتند. ۶۰ فرودگاه در كشور داريم كه ۸۰ درصد پروازها در ۱۰ فرودگاه انجام مي‌شود و ۲۰ درصد ساير پروازها نيز در ۵۰ فرودگاه ديگر انجام مي‌شود. در واقع فرودگاه‌هاي دوردست امكان دسترسي مردم براي پروازهاي سالم را نداشتند و خريد ۲۰ فروند هواپيماي APR براي پاسخگويي به فرودگاه‌هاي دوردست بوده است. آخوندي ادامه داد: ما از جهت موقعيت جغرافيايي مي‌توانيم هاب هواپيمايي دنيا شويم و قدرت رقابت را داشته باشيم. براي اين كار هم بايد اقدام بزرگ انجام دهيم. وقتي به عرصه هوانوردي در سطح جهان ورود كنيم، مي‌توانيم از موقعيت جغرافيايي خود حداكثر استفاده را ببريم. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه با فعال كردن هما، انگيزه در بخش خصوصي هم ايجاد شده است، گفت: شركت‌هاي بخش خصوصي براي اينكه رقابت كنند به اين سمت تمايل پيدا مي‌كنند و غير از شركت هما، چهار شركت ديگر نيز اقدام به سرمايه‌گذاري كردند و راه‌حل نوسازي هوايي همين كاري است كه ما انجام مي‌دهيم و ايران اير را تبديل مي‌كنيم به يك شركت مقتدر هواپيمايي و آن شركت را وارد بازار مي‌كنيم.
 بنابراين الگوي درست خصوصي را مي‌توانيم عرضه كنيم. در پايان بار ديگر نمايندگان مجلس راي مثبت به وزير دادند تا براي بار چندم سوالات مربوط به خريد هواپيما جايي جز بايگاني مجلس نداشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون