• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3175 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن

هيچ‌وقت دبيركل اوپك نمي‌شويم

گروه اقتصادي |بيژن نامدارزنگنه، وزير نفت كابينه يازدهم با حضور در برنامه ويژه خبري به سوالات مختلف در خصوص آخرين وضعيت وزارت نفت پاسخ داد، وي از برخي ناگفته‌هاي نشست اوپك گفت تا خريدهاي چيني و برداشت‌هاي نفتي و گازي.
 دليل اصلي كاهش قيمت نفت عوامل بنيادين بازار (عرضه و تقاضا) است. مازاد عرضه در بازار نسبت به تقاضا دلايل اصلي كاهش قيمت نفت طي ماه‌هاي اخير بوده است.
 برآورد موسسات بين‌المللي و از جمله اوپك كه درباره آن اتفاق نظر وجود دارد اين است كه در شش ماهه اول نخست سال ٢٠١٥ حدود دو ميليون بشكه مازاد عرضه نسبت به تقاضا وجود دارد، اين موضوع سبب كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني شد.
 دبيركلي اوپك را به ايران نمي‌دهند، همان‌گونه كه به عربستان نمي‌دهند؛ چون انتخاب دبيركل براساس اجماع اعضاست بنابراين ايران و عربستان دبيركل نمي‌شوند چون هردو يك مخالف دارند.
  در حال حاضر ميزان برداشت از مخازن نفتي، يك ميليون و نيم بشكه در روز افت كرده است و از ميدان‌ها بسيار كم برداشت مي‌شود در واقع براي نخستين بار است ايران داراي ظرفيت مازاد نفت است و كمتر از ظرفيت برداشت مي‌كند.
  اعتقاد قطعي من است كه ماندن در اوپك به‌شدت به نفع ما است چون از جايگاه سازماني كه ٣٠ ميليون بشكه در روز توليد مي‌كند مي‌توان راحت‌تر صحبت و مذاكره كرد.
  بالا رفتن قيمت نفت سه منفعت براي دنيا به همراه دارد؛ نخست آنكه توليد نفت‌هاي گران اقتصادي مي‌شود، دوم؛ انرژي‌هاي تجديدپذير را اقتصادي مي‌كند و سوم مصرف را كم و بهينه‌سازي را تقويت مي‌كند.
 در بحث جذب سرمايه‌گذاران خارجي دو بخش بالادستي و پايين‌دستي وجود دارد؛ شرايط تحريم مانع حضور بسياري از سرمايه‌گذاران خارجي در ايران شده است. اين شركت‌ها منتظر برداشته شدن تحريم‌ها عليه ايران هستند تا به سرعت پس از آن، با ايران قرارداد امضا كنند.
  تدوين مدل جديد قراردادهاي نفتي براي صنايع بالادستي در مرحله پاياني قراردارد. امريكا و هم‌پيمانانش با تمام قدرت تلاش مي‌كنند تا جلوي كار ما را بگيرند و حتي با برگزاري همايش لندن مخالفت كردند.
  براي هر فاز پارس جنوبي بيش از 5/3 ميليارد دلار هزينه مي‌شود، اين فازها در اوج تحريم‌ها توسعه پيدا كرده و مي‌كند.
 تا سال ٩٦ و با برداشت از همه فازها، توليد گاز ايران از قطر در آن مقطع از نظر روزانه بيشتر مي‌شود.
 هم‌اكنون بالاي ٦٥ تا ٧٠ درصد تجهيزات موجود در فازهاي پارس جنوبي داخلي  هستند.
 گرفتن پروژه از ايراني‌ها وسپردن به خارجي‌ها دروغ است. يك آقايي اين مطلب را بيان كرده است و از او شكايت هم خواهد شد. ما هيچ كاري از ايران نگرفتيم و به خارجي‌ها نداديم. چيني‌ها تجهيزات تهيه مي‌كنند اما هيچ نقشي در اجراي پروژه‌ها ندارند.
 در حال حاضر فازهاي پارس جنوبي در اختيار كارفرمايان ايراني است و تعيين تكليف شده است.
 از طريق بورس انرژي نمي‌توان تامين مالي كرد بلكه از طريق فرابورس مي‌توان اين كار را انجام داد. تلاش مي‌شود تا پايان امسال بورس انرژي سامان پيدا كند و نفت خام در بورس عرضه شود، قراراست طي روزهاي آتي ١٠٠ ميليون دلار اوراق سلف براي فرآورده‌هاي نفتي عرضه و فروخته شود.
 دكل ايران- خزر هم‌اكنون در تركمنستان فعال است و اجراي آن از ابتدا كار درستي نبود و براي آب‌هاي كم عمق ساخته شده است در حالي كه آب‌هاي ايران عميق است.
 من نگران توليد بنزين و گازوييل در آينده نيستم، صادرات اين دو فرآورده نفتي در آينده در برنامه وزارتخانه است كه با وارد شدن يك‌ترين پالايشگاه ستاره خليج فارس ١٢ ميليون ليتر به توليد بنزين و گازوييل كشور افزوده مي‌شود.
 كميسيون اصل 90 جاي راي دادن نيست و مجلس بايد نظر بدهد، ضمن اينكه بنزين وارداتي از تيرماه يورو ٤ بوده است كه واردات آن با توجه به تحريم كار بسيار سختي است و بايد بيرون از منطقه خريداري شود.
  بنزين پتروشيمي، بنزين نيست و از نظر كارشناسان ريفرميت است.
  ميدان مشترك آذر (مشترك با عراق) كه نسبت به ميادين غرب كارون كوچك‌تر است و در حوزه دهلران قرار دارد سال آينده به نفت خواهد  رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون