• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3175 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن

زير ذره بين اقتصاد

تاخير3ماهه هندي‌ها در پرداخت پول ايران | در حالي كه پالايشگاه‌هاي هندي در تلاش براي دريافت امتيازات بيشتر از فروشندگان نفت هستند دو شركت مانگالور و اسار اويل، پول نفت خريداري شده از ايران را با ۹۰ روز تاخير پرداخت مي‌كنند. در حالي كه عرضه‌كنندگان نفت، براي به دست آوردن مشتري بيشتر با يكديگر در رقابتند، شركت ايندين اويل، بزرگ‌ترين شركت پالايش نفت هند كه حدود 80 درصد نياز نفتي خود را وارد مي‌كند، در حال چانه‌زني براي شرايط پرداخت مساعدتر است.

درآمد صادرات نفت يك پنجم شد | وزير نيرو گفت: درآمد صادرات نفت ايران در حال حاضر به كمتر از يك‌پنجم كاهش يافته است و اين مساله نشان مي‌دهد كه اقتصاد ما در شرايط سخت و ويژه‌اي قرار گرفته است. حميد چيت‌چيان با اشاره به اينكه در حال حاضر كشور ما در شرايط خاصي قرار دارد، گفت: ميزان صادرات نفتي ما به دليل تحريم‌هاي ظالمانه دشمن از 5/2 ميليون بشكه در روز به يك ميليون بشكه رسيده است و قيمت نفت هم با توطئه دشمنان از ميزان بالاي 100 دلار به 40 دلار كاهش پيدا كرده است. درآمد صادرات نفتي ما در حال حاضر به كمتر از يك‌پنجم كاهش يافته است و اين مسائل نشان مي‌دهد كه اقتصاد ما در شرايط سخت و ويژه‌اي قرار گرفته اما ما از مكتب امام راحل ايستادگي را آموختيم و اطمينان داريم كه مي‌توانيم با همدلي حركت پرشتاب خود را ادامه دهيم و بر مشكلات غليه كنيم.

درخواست افزايش قيمت خودروهاي داخلي | احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان ايران گفت: با توجه به افزايش عوارض دولتي و هزينه‌هاي توليد از ابتداي سال آينده قيمت خودروهاي داخلي بايد افزايش يابد. خودروسازان خواهان افزايش قيمت خودروهاي داخلي در سال آينده هستند. وي با بيان اينكه از ابتداي سال آينده برخي عوارض دولتي از جمله عوارض شماره‌گذاري، بيمه و ماليات بر ارزش افزوده افزايش مي‌يابد، خاطرنشان كرد: علاوه بر هزينه‌هاي دولتي كه از سوي خودروسازان به دولت پرداخت مي‌شود هزينه‌هاي توليد خودرو نيز افزايش مي‌يابد. از ابتداي سال آينده ميزان حقوق و دستمزد افزايش خواهد يافت. علاوه بر آن به طور سنتي در سال جديد شاهد افزايش قيمت مواد اوليه خواهيم بود.

حاضريم اينترنت را ارزان‌تر كنيم | محمود واعظي، وزير ارتباطات گفت: بناي افزايش قيمت اينترنت را نداريم بلكه حتي حاضر هستيم مقداري آن را ارزان‌تر هم كنيم. وي افزود: يكي از سياست‌هايي كه دولت يازدهم دنبال مي‌كند، توجه ويژه به مناطق محروم، كمتر توسعه يافته و روستاهاي كشور است به همين جهت در وزارت ارتباطات، برنامه ما در دو بخش است كه در ابتدا روستاهايي را كه از لحاظ ارتباط تلفني فاقد ارتباط هستند تا بالاي 20 خانوار به صورت كامل تكميل كرديم و تعداد زيادي از زير 20 خانوار هم تحت پوشش قرار گرفته‌اند، برنامه ما بر اين است كه اين روستاها را هم تكميل كنيم.

بانك مركزي مخالفتش را كتبا اعلام كند | معاون وزير راه و شهرسازي گفت: اگر پاسخ قطعي و نهايي بانك مركزي، مخالفت با درخواست وزارت راه و شهرسازي مبني بر افزايش وام فعلي مسكن به ۸۰ ميليون تومان باشد ما به بانك مركزي مي‌گوييم پيشنهاد شما براي مرتفع شدن اين مشكل مردم چيست؟ حامد مظاهريان گفت: وام مسكن سطح تقاضاي خريدار را افزايش مي‌دهد و اين سطح تقاضاي بالا، تعيين‌كننده قيمت مسكن در بازار است. در همين زمينه و براي افزايش تقاضا افزايش سقف وام مسكن را تقاضا داده بوديم كه يك فرد بتواند حداقل 50 درصد قيمت مسكن را وام بگيرد. وي اضافه كرد: اما روز گذشته مديركل اعتبارات بانك مركزي اعلام كرد كه اين بانك با افزايش سقف وام مخالف است؛ هرچند وي در آن مصاحبه گفته بود نظر رييس بانك مركزي مي‌تواند متفاوت باشد كه اين خود نكته ظريفي است.

هيچ تخلفي در مزايده‌ها نداشتيم | ميرعلي اشرف پوري حسيني، رييس كل سازمان خصوصي‌سازي تاكيد كرد: همه مزايده‌هاي اين سازمان در نهايت امنيت، دقت و شفافيت برگزار مي‌شود. هيچ گونه تخلفي در مزايده‌هاي سازمان خصوصي‌سازي صورت نگرفته و بهتر است خريداران با اعمال تغييرات در قيمت به طور سالم با هم رقابت كنند. وي درباره تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي از سهام عدالت گفت: مجلس بيشتر نگران اعضاي هيات‌مديره سهام عدالت در شركت‌هاي سرمايه‌پذير بوده و تحقيق و تفحص ابزاري براي ارتباط بيشتر مجلس و دولت براي بررسي و برطرف كردن اشكالات سهام عدالت است.

حركت آرام نفت به سوي 55 دلار| قيمت نفت براي چندمين روز متوالي با افزايش همراه بود و اكنون پس از گذر از بشكه‌اي 50 دلار آرام آرام به سوي 55 دلار خيز بر مي‌دارد. پس از سقوط 60 درصدي قيمت نفت در چند ماه گذشته اكنون مدتي است كه قيمت طلاي سياه رو به افزايش گذاشته است. اين افزايش قيمت در حالي است كه روز گذشته سازمان انرژي امريكا اعلام كرده بود كه ذخيره استراتژيك اين كشور افزايش يافته و به شش ميليون و 300 هزار بشكه رسيده است اما اعلام اين خبر هم نتوانست جلوي روند صعودي قيمت را بگيرد و همچنان قيمت نفت بالا مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون