• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3846 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۴ تير

نظام آموزشي چين

غزل لطفي مترجم

 

 

 چين آموزش و پرورش كاملا دولتي دارد و زيرنظر وزارت آموزش و پرورش اداره مي‌شود، همه شهروندان چيني از امكانات 9 سال تحصيل رايگان برخوردار هستند و شهروندان چيني موظف هستند كه فرزندان خود را براي تحصيلات اجباري به مدرسه بفرستند.
تحصيلات اجباري شامل شش سال تحصيل ابتدايي است كه از حدود هفت سالگي آغاز و سه سال تحصيلات دوره راهنمايي است پس از تحصيلات اجباري، تحصيلات ارشد وجود دارد كه اين تحصيلات در واقع دوره متوسطه را شامل مي‌شود. تقريبا 99 درصد كودكان چيني در دوره دبستان شركت مي‌كنند و 80 درصد نيز در دوره راهنمايي حضور دارند. پس از انقلاب فرهنگي در چين نظام سنتي آموزش در چين جاي خود را به نظام مدرن داد. از اين دوره به بعد دولت، اداره مدارس ابتدايي را به كميته‌هاي محلي كه زير نظر وزارت آموزش و پرورش بودند، واگذار كرد.رهبران حزب كمونيست چين براي تربيت نيروهاي فني ماهر، پرورش و تعليم و تربيت فني و حرفه‌اي را در راس كار خود قرار دادند زيرا براي اداره كردن كشور نياز به نيروهاي ماهر و متخصص در پيشه‌هاي فني و حرفه‌اي داشتند البته به تعليم و تربيت علوم انساني نيز توجه نشان مي‌دادند. در اواخر دهه 70 ادبيات و هنر هم در چين احيا شد.امروزه حدود 250 ميليون چيني در سه سطح آموزش مدرسه (ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان) مشغول به تحصيل هستند.
آموزش عالي در چين
در سال 1979، 697 هزار دانش‌آموز چيني در 103 كشور جهان مشغول به تحصيل بوده‌اند كه حدود 185 هزار نفر از آنها پس از اتمام تحصيل به چين بازگشته‌اند و در سال 2004 حدود 110 هزار نفر از دانش‌آموزان 178 كشور جهان در چين مشغول به تحصيل بوده‌اند كه اين دانش‌آموزان خود باعث ورود ارز به كشور چين و كمك به اقتصاد اين كشور شده‌اند.
شهريه‌هاي تحصيلي
دولت چين تحصيلات اجباري را به طور كاملا رايگان در اختيار دانش‌آموزان قرار داده است و تحصيلات غيراجباري نيز داراي مكانيسم شهريه مشترك هستند و اين امر باعث مي‌شود تا همه دانش‌آموزان بتوانند با همه نوع درآمد در خانواده از تحصيلات تكميلي برخوردار شوند. دولت با توجه به درآمد خانواده‌ها به دانش‌آموزان كم‌درآمد كمك هزينه درسي اختصاص مي‌دهد تا تمام دانش‌آموزان بتوانند از تحصيلات تكميلي بهره‌مند شوند.در سال 2009 در آزمون بين‌المللي ارزيابي دانش‌آموزان در سطح جهان دانش‌آموزان چيني از شانگهاي بهترين نتايج را در رياضيات، علوم و خواندن به دست آوردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون