نظريههاي جديد رشد
بسياري از نظريههاي جديد رشد بر اين ايدههاي چهارگانه مطرحشده بنا شدهاند. مثلا رويكردهاي رفتارگرايي، بر راههايي كه محيط رفتار كودك را به سمت نتايج مطلوب شكل ميدهد تاكيد ميكنند. نظريههاي يادگيري اجتماعي بر يادگيري توسط تجربه، به ويژه از طريق تقليد تاكيد ميكنند. نقش كودك در رشدش، توسط نظريههاي سازندهگرايي مانند نظريه مرحلهاي پياژه مشخص شده است. همچنين تعاملات بين كودك و محيط در نظريههاي سازندهگرايي اجتماعي مورد تاكيد قرار گرفته است. نظريههاي سازندهگرايي اجتماعي، رشد را بهعنوان درگيري در فرآيندهاي اجتماعي ارتباطات، تدريس و يادگيري ميبينند نه فقط تعامل شخصي كودك با محيطش.