• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3848 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۷ تير

واكنش به نامه اعتراض‌آميز 17 نماينده مجلس درباره دو فيلم

سينمايي كه قرباني پيش‌داوري‌ها مي‌شود

الهام نداف

 

نامه اعتراض‌آميز 17 نماينده مجلس درباره اكران دو فيلم «اكسيدان» و «مادر قلب اتمي» بيش از ديگر حواشي، اين روزها در سينماي ايران خودنمايي مي‌كند. نامه‌اي كه اساس آن، برداشت بي‌احترامي به مسيحيت است: «از آنجايي كه قرآن مجيد به كليه اديان و پيامبران اولوالعزم احترام و تقدس قايل و با توجه به فرمان ولي امر مسلمين بر حفظ وحدت ملي و احترام متقابل به همبستگي موحدان در مبارزه با استكبار و صهيونيزم بين‌المللي از مسائل اساسي است، لذا انتظار دارد كه جنابعالي به عنوان مسوول فرهنگ و ارشاد اسلامي از ادامه اكران و نشر اين دو فيلم جلوگيري به عمل آورده و از اديان مقدسي كه به ساحت آنها توهين شده دلجويي و از اختلاف افكني در صفوف واحد ملت شريف و بزرگوار ايران ممانعت به عمل آوريد.»
با اينكه اين نامه خطاب به سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نوشته شده اما تا اينجا امير سيدزاده، تهيه‌كننده «مادر قلب اتمي»، محمدمهدي حيدريان، رييس سازمان سينمايي و عليرضا رحيمي، نماينده مجلس به انتشار آن واكنش نشان داده‌اند. در اين ميان اظهارات حيدريان نشان از عزم راسخ وزارت ارشاد براي حمايت از مجوزهاي صادر شده توسطه اين وزارتخانه دارد. حيدريان در اظهارات خود به مهر گفته سازمان سينمايي حتما پاي اين مجوزها مي‌ايستد و براي اثبات مدعاي خود از سابقه اين سازمان حرف زده است. او در عين حال نقد فعاليت‌هاي فرهنگي را حق نمايندگان مجلس دانسته است: «ما نيز به عنوان فعالان فرهنگي اين حق را داريم كه كارها و محصولات‌مان ابتدا ديده شوند و بعد مورد نقد قرار بگيرند. ما نمي‌توانيم به خصوص در حوزه فرهنگ بدون اشراف كافي اظهارنظر كنيم.»
با استناد به اظهارات حيدريان به نظر مي‌رسد 17 نماينده معترض به اكران اين دو اثر، پيش از تماشاي اين فيلم‌ها درباره آنها قضاوت كرده‌اند. سيدزاده، تهيه‌كننده «مادر قلب اتمي» نيز در صحبت‌هاي خود با صراحت به اين مساله اشاره كرد: « بنده مي‌خواهم به ضرس قاطع اين مطلب را بيان كنم نمايندگاني كه پاي اين نامه را امضا كرده‌اند به هيچ عنوان فيلم «مادر قلب اتمي» را نديده‌اند، و گرنه به اين راحتى مرتكب اشتباهى نمي‌شدند. شايد تنها از روي حرف برخي از اطرافيان خود تصميم گرفته‌اند كه اين نامه را امضا كنند!»در اين ميان متني كه عليرضا رحيمي، نماينده مجلس در كانال تلگرامي‌ خود منتشر كرده، پشت پرده اين نامه و امضاهاي پاي آن را تا اندازه‌اي روشن مي‌كند. بنا به نوشته او در حاشيه جلسه علني چهارشنبه (١٤ تير) يكي از نمايندگان متني را در ضديت با اكران فيلم اكسيدان تهيه كرده بود و با ادعاي اينكه در اين فيلم به دين مسيحيت اهانت شده، امضا جمع مي‌كرد: «از بنده هم درخواست امضا داشت كه به او گفتم فيلم را نديده‌ام و قضاوتي ندارم و امضا نكردم.» رحيمي در ادامه با يكي از متوليان خوشنام سينما تماس گرفته و توضيحاتي درباره فيلم «اكسيدان» از او خواسته است: «مشخص شد اتفاقا اين فيلم در جهت تقريب اديان تهيه و ساخته شده است. توضيحاتي دادند و پيشنهاد كرد با تهيه‌كننده آن هم صحبتي داشته باشم. به فاصله كمي با آقاي منوچهر محمدي، تهيه‌كننده فيلم تماس داشتم؛ توضيحات بيشتري با جزييات دادند كه روشن شد اتفاقا تبليغ مسيحيت و نمادهاي آن مثل كشيش و كليسا در اين فيلم پررنگ و برجسته شده و به نوعي تبليغ مسيحيت شده است. همين امر يكي از ايرادهاي شوراي نمايش براي صدور پروانه پخش بوده است؛ يعني نقطه مقابل ادعاي مطرح شده در نامه سرگردان در صحن مجلس.» او در اين متن سكوت سازمان سينمايي و وزارت ارشاد را به منزله گسترش حواشي و ميدان دادن به حاشيه‌سازان سينما دانست.  اين اعتراض نخستين پيشداوري نمايندگان درباره سينما نيست و آخرين آن هم نخواهد بود، در ادامه شايد عملكرد سازمان سينمايي و وزارت ارشاد در حمايت از مجوزهايش، فصل‌الخطاب مناسبي براي پايان دادن به اين نامه‌نگاري‌ها باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون