• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3848 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۷ تير

جزيياتي از برپايي نخستين جشنواره راديكال پرفورمنس

جايزه «راديكال زرين» در راه است

بابك احمدي

 

چندسالي است كه علاقه‌مندان پرفورمنس براي شناساندن اين رسانه (مديوم) به مخاطبان و به دست آوردن چارچوب‌هاي نظري اين حوزه فعاليت‌هاي مستمري انجام مي‌دهند. از جمله مهم‌ترين اين فعاليت‌ها مي‌توان به برگزاري فستيوال سي پرفورمنس، سي هنرمند، سي روز اشاره كرد كه از نخستين سال تا امروز پيشرفت‌ زيادي داشته و در بين علاقه‌مندان هنرهاي اجرايي شناخته شده است. برگزار‌كنندگان اين جشنواره به مدد تلاش‌هاي چندساله خود حالا گام بلندتري برداشته‌اند و ما به زودي شاهد برپايي نخستين جشنواره بين‌المللي راديكال پرفورمنس در چهار بخش «آلترناتيو پرفورمنس، پرفورمنس‌آرت، ويديو پرفورمنس و سايبرفورمنس» خواهيم بود. جشنواره‌اي كه به برگزيدگانش در هر بخش «جايزه راديكال زرين» اهدا مي‌كند.
امير راد كه در اين سال‌ها با جديت پيگير راه‌هايي براي افزايش اطلاعات تئوريك در اين زمينه بوده و حالا يكي از بانيان برگزاري جشنواره راديكال پرفورمنس شناخته مي‌شود در گفت‌وگو با «اعتماد» ابتدا درباره عنوان جشنواره توضيح مي‌دهد: عنوان «راديكال پرفورمنس» به همان نماد علوم رياضي اشاره دارد، به معني رصد عمق و پيدا كردن ريشه (عدد و اينجا مفهوم) . و در ادامه مي‌افزايد: «شش سال است جشنواره سي پرفورمنس، سي هنرمند را برگزار مي‌كنيم و اين جريان مبنايي شد كه ايده برپايي جشنواره‌اي همه‌گيرتر را دنبال كنيم. در سال‌هاي ابتدايي برگزاري جشنواره «سي پرفورمنس، سي هنرمند، سي روز» شمارش اين تعداد هنرمند فعال درپرفورمنس‌آرت كار آساني نبود؛ بنابراين سعي كرديم پايه‌هاي آموزشي را گسترش دهيم و در اين زمينه از هنرمندان حوزه‌هاي گوناگون دعوت كرديم تا در اين زمينه تجربه كسب كنند و با برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي، اطلاعات و تجربه‌هاي خود را در اختيار شركت‌كنندگان قرار داديم. »
مجموعه تلاش‌هايي كه راد به آنها اشاره مي‌كند در نهايت به آنجا ختم شد كه تعداد زيادي از فعالان هنرهاي اجرايي براي حضور در جشنواره ششم مدنظر قرار گرفتند و اكنون در جشنواره راديكال پرفورمنس ثبت‌نام كردند. «جالب است بدانيد بسياري از هنرمندان حاضر در همين جشنواره ابتدا مخاطب ما بودند كه حالا به شركت‌كنندگان فعال تبديل شده‌اند.» پرفورمنس و پرفورمنس‌آرت با زمينه‌هاي مختلف هنر و رسانه از جمله تئاتر، تجسمي، سينما و معماري ارتباط تنگاتنگ دارد. همين ويژگي موجب شده عده‌اي اين حوزه را به عنوان زيرشاخه تئاتر يا بعضي ديگر زير مجموعه تجسمي دسته‌بندي كنند. راد دليل اين دسته‌بندي‌ها را «فقدان آگاهي كافي در زمينه مباحث تئوريك اين حوزه» مي‌داند.« از دوره چهارم سي پرفورمنس، سي هنرمند به اين نتيجه رسيديم به امكاني نياز داريم كه اين حوزه را از پراكندگي نجات دهيم و به اين ترتيب بتوانيم متمركز فعاليت كنيم. ايده ما تجميع آثار و دادن هويت مستقل به اين مديوم است.» مباحثي مانند سايبرفورمنس و ويديو پرفورمنس در جشنواره راديكال پرفورمنس به صورت علمي‌تر از پيش مورد بررسي قرار مي‌گيرد و به صورت بين‌المللي اجرا مي‌شود؛ طبق اظهارات راد «به دليل تجربه بيشتر هنرمندان غير ايراني بخش سايبرفورمنس و ويديو پرفورمنس بيشتر مورد استقبال هنرمندان خارجي قرار گرفته است و اين هدف ما را بهتر تامين مي‌كند به اين ترتيب كه تجربه هنرمندان خارجي به ما معرفي مي‌شود و از اين سو خروجي هنرمندان خوب ايراني نيز به آنها معرفي خواهد شد. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون