• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3852 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۱ تير

گفت‌وگوي «اعتماد» با رضا لايق، دبير فدراسيون كشتي

خادم در حال تغيير تفكرات كشتي در عرصه جهاني است

اميررضا احمدي

 

 

مسابقات انتخابي تيم‌هاي ملي هر سال شكل و شمايل بهتر و منسجم‌تري به خود مي‌گيرد. مسابقات انتخابي چند سالي است يك روند تكاملي را در پيش گرفته و سال به سال قانونمند‌تر مي‌شود. امسال هم اين مسابقات- با اينكه انتقاداتي البته كمتر نسبت به سال‌هاي ديگر به آن وارد است- با شكل و شمايلي مناسب و درخور شأن كشتي انجام شد و چهره‌هاي برتر مشخص شدند. از همين رو گفت‌وگويي با رضا لايق، دبير فدراسيون كشتي انجام داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

آقاي لايق! مسابقات انتخابي چند سالي است كه يك روند تكاملي را طي مي‌كند و امسال با شكوه بيشتري نسبت به سال‌هاي قبل برگزار شد و شاهد استقبال زياد تماشاگران بوديم. به طور كلي و با يك ديد باز مسابقات را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

مسابقات انتخابي تيم ملي چند سالي است كه به سمت قانونمند شدن حركت مي‌كند و سال به سال ايرادات آن مرتفع مي‌شود تا يك قانون و مقررات ثابت بر آن حاكم شود كه خروجي آن پوشيدن دوبنده تيم ملي براي افرادي باشد كه در مسابقات شركت خواهند كرد.

البته زمان نياز است تا مسابقات انتخابي تيم ملي جا بيفتد. در واقع ما چند سال قبل كه شروع به قانونمند كردن مسابقات انتخابي كرديم، يك‌سري افراد و ورزشكاران تلاش زيادي انجام دادند تا مسابقات انتخابي وجود نداشته باشد و در برابر آن مقاومت مي‌كردند. اما تلاش فدراسيون آقاي خادم بر اين است كه سلايق شخصي از كشتي دور شود و تصميمات فردي در كشتي جايي نداشته باشد و همه‌چيز بر مبناي قانون باشد. در مجموع، خوشبختانه مسابقات انتخابي تيم‌هاي ملي رفته‌رفته جايگاه خودش را به دست مي‌آورد و خود كشتي‌گيران هم مطلع هستند كه لازمه حضور در تيم ملي شركت در مسابقات انتخابي است. البته استثناهايي مانند حسن رحيمي و سعيد عبدولي وجود دارد كه به دليل آسيب‌ديدگي نتوانستند در رقابت‌ها شركت كنند و مجوز لازم را ارايه كرده‌اند. البته مجوز آنها به گونه‌اي است كه بايد با نفرات برتر وزن خود مسابقه برگزار كنند و در صورت موفقيت دوبنده تيم ملي را به تن كنند.

اگر بخواهيم جزيي‌تر نگاه كنيم، سطح مسابقات در بخش آزاد بالا بود و خيلي‌ها اين مسابقات را از خود مسابقات جهاني هم مهم‌تر مي‌دانستند. آيا اين موضوع در كنار ظهور نفرات جديد و پديده‌ها، مي‌تواند نويد موفقيت كشتي آزاد و فرنگي را در مسابقات جهاني و نهايتا المپيك 2020 دهد؟

مسابقات انتخابي هميشه شگفتي‌ساز بوده است؛ يعني موقعيتي را به وجود مي‌آورد كه جوانان و استعداد‌ها مي‌توانند خود را شكوفا كنند و امسال هم همينگونه بود. معمولا بعد از المپيك‌ها تيم‌ها دستخوش يك پوست‌اندازي مي‌شوند. چون بعد از المپيك تعدادي بازنشسته مي‌شوند و از كشتي خداحافظي مي‌كنند و خيلي اتفاقات ديگر. در كشور ما هم همين اتفاق افتاد و خوشبختانه برخي كشتي‌گيران توانستند استعداد و توانايي خود را نشان دهند و يك تيم با نفرات جديد را تشكيل دهند. در كشتي آزاد نفرات در بعضي اوزان كيفيت بالاتري داشتند و شاخص‌تر بودند. اما در كشتي فرنگي هم يك دگرگوني ايجاد شد و خيلي‌ها توانستد توانايي‌هاي‌شان را نمايش دهند. اين جوانان هميشه شگفتي‌ساز بوده‌اند و كشتي ايران هم هميشه جزو برترين‌هاي جهان بوده و اين مسابقات هم بر اين امر صحه مي‌گذارد كه مي‌توانيم خيلي به آينده كشتي اميدوار باشيم و در نهايت در المپيك 2020 تيم ايران بتواند به موفقيت برسد. بايد به اين انتخابي و نفرات منتخب اميدوار بود و به آنها اعتماد كرد تا اين كشتي‌گيران هم بتوانند قابليت‌هاي خود را نشان دهند. البته اين را هم بايد اضافه كرد كه صرف اول شدن در انتخابي به معناي حضور در مسابقات جهاني نيست و كشتي‌گيران بايد بتوانند در تورنمنت‌هاي برون‌مرزي اعتماد كادر فني را جلب كنند. كمااينكه كشتي‌گيران زيادي بوده‌اند كه در انتخابي درخشان ظاهر شده‌اند اما در مسابقات برون‌مرزي نتوانسته‌اند از لحاظ روحي-رواني خود را آماده كنند و همين موجب شده كه در ميدان خارجي موفق نباشند. بنابراين موضوع مهم موفقيت در مسابقات و ميادين برون‌مرزي است كه مي‌تواند يك كشتي‌گير را به جايگاه واقعي برساند و عيار فرد را مشخص كند. همه ما به تيم‌هاي آزاد و فرنگي اميدواريم و مطمئنيم اين جوانان تازه‌‌نفس و پرانرژي فاكتور‌هاي لازم براي موفقيت را دارند.

اگر به ياد داشته باشيد زماني كه رسول خادم در سِمت مدير تيم‌هاي ملي مشغول به كار بود، بر اين امر تاكيد داشت كه ما بايد در هر رده ملي چند تيم هم سطح داشته باشيم كه فاصله نفرات اول و دوم كم شود. امروز اين مهم در رده‌هاي پايه جدي‌تر پيگيري مي‌شود اما در رده بزرگسالان كمرنگ است و همين، سبب تباهي و هدر رفتن استعداد‌هاي بسياري مي‌شود. با توجه به اينكه در مسابقات انتخابي در اوزان مختلف مانند وزن 86 كيلوگرم شاهد درخشش مدعيان مختلف بوديم، آيا برنامه‌اي براي پرورش اين افراد وجود دارد كه بتوان شكاف بين نفرات اول و دوم در هر وزن را كم كرد؟

اين يك واقعيت است كه ما بايد چند تيم داشته باشيم و هدف‌گذاري ما هم بر اين روال است. اما اين را هم بايد قبول كرد كه هيچ كشوري يك تيم كامل ندارد؛ براي مثال روس‌ها چند سالي است در سنگين وزن به مشكل خورده‌اند يا تيم امريكا هم همين طور. تيم كامل خيلي كم وجود دارد؛ اما ما هميشه تك‌ستاره‌هاي درخشاني داشته‌ايم در بعضي اوزان خوب عمل كرده‌ايم و در بعضي اوزان ضعيف. ما تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم و اين امر نياز به زمان دارد تا پشتوانه‌ها بتوانند خود را با تفكرات حاكم بر كشتي وفق دهند. خيلي اوقات تيم‌هاي ما قبل از مصاف با كشوري مانند روسيه از پيش بازنده بوده‌اند اما امروز روس‌ها از تقابل با تيم ما هراس دارند. اين به خوبي نشان‌دهنده اين است كه قهرمانان ما به موفقيت فكر مي‌كنند و مدال طلا براي‌شان ارزشمند است. اين امر با تلاش بسيار در حال پيگيري است و با توجه به حجم برنامه‌هاي كشتي ما شاهد رشد كشتي هستيم. در حال حاضر ليگ منطقه‌اي نوجوانان شروع شده و مسابقات قهرماني كشور به صورت منطقه‌اي در حال شكل‌گيري است و مسابقات بين‌المللي‌اي كه برگزار مي‌كنيم همگي نشان‌دهنده اين است كه كشتي پويا بوده و سرشار از استعداد در تمام نقاط كشور است. در كنار اين مربيان سازنده و مربيان تيم ملي هم زحمات زيادي مي‌كشند. با اين اوصاف نياز به حمايت مالي وجود دارد كه البته فدراسيون كشتي هم در حال انجام اين كار است. امروز شاهد آن هستيم كه علاوه بر كشتي آزاد و فرنگي، كشتي‌هاي سنتي و غيره را داريم. در حال حاضر 20 رشته ورزشي در كشتي داريم كه تيم ملي در آنها شكل گرفته و فعاليت مي‌كند از جمله كشتي‌هاي آزاد، فرنگي، آليش، گراپلينگ و غيره كه در بخش بانوان نيز فعال است. اين يعني كشتي به جاي كل ورزش در حال فعاليت است و با نشاط عمل مي‌كند و مستلزم حمايت مالي است. به هر حال بستر مهيا است و برنامه‌ريزي هم صورت گرفته و فدراسيون كشتي با دور نماي مناسب براي رسيدن كشتي به جايگاه واقعي‌اش در دنيا در حال فعاليت است. ما در اين بخش ديپلماسي فعالي هم داريم كه كشور‌هاي زيادي را تحت تاثير قرار داده و در اتحاديه جهاني كشتي صاحب كرسي هستيم و تاثيرگذار. رسول خادم به عنوان عضو هيات رييسه در حال تغيير تفكرات كشتي در عرصه جهاني است و همه اينها امتيازاتي است كه بايد با حمايت‌هاي مسوولان شكل بگيرد تا رسول خادم با اين توانمندي و انرژي موفق شود.

برنامه تيم‌هاي ملي در فاصله بعد از انتخابي تا مسابقات جهاني چه خواهد بود؟ آيا فقط برگزاري اردوها را در پيش داريم يا در اين فاصله كشتي‌گيران به مسابقات برون‌مرزي اعزام خواهند شد؟

در كشتي فرنگي يك تيم به مسابقات روماني اعزام خواهيم كرد كه در وزن 66كيلوگرم بايد علي ارسلان، محمدرضا گرايي و محمد الياسي اعزام شوند و محك بخورند. در كشتي آزاد مسابقه‌اي در نظر گرفته نشده. اردوها در حال شكل‌گيري است. كمتر از45 روز تا مسابقات جهاني فرصت وجود دارد و اين 45 روز براي ما مهم و حياتي است. از روز 21 تيرماه نخستين اردو شروع شده و بر اين اساس سه اردوي 15 روزه در پيش خواهيم داشت كه اميدواريم با برنامه‌ريزي و رفع اشكالات توسط مربيان و با برنامه‌هايي كه مي‌تواند موفقيت كشتي را به دنبال داشته باشد، پيش برويم و اين تيم‌ها بتوانند موفق شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون