• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3854 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۴ تير

اوپك : ايران توليد نفت خود را ضابطه‌مند كند

دبيركل اوپك گفت، اين سازمان خواهان «ترميم ضابطه‌مند» توليد نفت ايران، ليبي و نيجريه است و بر اساس توافق كاهش توليد داراي هدف‌گذاري توليد انعطاف‌پذيري است تا خود را بيشتر با توليد نفت اين سه كشور تطبيق دهد. محمد باركيندو، دبيركل اوپك گفت، اين سازمان خواهان «ترميم ضابطه مند» توليد نفت ايران، ليبي و نيجريه است و بر اساس توافق كاهش توليد داراي هدف‌گذاري توليد انعطاف‌پذيري است تا خود را بيشتر با توليد نفت اين سه كشور تطبيق دهد.
باركيندو گفت، سازمان كشورهاي صادر‌كننده نفت (اوپك) در ماه نوامبر زماني كه در توافق كاهش توليد محدوده توليد 5/32 تا 33 ميليون بشكه در روز را تعيين كرد، انتظار احياي توليد نفت اين سه كشور را داشت. در همين حال، امانوئل كاچيكوو، وزير نفت نيجريه گفت، كشورش از محدود شدن توليد نفت اين كشور حمايت خواهد كرد. ما تمايل داريم شاهد يك ترميم ضابطه‌مند باشيم كه اختلال چنداني در روند برقراري توازن مجدد در بازار ايجاد نكند. اين يك روند بسيار ظريف است كه به دليل تغيير در عوامل بنيادين، بيش از حد انتظار طولاني شده است. وي افزود، اوپك با تعيين يك سقف توليد مشخص، «مقرراتي را براي افزايش مورد انتظار توليد نفت» كشورهاي ايران، ليبي و نيجريه تعيين كرده است.
 ليبي و نيجريه از توافق كاهش توليد مستثني شده‌اند، در حالي كه ايران اجازه يافته تا توليد خود را به ميزان 90 هزار بشكه در روز افزايش دهد.
اوپك در ماه ژوئن 6/32 ميليون بشكه در روز نفت توليد كرده است. بر اساس اعلام آژانس بين‌المللي انرژي، ميزان تبعيت اين سازمان از توافق كاهش توليد به پايين‌ترين حد از ميزان آغاز آن در ماه ژانويه رسيده است. اوپك و 11 توليد‌كننده ديگر در ماه مه‌ توافق كاهش توليد را براي 9 ماه ديگر تمديد كردند. اوپك درك مي‌كند كه ليبي، نيجريه و ايران با «چالش‌هاي شديدي» مواجه بوده‌اند و از افزايش توليد آنها استقبال مي‌كند. «ما خوشحاليم كه شاهد رشد سريع توليد نفت اين كشورها هستيم.»
همچنين اوپك اعلام كرد ميزان توليد نفت ايران در ماه ژوئن با ۱۶۶۰۰ بشكه افزايش نسبت به ماه مه‌ به ۳ ميليون و ۷۹۰ هزار بشكه در روز رسيده است. سازمان كشورهاي صادر‌كننده نفت (اوپك) در گزارش جديد ماهانه خود اعلام كرد، بر اساس اطلاعات منابع ثانويه، ميزان توليد نفت ايران در ماه ژوئن با 16600 بشكه افزايش نسبت به ماه مه‌ به 3 ميليون و 790 هزار بشكه در روز رسيده است. بر اساس اين گزارش، ميزان كل توليد نفت اوپك در ماه ژوئن به 32 ميليون و 611 هزار بشكه در روز رسيده كه 393 هزار و 500 بشكه در روز نسبت به ماه گذشته افزايش نشان مي‌دهد. اين در حالي است كه ميزان توليد نفت ايران در ماه ژوئن بر اساس اطلاعات اعلامي از سوي دولت اين كشور به دبيرخانه اوپك 13 هزار بشكه نسبت به ماه مي‌كاهش داشته و به 880/3 ميليون بشكه در روز رسيده است. اين گزارش حاكي است، قيمت متوسط نفت سنگين ايران در ماه ژوئن با 4 دلار و 38 سنت، معادل 9/8 درصد كاهش به 44 دلار و 62 سنت رسيده، در حالي كه اين رقم در ماه مه، 49 دلار بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون