• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3855 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير

لوچ يكي از 54 چهره بين‌المللي است كه خواستار تحريم فرهنگي و سياسي اسراييل است

تهيه‌كننده كن لوچ اتهام شكستن تحريم اسراييل را تكذيب كرد

بهار سرلك

 

10 سالي مي‌شود كن لوچ، كارگردان امريكايي خود را يكي از حاميان تحريم فرهنگي اسراييل معرفي كرده است؛ او و صد تن از هنرمندان و نويسندگان سال 2007 در نامه‌اي سرگشاده به جشنواره فيلم فريم‌لاين خواستار تحريم موسسات فرهنگي و سياسي اسراييل شدند. همچنين او يكي از 54 چهره بين‌المللي ادبي و فرهنگي بود كه نامه‌اي را با اين مضمون امضا كردند: «جشن 60 سالگي اسراييل به معني رقص و پايكوبي با نواي فراموش‌نشدني اشغال هميشگي و بي‌عدالتي در اشكال گوناگونش بر مقبره‌هاي مردم فلسطين است.»
اما حالا انگشت اتهام به سمت خود لوچ نشانه رفته است. مي‌گويند او كه در طول اين سال‌ها يكي از مبلغان تحريم اسراييل بود، بدون هيچ اعتراضي اجازه داده است فيلم‌هايش در سينماهاي اين كشور روي پرده بروند. لوچ كه با صراحت تمام هنرمنداني را كه در اسراييل روي صحنه مي‌روند، محكوم كرده و آنها را حامي «رژيم آپارتايد» ناميده است حالا بايد شاهد روي پرده رفتن تازه‌ترين فيلمش «من، دانيل بليك» در سينماهاي اسراييل باشد. اتفاقي كه تهيه‌كننده اين كارگردان معتقد است از روي «اشتباه» رخ داده است.
اين كارگردان اوايل ژوئن از گروه موسيقي ريديوهد براي اجرا در تل‌آويو انتقاد كرد اما سپس خبر نمايش فيلم‌هايش در اسراييل منتشر شد. لوچ از اين گروه راك به خاطر خودداري از پيوستن به تحريم فرهنگي اسراييل انتقاد كرد و آنها را متهم به ناديده گرفتن جامعه فلسطيني و حمايت از سيستم آپارتايد كرد.
ربه‌كا اوبراين، تهيه‌كننده لوچ مي‌گويد: كمپاني توزيع فيلم وايلد بانچ قرارداد نمايش فيلم‌ در اسراييل را بدون اطلاع به لوچ بسته است. اوبراين مي‌گويد: «ما قبلا از وايلد بانچ خواسته بوديم اثر را به اسراييل نفروشد، اما اتفاقي كه اين‌بار افتاد- و پيش از اين هم اتفاق افتاده بود- اين است كه در طول جشنواره كن همه‌چيز خيلي سريع روي مي‌دهد و عضو تازه‌واردي از اين كمپاني، بدون لحظه‌اي معطلي فيلم را به اسراييل مي‌فروشد و فراموش مي‌كند كه از او خواسته بوديم فيلم را به اين كشور نفروشد.»
لوچ قبلا به خاطر حمايت مالي سفارت اسراييل از فيلمي كه در جشنواره فيلم ادينبورگ شركت داشت، از نمايش فيلمش در اين جشنواره خودداري كرد. چنين اتفاقي در جشنواره فيلم سيدني هم روي داد.
اوبراين مي‌گويد اين نخستين‌باري نيست كه فيلم‌هاي لوچ از طريق وايلد بانچ به توزيع‌كنندگان اسراييلي فروخته شده است و چنين ماجرايي براي فيلم‌هاي «تالار جيمي» و «سهم فرشتگان» هم روي داده است. او مي‌گويد كمپاني لوچ هيچ كنترلي بر اينكه فيلم‌هاي او در كجا نمايش داده مي‌شوند، ندارد و با وجودي كه اشتباهاتي رخ داده است اما مسووليت آن بر گردن وايلد بانچ است. وينسنت ماراوال، رييس كمپاني وايلد بانچ روز جمعه در توييترش به دفاع از لوچ پرداخت و نوشت: «ما نماينده‌هاي فروش بين‌المللي «من، دانيل بليك» هستيم و كن از ما خواسته بود فيلم را به اسراييل نفروشيم. اين كار را برخلاف ميل او انجام داديم.» اوبراين نيز تاييد مي‌كند كه بعد از اتفاقاتي كه براي فيلم‌هاي قبلي روي داد و موضع قاطع لوچ در برابر تحريم فرهنگي، يادآوري نكته‌اي در قرارداد با وايلد بانچ خالي از لطف نبوده است و مشخص مي‌شده كه مسير دانيل بليك نبايد از سينماهاي اسراييل بگذرد. اوبراين مي‌گويد: «موضوع اين است كه رابطه ما با اين كمپاني براساس هدفي موقتي است. اما بايد اين نكته يادآوري شود؛ وظيفه من است نه كن، كه مراقب باشم دوباره چنين اتفاقي نيفتد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون