• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3855 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير

ارزآوري هر گردشگر ورودي به كشور، معادل 30 بشكه نفت است

برجام هسته‌اي و اثرات غيرقابل انكار در گردشگري

الهام معيني جزني

بيست‌وسوم تيرماه، توافقنامه برجام دو ساله شد. توافقنامه‌اي كه مخالفان و موافقان زيادي داشت و بسياري از پيشرفت‌ها و نقصان‌هاي كشور، در اين دو سال بي‌ربط يا با ربط، به آن نسبت داده شد. شايد يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي اين توافق خاص، در حوزه گردشگري بود. چيزي كه به آن كاهش بار رواني و تاثيرات تبليغات مثبت براي حضور گردشگران در ايران گفته شد. بنا به گفته مديركل دفتر آمارهاي فرهنگي، بازرگاني و خدمات مركز آمار، با ورود هر گردشگر حدود 1200 دلار درآمد ارزي، (رقمي كه معادل فروش 30 بشكه نفت است) نصيب كشور شده تا شاهدي بر عملكرد مثبت برجام در حوزه گردشگري باشد.
شايد بتوان نقش كليدي دولت حسن روحاني و برجامش را در ارتباط صحيح با كشورهاي ديگر و برگرداندن افكار عمومي به سمت ايران دانست وگرنه كشوري كه رتبه دهم جاذبه‌هاي باستاني و تاريخي و رتبه پنجم جاذبه‌هاي طبيعي را در جهان داراست بايد پيش‌تر از اينها به جايگاه مناسب خود در گردشگري رسيده باشد. صنعتي كه به‌درستي مي‌تواند جايگزين اقتصاد نفتي باشد و بي‌توجهي به آن، هزاران فرصت شغلي را از بين مي‌برد.
راهي كه برجام در مسير گردشگري آغاز كرده در دو بعد نقش مثبت در افكار عمومي و حضور شركت‌هاي بزرگ سرمايه‌گذار پررنگ‌تر به نظر آمده؛ هرچند كه به‌نظر مي‌رسد در مورد اول، موفقيت بيشتري حاصل شده است.
 به‌هرحال جذب سرمايه‌گذاران خارجي در كشور براي فراهم‌سازي زيرساخت‌هاي صنعت گردشگري ضروري بوده و بايد از فرصت حضور گردشگران و سرمايه‌گذاران خارجي، نهايت بهره را برد. پيشرفت در زيرساخت‌هاي حمل و نقل، اقامتي و بهداشتي، مستلزم پرداخت هزينه و استفاده از تجربيات روز دنيا بوده كه برجام مي‌توانست آن را بيشتر از اين، به ارمغان بياورد. وقتي بيشتر به اهميت اين موضوع پي خواهيم برد كه بدانيم با ساخت هر اتاق در هتل‌، 5/2 شغل ايجاد مي‌شود، علاوه بر اينكه ساختن بناها و تكميل زيرساخت‌ها به‌گونه‌اي است كه ساليان سال در كشور باقي خواهد ماند و قابل انتقال به‌جايي غير از ايران نخواهد بود.
 پي‌نوشت: «ماهاتير محمد»، نخست‌‌وزير سابق مالزي در ديداري كه چند سال پيش از شهر اصفهان داشت، گفته بود: اگر مديريت جاذبه‌هاي گردشگري استان اصفهان در اختيار مالزي بود، سالانه برابر با ارزآوري نفت، براي ايران سود خواهد آورد!

ستون ايرانشهر از اين پس روزهاي يكشنبه در صفحه آخر« اعتماد» منتشر مي‌شود

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون