• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3861 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ مرداد

وزير صنعت در مراسم رونمايي موتور ملي سه سيلندر اعلام كرد

موتور ملي خودرو هم هديه برجام بود

ابتكار: استانداردهاي معاينه فني خودروها از امروز سختگيرانه‌تر خواهند شد

گروه اقتصادي


شمارش معكوس براي خداحافظي پدر صنعت آغاز شده؛ خودش هم اذعان مي‌كند كه اين روزها، روزهاي آخري است كه سكان هدايت صنعت كشور را در اختيار دارد و به زودي بايد كار را به وزيري تازه‌نفس كه حسن روحاني انتخاب كرده، بسپارد. اينكه او در دولت بعدي كدام پست را خواهد داشت، مشخص نيست. بايد منتظر ليست نهايي كابينه بود. اما آنطور كه نعمت‌زاده تاييد مي‌كند، او ديگر وزير صنعت، معدن و تجارت كابينه دوازدهم نيست. نعمت‌زاده اما در چهار سال گذشته كارنامه‌اي پرفراز و نشيب داشته؛ دستاورد مهمش تسهيل شرايط براي جذب سرمايه‌گذاري در صنعت خودروسازي است. اما نقاط منفي كارنامه‌اش هم همواره ركودي بوده كه او مسببش نبوده و ميراث‌دار بوده است. او حتي براي حمايت‌هاي خاصش از صنعت خودرو نيز از سوي نمايندگان مجلس مورد انتقاد قرار گرفت اما با اعتقاد بر اينكه صنعت خودرو با هزار و پانصد صنعت وابسته مي‌تواند چرخ صنعتي كشور را بچرخاند همچنان بر حمايت‌هاي خاص اصرار كرد.
 وي ديروز در مراسم رونمايي از موتور سه سليندر ملي حاضر شد تا به گفته مجريان اين طرح آنچه خودش طي سال‌هاي گذشته دولت يازدهم بر اجرايي شدن آن اصرار كرده بود را رونمايي كند. وي كه بارها از سوي معاونين رييس‌جمهور و مجري و طراح موتور ملي مورد تقدير قرار گرفت زماني كه پشت تريبون رفت باز هم بي‌پرده صحبت كرد و هرچند كه سعي مي‌كرد روي سخنش كلي باشد اما برخي بخش‌هاي صنعتي را خطاب قرار داد و خواستار حركت بيشتر بخش‌هاي صنعتي مخصوصا مراكز تحقيق و توسعه شد.
محمد نعمت‌زاده ادامه داد: «مركز تحقيق و توسعه موتور بايد خودشان را با تكنولوژي روز همراه كنند چيزي كه در بخش صنعت نياز نداريم استراحت است و بايد در اين مراكز به فكر نوسازي و نوآوري باشيم؛ صنعت نياز به استراحت ندارد.»
وي چرخش چرخ‌هاي صنعتي را مرهون برجام خواند و ادامه داد: «بايد از رييس‌جمهور تشكر كنيم كه با صبر و حوصله مذاكرات برجام را ادامه دادند و با عنايت مقام معظم رهبري توانستيم به برجام رسيده و تا اينجا پيشرفت كنيم، اين روزها هر كس هر جا ما را مي‌بيند، مي‌پرسد برجام چه كرد؟ بايد به آنها گفت برجام همه كاركرد. تنها مشكل برجام مسائل بانكي است كه در حال رفع و رجوع آن هستيم، حتي چند روز پيش با وزير ويتنام جلسه داشتيم پيش شرط جلسه را رفع و رجوع مسائل بانكي عنوان كردم و آنها هم قبول كردند. اين روال را براي قزاقستان نيز خواستار شدم كه خدا رو شكر اين روال بانكي هم در حال انجام است.»
نعمت‌زاده افزود: «بحث نوآوري شاه‌كليد توسعه است؛ خداوند توانايي بسيار زيادي به انسان‌ها داده است. يك بار خيلي ضرب و تقسيم كردم به اين نتيجه رسيدم كه ما بيشتر از٥ درصد از توانايي‌هاي‌مان استفاده نمي‌كنيم، البته يك بار در مورد امام خميني كنكاش كردم و با محاسباتم به اين نتيجه رسيدم كه ايشان بالاي ٢٥درصد از توانايي‌هاي‌شان استفاده مي‌كردند كه توانستند با همين ميزان دنياي اسلام را تكان بدهند. اين حقيقت است كه نوآوري مي‌تواند بخش توسعه كشور را به حركت وادار كند.»
نعمت‌زاده همچنين از اصرار خودش براي اجراي اين طرح صحبت كرد و از جمالي خواست براي اجرايي شدن چنين طرح‌هايي بيشتر اصرار كند. به همين منظور خطاب به مجري اين طرح كه زمان اجرايي شدن اين موتور را 30 ماه خواند، گفت: «چطور است كه يك خودرو تنها 5-4 سال عمر مفيد دارد و حالا شما براي اجرايي شدن اين موتور ٣٠ماه زمان مي‌خواهيد؟ نبايد آنقدر زمان صرف شود، بايد سرعت عمل اجرايي شدن اين موتور را افزايش دهند.»
وي با بيان اينكه لازم نيست همه كارها را از اول انجام داد، تاكيد كرد: «از تجارب ديگران استفاده كنيد؛ از هيات‌مديره سايپا مي‌خواهم تا اين موضوع را جدي‌تر بگيرد.» وي حتي خطاب به مدير و مجري طرح موتور
سه سليندر خواست تا با هماهنگي بيشتر با دفتر وزير راهكارهايي براي اجرايي شدن هرچه سريع‌تر اين موتور را در دستور كار خود قرار دهند.
وي از كاظمي معاون وزير نفت نيز خواست تا هر چه سريع‌تر بنزين يورو ٥ و ٦ را به بازار عرضه كنند.
خودروي زير استاندارد يورو ٤ به بازار نمي‌آيد
در اين مراسم معصومه ابتكار، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان محيط زيست كه به همراه مادرش به شركت سايپا آمده بود، گفت: « نعمت‌زاده با حمايتي كه به اين طرح داشت گام‌هاي اجرايي شدن اين طرح را برداشت. در حال حاضر هيچ خودرويي زير استاندارد يورو ٤توليد نخواهد شد. البته موتور ملي جديد گامي است براي حركت به سمت توليد خودروهاي يورو 5.»
وي با اشاره به 6هزار و 800 خودرويي كه در تهران تردد دارند، گفت: « اگر استاندارد لازم نداشته باشند سهم عمده‌اي را در آلايندگي خواهند داشت. استانداردهاي معاينه فني خودروها از امروز سختگيرانه‌تر خواهند شد و همه براي ارتقاي كيفيت هوايي است كه روزانه ١٦كيلو از اين هوا را ما تنفس مي‌كنيم.»
ابتكار تاكيد كرد: « ارتفاي كيفيت سوخت گام مثبتي بود كه وزارت نفت برداشت اما كافي نيست و بايد كيفيت بنزين را مستمر افزايش دهند. البته بنزين يورو ٥ انتظار داريم بر اساس برنامه دولت انجام شود.»
اين معاون رييس‌جمهور كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي و توافق پاريس، بهينه‌سازي مصرف سوخت را از ديگر برنامه‌هاي سازمان محيط زيست خواند.
توليد موتور ملي مديون پيگيري‌هاي
نعمت‌زاده است
در ادامه اين مراسم سورنا ستاري، معاون فناوري رياست‌جمهوري هم گفت: «قرارداد توليد موتور ملي قبل از برجام بسته شده بود و فكر نمي‌كردم اين قرارداد اجرايي شود. از بابت اجرايي شدن آن در حال حاضر بسيار خوشحالم. پيش از اينها اگر به دهه‌هاي قبل بازگرديم مي‌بينيم كه يك گوشي اندازه آجر به دست‌مان مي‌دادند به عنوان موبايل و ما هم استفاده مي‌كرديم اما بعد اپل با ديد جديد وارد بازار موبايل شد و گوشي‌هاي جديد را وارد بازار كرد و باعث شد نوكيا و سامسونگ و... به دنبال تحول باشند.»
وي افزود: «اين اتفاق در بخش خودرو هم افتاد، شايد هيچ‌وقت فكر نمي‌كرديم كه خودروي برقي به اين حد مورد توجه قرار گيرد و حالا خودروهاي برقي و خودران سهم قابل توجهي را از آن خود كرده‌اند. حالا از زماني كه گوگل وارد عرصه خودرو شده قطعا شاهد تحول ديگري خواهيم بود. به همين منظور براي حضور در بازار بايد بتوانيم خودمان را با اين تحولات همراه كنيم، در حال حاضر قالب‌سازي‌ها بسيار تغيير كرده است و به سمت تكنولوژي‌هاي روز پيش رفته‌ايم. اما بايد به سمت خودروهاي برقي پيش برويم كه در حال حاضر هزينه‌هاي زيادي در خصوص آنها انجام مي‌شود.»
وي با تشكر از نعمت‌زاده گفت: «ايشان نشان داد واقعا پدر صنعت خودرو است و با پيگيري‌هايي كه مي‌كند به صنعت بسيار كمك كرده است؛ من خودم اصلا اميدي به اجرايي شدن اين قرارداد نداشتم اما پيگيري‌هاي نعمت‌زاده جواب داد. اميدوارم روزي به توليد انبوه برسد.»

 

نوآوري  شاه‌كليد توسعه
  نعمت‌زاده افزود: «بحث نوآوري شاه‌كليد توسعه است؛ خداوند توانايي بسيار زيادي به انسان‌ها داده است. يك بار خيلي ضرب و تقسيم كردم به اين نتيجه رسيدم كه ما بيشتر از٥درصد از توانايي‌هاي‌مان استفاده نمي‌كنيم، البته يك بار در مورد امام خميني كنكاش كردم و با محاسباتم به اين نتيجه رسيدم كه ايشان بالاي ٢٥درصد از توانايي‌هاي‌شان استفاده مي‌كردند كه توانستند با همين ميزان دنياي اسلام را تكان بدهند. اين حقيقت است كه نوآوري مي‌تواند بخش توسعه كشور را به حركت وادار كند.»
  سورنا ستاري، معاون فناوري رياست‌جمهوري هم گفت: «قرارداد توليد موتور ملي قبل از برجام بسته شده بود و فكر نمي‌كردم اين قرارداد اجرايي شود. از بابت اجرايي شدن آن در حال حاضر بسيار خوشحالم. پيش از اينها اگر به دهه‌هاي قبل بازگرديم مي‌بينيم كه يك گوشي اندازه آجر به دست‌مان مي‌دادند به عنوان موبايل و ما هم استفاده مي‌كرديم اما بعد اپل با ديد جديد وارد بازار موبايل شد و گوشي‌هاي جديد را وارد بازار كرد و باعث شد نوكيا و سامسونگ و... به دنبال تحول باشند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون