• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3867 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ مرداد

4 نكته از پيروزي ياران مسي در ال‌كلاسيكوي ميامي

بارسلونا بدون نيمار هم مي‌برد؟

رسول مجيدي

 

بارسلونا يك‌بار ديگر موفق شد رئال مادريد را ببرد. اين‌بار در خاك امريكا. در ميامي؛ جايي كه 66 هزار هوادار نظاره‌گر بازي 2 تيم بودند. مسي و يارانش بازي را خيلي زود با گل شروع كردند. دقيقه 3 بود كه مسي خودش گل اول بازي را به ثمر رساند. 4 دقيقه بعد راكيتيچ كار را دو بر صفر كرد. اين پايان كار نبود. كواچيچ در دقيقه 14 و آسنسيو (به زيبايي هرچه تمام‌تر) در دقيقه 36 براي رئال گل زدند تا حساب كار در همان نيمه اول 2 - 2 شود.
درنيمه دوم بارسلونا دوباره بازي را با گل شروع كرد. پيكه در دقيقه 50 بازي را 3 بر 2 كرد و اين نتيجه تا پايان بازي حفظ شد.
برگزاري ال‌كلاسيكو در ماه جولاي و در جايي به غير از اسپانيا، بسيار نادر و فراموش‌نشدني بود. اين براي دومين بار بود كه ال‌كلاسيكو در كشوري به غير از اسپانيا برگزار مي‌شد و البته اين براي نخستين بار بود كه والورده در ال‌كلاسيكو روي نيمكت مربيگري نشست. اما اين بازي چه نكات ديگري را به فوتبال‌دوستان اسپانيايي گوشزد كرد؟
1- جوان‌هاي رئال جاي كار دارند
پرز، رييس باشگاه رئال تصميم گرفته دست از پرو‍‌ژه كهكشاني خود بردارد و با تاثيري كه از زيدان گرفته، روي به خريد بازيكنان بااستعداد و جوياي نام كند. در راستاي اين سياست جديد، رئال مادريد دني سبايوس و تئو هرناندز را جذب كرده در حالي كه چند بازيكن كارآمد ديگر هم بعد از طي دوران قرارداد قرضي‌شان در باشگاه‌هاي ديگر به برنابئو برگشته‌اند. تقريبا همه بازيكنان جديد تيم مادريدي در مقابل بارسلونا به ميدان رفتند و اين حتما تجربه خوبي براي آنها خواهد بود. البته اين ستاره‌ها همين الان هم كم‌تجربه نيستند. دني سبايوس، بورخا مايورال، خسوس والرخو و ماركوس يورنته همه در جريان رقابت‌هاي جام ملت‌هاي اروپاي زير 21 سال براي تيم ملي اسپانيا به ميدان رفته‌اند. آنها فقط بايد سعي كنند در مدت زمان باقي‌مانده تا شروع فصل، بيشتر با تيم اصلي هماهنگ شوند.
2- نيمكت بارسلونا ضعيف‌تر است
لاليگا هنوز شروع نشده ولي از همين حالا همه مي‌دانند مدعيان اصلي فتح جام چه كساني هستند؛ رئال و بارسا. اين درست است كه روز گذشته بارسلونا از سد مادريد گذشت اما كاتالان‌ها در مقابل رئال مادريدي قرار گرفتند كه بزرگ‌ترين ستاره خود يعني كريس رونالدو را در اختيار نداشت. بارسلونا شايد يكي از بهترين تيم‌هاي جهان را در اختيار داشته باشند اما رئال مادريد از نعمتي برخوردار است كه تيم كاتالونيايي آن را ندارد؛ نيمكت قوي. پشتوانه‌اي كه به زيدان اجازه مي‌دهد درآستانه رقابت‌هاي حساس، بازيكنان كليدي‌اش را استراحت دهد. همين پشتوانه است كه رئال را تا پايان فصل سرزنده نگه مي‌دارد و مي‌تواند مچ تيم‌هاي بزرگي همچون بارسلونا را در حساس‌ترين بازي‌هاي فصل بخواباند.
بارسا بايد در فرصت باقي‌مانده نقل و انتقالات، نيمكتش را حتما قوي كند.
3- دفاع رئال حرفي براي گفتن ندارد
مدافعان رئال در ال‌كلاسيكو نشان دادند چيزي در چنته ندارند. مسي و يارانش بارها دروازه كيلور ناواس را تا آستانه فروپاشي پيش بردند. اما موضوع فقط شكست از بارسلونا نيست، تيم زيدان در آخرين رويارويي خود قبل از قرار گرفتن مقابل بارسلونا با نتيجه چهار بر يك از منچسترسيتي هم شكست خورد، در حالي كه قبل از آن هم شياطين سرخ شاگردان زيدان را با نتيجه تساوي يك - يك متوقف كرده بودند. سرخيو راموس و رافائل واران بهترين زوج در عمق خط دفاعي تيم مادريدي هستند اما تنها بازيكني كه مي‌تواند جاي اين دو به ميدان برود؛ ناچو مونرئال است. وايخو (جانشين په‌په) در تركيب رئال مادريد حضور دارد اما شايد خيلي‌ها بگويند كه با نمايش‌هاي اخير ثابت شده حضور وايخو در زمين، دردي را از دردهاي رئال مادريد دوا نمي‌كند.
زيدان بايد فكري عاجل براي ضعف خط دفاعي‌اش كند.
4- معمايي به نام نيمار
هنوز نمي‌توان به طور قاطع در مورد آينده نيمار نظر داد اما اگر بنا به پذيرفتن اخبار و شايعات باشد بايد قبول كنيم كه ستاره برزيلي به زودي با پيراهن پاري‌سن ژرمن پاي به استاديوم‌ها مي‌گذارد.
با اين همه نيمار ديروز حسابي سرحال بود. دربيل زد، پاس گل داد و جانانه دويد. انگيزه و اشتياق فوق‌العاده او در زمين، موضوعي است كه حداقل در سال‌هاي اخير در بازيكنان ديگر ديده نشده.
نيمار در جريان ديدار ال كلاسيكو سرعت بالايي داشت و از انگيره وصف ناپذيري برخوردار بود، اما تنها نقطه ضعفش خودخواهي او بود. ميل زياد گلزني مرد برزيلي باعث شد تا بارسا چند فرصت گل را از دست بدهد. با اين همه نيمار رهبر خوبي براي خط مياني بارسا بود و مشخص نيست با نبودش، چه بلايي سر بارسا مي‌آيد. بارسلونا قطعا بدون نيمار چيزي كم خواهد داشت.

نيمار مي‌رود؛ ديبالا يا گريزمان مي‌آيد

در انتهاي ماه آگوست احتمالا  از اين مسابقه به عنوان آخرين ال‌كلاسيكوي نيمار ياد مي‌شود. بحث حضور نيمار در پاري‌سن ژرمن جدي است و با وجودي كه مقامات بارسلونا و بازيكنان اين تيم چنين موضوعي را به صراحت رد كرده‌اند؛ اما به قول آن ضرب‌المثل معروف؛ «تا نباشد چيزكي مردم نگويند چيزها». دو هفته زمان زيادي در فوتبال است و هر اتفاقي در اين فاصله مي‌تواند بيفتد. ممكن است نيمار در بارسلونا بماند و دوباره با مانورهاي وحشتناك و سرعت بي‌نظيرش؛ چشم هواداران رئال مادريد را به خود خيره كند يا اينكه به فرانسه برود و داغي بزرگ بر دل هواداران بارسا بگذارد. روزنامه‌هاي چاپ كاتالان روز گذشته جوري صفحه‌هاي اول‌شان را بستند كه به نظر مي‌رسد بايد نيمار را رفتني بدانيم. اسپورت كه حسابي به باشگاه بارسلونا نزديك است عملا گزينه‌هاي پس از نيمار را مورد بررسي قرار داده و تيتر زده: «عمليات پسانيمار؛ گريزمان يا ديبالا» بر اساس گزارش اين روزنامه بارسايي‌ها مي‌خواهند تا قسمتي از 222 ميليون يورو به دست آمده از رفتن نيمار به پاريس را هزينه آوردن يكي از اين 2ستاره كنند. آن طور كه اسپورت نوشته، «باشگاه مطمئن است كه اتلتيكو بر سر گريزمان مذاكره مي‌كند» و البته «يوونتوس هم درها را بر خروج ديبالا نخواهد بست.»موندو دپيورتيوو هم گزارشي دارد مبني بر اينكه به زودي 222 ميليون يورو مذكور به حساب باشگاه بارسلونا ريخته مي‌شود و اين يعني خروج نيمار از بندر بارسلون. در اسپانيا قانوني وجود دارد به نام بند فسخ قرارداد. باشگاه‌ها عموما قيمت‌هاي هنگفت و بالاتر از حد معمول را در آن مي‌گنجانند تا فوتباليست‌ها نتوانند به راحتي درباره رفتن از باشگاه فكر و خيال كنند. حالا باشگاه پاريسي حاضر است اين رقم هنگفت (222 ميليون يورو) را بپرازد. البته روزنامه‌هاي اسپانيايي در گزارش‌هاي‌شان خبر داده‌اند كه در صورت چنين اقدامي، بارسلونا از باشگاه پاريسي به دليل رعايت نكردن فيرپلي مالي به يوفا شكايت مي‌برد. شكايتي كه بعيد است راه به جايي ببرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون