• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3870 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ مرداد

مهدي چمران در نشست خبري از بيش از يك دهه رياستش بر شوراي شهر دفاع كرد

احمدي‌نژاد را از بين 100 گزينه به عنوان شهردار انتخاب كرديم

مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران ديروز در آخرين روزهاي عمر شوراي چهارم و آخرين نشست خبري خود تلاش كرد تا به ابعاد مختلف كارنامه 4 ساله شوراي چهارم بپردازد. وي ابتدا با رد صحبت‌هاي ديروز خود درباره پايان كار شوراي شهر و اشاره به اينكه بايد پس از ابلاغ زمان آغاز به كار شوراها توسط رياست‌جمهوري، 15 روز براي درج در روزنامه رسمي صبر كرد، افزود: به اين ترتيب اگر همين امروز اين قانون توسط رياست‌جمهوري ابلاغ شود آغاز به كار شوراها 26 مرداد ماه خواهد بود؛ لذا حدود پنج يا شش جلسه ديگر چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران ادامه خواهد داشت. رييس شوراي اسلامي شهر تهران تاكيد كرد: كميسيون‌هاي شوراي اسلامي شهر تهران موارد زيادي از جمله تعطيلي معادن شن و ماسه و برخي كارخانه‌هاي داراي آلايندگي را مورد پيگيري قرار دادند و گزارش و نتايج كارشناسانه خود را به شهرداري ارسال كردند.
چمران در خصوص همكاري و تعاون ميان اعضاي شورا، گفت: در دوره چهارم شوراي اسلامي شهر تهران با وجود تنوع فكري و ديدگاهي به خوبي از پس كارها بر آمديم البته در بعضي مواقع تنش‌هايي وجود داشت كه با بزرگواري دوستان و برادري و دوستي حل و فصل مي‌شد به شكلي كه در جلسه ديروز دوستان پيشنهاد دادند يك جلسه خصوصي داشته باشيم البته سه الي چهار جلسه به اين شكل تاكنون ميان اعضاي شورا برگزار شده است.
وي با اشاره به موضوع عقد قراردادهاي جديد توسط شهرداري تهران در دوره انتقال مديريت شهري، گفت: قراردادهاي عادي شهرداري بايد وجود داشته باشد اما قطعا قراردادهاي كلان منعقد نخواهد شد. وي همچنين درخصوص تركيب اعضاي پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران و پيش‌بيني عملكرد آنها، گفت: تصور مي‌كنم با تركيبي كه در پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران شكل گرفته است بتوانند خيلي خوب كار كنند چرا كه تجربه و تخصص‌هاي مختلف در ميان آنها وجود دارد. اميدوارم موفق باشند چرا كه موفقيت آنها موفقيت شهر ما قلمداد مي‌شود. قطعا تجربيات خود را در اختيار آنها خواهم گذاشت. اميدوارم اين شورا شهرداري توانمند و پركار را انتخاب كند البته بعد از قاليباف، شهردار شدن كمي سخت است.
رييس شوراي اسلامي شهر تهران افزود: تلاش و سعي من در شوراي شهر تهران و همچنين شوراي عالي استان‌ها اين بوده است كه خط و خطوط سياسي را وارد شورا نكنم؛ لذا در تمام طول حضورم در شورا نامي از اصولگرايي و اصلاح‌طلبي نبرده‌ام و امروز نيز به دليل اينكه اين جلسه، جلسه رسمي شورا نيست اين موضوع را مطرح مي‌كنم. بايد بدانيم شورا يك كار تخصصي است و با هر تفكر و گرايشي بايد براي شهر خدمتگزار باشيم.
چمران در تشريح وجود شفافيت مالي در شهرداري تهران، گفت: اگر حدود 15 سال قبل در گاو صندوق شهرداران هر منطقه را باز مي‌كرديد با دسته‌اي از چك‌ها مواجه مي‌شديد كه معلوم نبود چه زماني وصول مي‌شود، امروز همه اين موارد حل و فصل شده و با سيستماتيك شدن گرفتن طلب‌ها شاهد سامان يافتن موارد مالي هستيم. امروز مي‌توانيم درآمدهاي نقدي و غيرنقدي را به موقع پيگيري و نسبت به وصول آنها اقدام كنيم. با تحقق اين مهم هم مردم توانستند روال موجود را بشناسند و هم ساخت‌و‌ساز رونق پيدا كند. امروز ساختمان‌سازي در شهر تهران تنها براساس طرح جامع و تفصيلي امكان‌پذير است و يك افتخار محسوب مي‌شود.
وي در خصوص ميزان بدهي‌هاي شهرداري تهران، گفت: بدهي‌هاي شهرداري تهران تا 31 مردادماه سال گذشته 19 تا 20 هزار ميليارد تومان بوده كه اين رقم توسط معاون مالي شهرداري تهران رسما در شورا اعلام شده است. بي‌ترديد بدهي‌هاي شهرداري تهران هر روز تغيير مي‌كند و ميزان آن را مي‌توان به صورت حدودي اعلام كرد. ارقام ديگري كه براي ميزان بدهي شهرداري تهران اعلام مي‌شود مورد قبول شهرداري و من نيست چرا كه بدهي‌اي كه سررسيد آن دو سال ديگر است را نمي‌توان امروز مورد محاسبه قرار داد.
رييس شوراي اسلامي شهر تهران تاكيد كرد: بخش عمده بدهي شهرداري تهران مربوط به مترو است كه علت آن نيز عدم پرداخت سهم دولت براي توسعه خطوط مترو بوده است. قطعا توسعه مترو به صرف و صلاح شهر بوده؛ لذا در اين زمينه وام گرفته شده تا مترو ساخته شود يا اتوبوس خريداري كنيم. البته بخشي از وام‌ها نيز براي ساير پروژه‌ها همانند شهر آفتاب مورد استفاده قرار گرفته است. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا از انتخاب احمدي‌نژاد به‌عنوان شهردار تهران پشيمان نيستيد؟ گفت: در آن دوره يعني نهم اسفند سال 1381 پس از انتخابات بيش از 100 نام مطرح بود كه اعضاي شورا براي انتخاب شهردار كار خود را آغاز كردند. حتي در آن مقطع به تعطيلات عيد نرفتيم تا اسامي به حدود 31 نفر رسيد. از اين افراد رزومه دريافت كرديم و با حدود 16 نفر مصاحبه حضوري داشتيم. چمران ادامه داد: به ديدگاه‌هاي سياسي كاري نداشتيم به شكلي كه گزينه‌هاي مختلفي از جمله مهندس تركان براي تصدي شهرداري دعوت شدند. براساس برنامه‌ريزي‌ها به فرد مورد نظر خود به اتفاق آرا رسيديم و شهردار را انتخاب كرديم اما بررسي درست بودن انتخاب شهردار آن مقطع بايد در همان مقطع مورد بررسي قرار گيرد به شكلي كه 9 ماه پس از آغاز به كار شهرداري ديداري خدمت مقام معظم رهبري داشتيم كه ايشان فرمودند رايحه خوش خدمت در شهر استشمام مي‌شود. بعدا همين جمله (رايحه خوش خدمت) مبناي انتخاب گروهي شد كه نمي‌دانم سوءاستفاده بود يا خير؟ اين در حالي است كه مردم در آن زمان به‌شدت راضي بودند و كسي هم از انتخاب وي پشيمان نبود.
وي در خصوص تعامل و همكاري با شوراي آينده، گفت: هر چه بلد باشيم در اختيار اعضاي پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران قرار خواهيم داد. ايده من اين است كه همه بايد در اداره كشور سهيم باشيم و فرقي نمي‌كند چه فردي در راس دولت قرار گرفته باشد. چمران درخصوص درخواست بازشماري 10درصد از آراي انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش، گفت: به هيچ عنوان به نتيجه بازشماري آرا نمي‌انديشم و فكري هم براي قرار گرفتن در شوراي پنجم ندارم. تنها صحبت اين است كه عده‌اي به اين نتيجه ظنين هستند و نبايد اين باور ايجاد و در مرحله بعد تصويب شود در حالي كه رييس هيات مركزي نظارت درخواست بازشماري را كرده بايد اين كار انجام مي‌شد لذا من تصور مي‌كنم مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص كوتاه مي‌آيد، نبايد باور مردم خدشه‌دار شود. تمام تلاش‌مان نيز براي صحت و سالم بودن انتخاب است.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا همواره تلاش مي‌كرديد تا از قاليباف، «طرح سوال» و «استيضاح» نشود؟ گفت:  علت تلاش ما براي نرسيدن تذكر اعضا به سوال اين بود كه قصد داشتيم مديريت شهري تثبيت شود. در همين دوره فعلي با شهرهايي مواجه بوديم كه حتي تا سه بار شهردار خود را عوض كردند و همين موضوع باعث شد كه مجلس شوراي اسلامي طرحي را براي انتخاب مستقيم شهردار توسط مردم ارايه كند. بي‌ترديد شهرهايي موفق بودند كه تثبيت مديريت شهري داشتند همانند شهر اصفهان، تهران و مشهد. قطعا سوال و استيضاح هنر نيست بلكه هنر اين است كه مشكلات مردم را حل كنيم. وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري در مورد ديدگاهش در گزينه‌هاي شهردار آينده تهران گفت: من در مورد شهردار آينده نظري نمي‌دهم. بهتر است اعضاي شوراي آينده نظر بدهند و من نيز نظر خود را در قالب مشورت به آنها داده و خواهم داد.
چمران در خصوص روند پيگيري حادثه ساختمان پلاسكو و استفاده از بخش باقيمانده اين ساختمان، گفت: اين يك كار تخصصي است و بايد نظام مهندسي يا يك مشاور سازه آن را محاسبه كند كه اگر ايستايي ساختمان وجود داشته باشد مشكلي براي فعاليت در آن وجود ندارد و مي‌توان از آن استفاده كرد در غير اين صورت بايد تخريب و دوباره ساخته شود. در حال حاضر نيز گزارش مطلوبي در اين خصوص به ما داده نشده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون