• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3870 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ مرداد

خبر

ولايت مطلق پدر بر فرزندان بايد اصلاح شود

مهر | طيبه سياوشي، عضو فراكسيون زنان مجلس با بيان اينكه موضوع ولايت مطلق پدر بر فرزندان بايد در لايحه حمايت از كودكان مورد توجه قرار گيرد، گفت: در اين لايحه بايد حداقل سن ازدواج هم بازتعريف شود.  سياوشي در نشست بررسي موارد كودك‌آزاري با اشاره به مراحل بررسي لايحه حمايت از كودكان در مجلس افزود: اين لايحه در كميسيون قضايي به عنوان كميسيون اصلي و در چهار كميسيون ديگر به عنوان كميسيون‌هاي فرعي در حال بررسي است. به دليل روند بروكراتيك دولت و مجلس، رسيدگي به اين لايحه بسيار كند پيش رفته است و پس از چند سال در سال ۹۵ در دستور كار كميسيون قضايي قرار گرفت. ۹ ماده از اين لايحه بررسي شد اما در لايحه نهم متوقف مانده است. از حقوقدانان و فعالان اجتماعي دعوت كرديم تا در بررسي لايحه مشاركت كنند تا در تصويب كليات مورد توجه قرار گيرد. اين براي نخستين‌بار است كه در قوانين ايران موضوع حمايت از كودكان مورد توجه قرار گرفته و كودك‌آزاري در خانواده جرم انگاري شده است و پيش از اين، چنين قانوني نداشته‌ايم. نواقص بسياري در قوانين مرتبط با خانواده و كودكان وجود دارد و لايحه حمايت از كودكان مشتمل بر ۴۹ ماده است كه مركز پژوهش‌هاي مجلس و يك مركز در قم مسووليت بررسي جوانب آن را برعهده گرفته‌اند.  عضو كميسيون فرهنگي مجلس تاكيد كرد: ماده نهم اين لايحه مربوط به ولايت مطلق والدين نسبت به كودكان است كه با حساسيت بسياري مواجه است اما در نهايت بايد به مساله ورود كنيم. اگرچه ما نيز معتقديم حريم خانواده بايد حفظ شود، اما وقتي پدري مرتكب قتل فرزند مي‌شود اين موضوع بايد در جايي از قانون تعيين تكليف شود؛ اگرچه قوانين ضعف دارد اما در مرحله اجرا سازمان بهزيستي نيز با اشكالاتي مواجه است. بايد در اين لايحه موضوع سن ازدواج نيز تعيين تكليف شود در حال حاضر سنين ۹، ۱۳، ۱۵ و ۱۸ در قوانين مختلف آمده است اما قانون نيازمند اصلاح است. در حال حاضر فقط توانسته‌ايم يك حكم فقهي از آيت‌الله مكارم شيرازي در نقد ازدواج كودكان در سنين پايين دريافت كنيم.  سياوشي توجه به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني و مردان اتباع خارجي را از ديگر موارد مورد بررسي در لايحه حمايت از كودكان دانست و گفت: اين موضوع بايد در لايحه گنجانده شود.


اسناد مالكيت سازمان ميراث ‌فرهنگي براي سعدآباد و نياوران به قوت خود باقي است

ميراث آريا | مديركل حقوقي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گفت: «اسناد مالكيت سازمان ميراث‌فرهنگي براي مجموعه‌هاي سعدآباد و نياوران به قوت خود باقي است و تا زمان اعلام‌نظر قطعي دادگاه، اظهارنظرها وجه حقوقي ندارد. »علي نقي‌زاده محجوب، مديركل حقوقي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اعلام كرد: «اسناد مالكيت مجموعه‌هاي سعدآباد و نياوران به‌صورت كلي در اختيار سازمان ميراث‌فرهنگي است و بنياد مستضعفان براساس حكمي كه قطعيت آن هنوز مشخص نيست، اقدام به گرفتن سند معارض (هم‌عرض) براي اين دو مجموعه فرهنگي و تاريخي كرده است. البته همين سند معارض هم براي تمام بخش‌هاي اين دو مجموعه تاريخي نيست و بنياد مستضغفان فقط اسناد تعدادي از پلاك‌هاي سعدآباد و نياوران را در اختيار دارد. بنياد مستضعفان اين اسناد را بر اساس حكمي كه در دادگاه اصل 49 در سال 92 صادر شده گرفته است، در اين حكم اجازه صدور اسناد مالكيت سعدآباد و نياوران براي بنياد مستضعفان اعلام شده است، اما حكم اين دادگاه قطعي نبوده است و سازمان ميراث‌فرهنگي تقاضاي بررسي و تجديد نظر داشته است، بنابراين تا زمان صدور حكم قطعي دادگاه، اسناد مالكيت اين دو مجموعه تاريخي براي هر دستگاه و نهاد ديگر و اظهارنظر در اين خصوص وجه قانوني ندارد. »نقي‌زاده محجوب با اشاره به سابقه تاريخي اسناد مالكيت سعدآباد و نياوران براي سازمان ميراث‌فرهنگي، تصريح كرد: «در سال 64 سند مالكيت اين دو مجموعه تاريخي به‌نام دولت و براي بهره‌برداري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صادر شد، و در سال 84 سند تجميعي سعدآباد و نياوران به سازمان ميراث‌فرهنگي داده شد. با توجه به اين سابقه تاريخي، اسناد مالكيت سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مقدم بر اسناد بنياد مستضعفان است و گستره تمام اين دو مجموعه را نيز در بر مي‌گيرد. »


استعفاي بيطرف و شريعتمداري  براي حضور  در دولت
ايلنا|  رييس سني شوراي پنجم گفت: دو نفر از ۷ كانديدا براي حضور در دولت از ليست استعفا دادند و نامزدهاي باقي‌مانده فرصت دارند برنامه خود را به اعضاي شوراي پنجم ارايه دهند. مرتضي الويري پس از پايان نشست ديروز منتخبان شوراي پنجم، مراحل بعدي انتخاب شهردار آينده را اعلام كرد. الويري با اشاره به اينكه دو نفر از هفت كانديداها براي پيوستن به كابينه از ليست انصراف داده‌اند، گفت: شنبه آينده هفت نامزد باقي مانده فرصت خواهند داشت كه برنامه خود را به اعضاي شوراي پنجم ارايه دهند.   يكشنبه آينده هم با قرعه‌كشي ترتيب ارايه برنامه كانديداها در روزهاي ۱۸ و ۱۹ مشخص خواهد شد. وي همچنين درباره تشكيل نخستين جلسه اين شورا گفت: يك هيات سه نفره متن سوگندنامه براي نامزدهاي شهرداري تهران را تا جلسه آينده تهيه مي‌كنند. او ادامه داد: اين سوگندنامه تلاشي براي جامعيت بخشيدن به دولت محلي و پارلمان محلي است.  الويري همچنين خاطرنشان كرد: با توجه به موضوعات مربوط به آغاز به كار شوراي پنجم و همچنين با توجه به ابلاغيه وزارت كشور اقدامات لازم براي تشكيل شورا انجام خواهد شد. الويري تصريح كرد: ضروري است براي هفته آينده بر مبناي برنامه‌هاي دريافتي از سوي نامزدها قرعه‌كشي لازم براي تعيين وقت از سوي هيات رييسه صورت گيرد و روز يكشنبه قرعه‌كشي با حضور نماينده نامزدها انجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون