• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3871 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد

‎اميد و اقتصاد در گردشگري

‎دكتر هادي شيرپور كارشناس اقتصاد گردشگري

 


‎اين روزها در انتهاي كار دولت يازدهم هستيم و فضاي رسانه‌اي كشور به‌صورت ويژه‌اي به دنبال گمانه‌زني‌ها درخصوص تركيب كابينه است. اينكه كدام يك از دولتمردان در دولت بعدي حضور دارند و چه اولويت‌هايي بايد در دستور كار باشد به نقل محافل تبديل شده است. ‎اما نكته‌اي كه شايد حداقل اين روزها كمتر به آن توجه مي‌شود آن است كه دولت يازدهم در حوزه‌هاي مختلف چه عملكردي داشته است و به چه شاخصه‌هايي دست يافته و در ادامه كار خود در دولت دوازدهم بخش‌هاي مختلف چه اهدافي دارند و برنامه عملياتي آنها چيست. كه البته اين مورد اخير از هفته‌هاي آتي و همزمان با معرفي وزرا ارايه خواهد شد. ‎اخيرا بسياري از تلويزيون‌هاي خارجي اقدام به پخش‌هاي تبليغاتي گسترده‌اي از يكي از كشورهاي همسايه كرده‌اند كه در نظر دارند با ساخت مراكز تفريحي- اقامتي فضاي جذب گردشگر خود را به صورت جدي گسترش دهد. جالب آن است كه همين كشور مذكور پذيراي نزديك به 10ميليون مسافر از كشورهاي مسلمان نيز است. ‎نكته‌اي كه نبايد از آن غافل شويم آن است كه ما نبايد برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در كشورهاي اسلامي در حال توسعه نظير مالزي، تركيه و دوبي را فراموش كنيم كه با چه شتابي از ما پيش افتاده‌اند. ‎وجود ظرفيت‌هاي بي‌نظير گردشگري در كشور و بخش خصوصي فعال و علاقه‌مند در ايران را نبايد فراموش كرد. ‎به ياد داشته باشيم صنعت گردشگري مي‌تواند تمام اقتصاد يك كشور را به سرعت به حركت دربياورد چراكه گردشگري از حمل و نقل، هوايي، قطار، خودروي سواري، محصولات غذايي، دارو، صنايع دستي، هتل و ساختمان، پوشاك و همه نيازهاي روزمره يك زندگي استفاده مي‌كند و افزايش جذب گردشگر تمام بخش‌هاي اشاره شده را فعال‌تر مي‌كند و تقاضاي خريد ايجاد مي‌كند و فراموش نكنيم يكي از سريع‌ترين و ارزان‌ترين روش‌هاي ايجاد اشتغال، توسعه صنعت گردشگري است. ‎به دولت دوازدهم و مسوولان مرتبط به حوزه گردشگري توصيه مي‌كنم در درجه اول تدبيري ايجاد كنند تا فضاي سياسي مديريت كشور، حوزه گردشگري را تا حدممكن از هرگونه فضاي سياسي كشور و اتفاقات مربوطه به دور نگاه دارد و زمينه ثبات سياسي اجتماعي را براي ايجاد امنيت خاطر در فعالان اين بخش به وجود آورد. ‎در گام دوم هم در برنامه‌ريزي و نه فقط در بيان، اراده جدي براي واگذاري فعاليت‌ها به بخش خصوصي با تجربه و توانمند وجود داشته باشد. ‎درگام سوم و با توجه به توافق هسته‌اي و زمينه ايجاد شده، فرصت حضور و اطلاع‌رساني فرصت‌هاي گردشگري ايران در رسانه‌ها و نمايشگاه‌هاي خارجي ايجاد شود. در بعد داخلي نيز ‎با توجه به شرايط اقتصادي كشور از يك سو و اميدواري ايجاد شده در مردم نسبت به دولت دوازدهم از سوي ديگر، پويايي در رشد حوزه گردشگري و افزايش سفر، هم از نظر اقتصادي و هم از نظر روحي- رواني منجر به افزايش روحيه نشاط و اميد در توده‌هاي مردم خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون