اميد و اقتصاد در گردشگري
دكتر هادي شيرپور
كارشناس اقتصاد گردشگري
اين روزها در انتهاي كار دولت يازدهم هستيم و فضاي رسانهاي كشور بهصورت ويژهاي به دنبال گمانهزنيها درخصوص تركيب كابينه است. اينكه كدام يك از دولتمردان در دولت بعدي حضور دارند و چه اولويتهايي بايد در دستور كار باشد به نقل محافل تبديل شده است. اما نكتهاي كه شايد حداقل اين روزها كمتر به آن توجه ميشود آن است كه دولت يازدهم در حوزههاي مختلف چه عملكردي داشته است و به چه شاخصههايي دست يافته و در ادامه كار خود در دولت دوازدهم بخشهاي مختلف چه اهدافي دارند و برنامه عملياتي آنها چيست. كه البته اين مورد اخير از هفتههاي آتي و همزمان با معرفي وزرا ارايه خواهد شد. اخيرا بسياري از تلويزيونهاي خارجي اقدام به پخشهاي تبليغاتي گستردهاي از يكي از كشورهاي همسايه كردهاند كه در نظر دارند با ساخت مراكز تفريحي- اقامتي فضاي جذب گردشگر خود را به صورت جدي گسترش دهد. جالب آن است كه همين كشور مذكور پذيراي نزديك به 10ميليون مسافر از كشورهاي مسلمان نيز است. نكتهاي كه نبايد از آن غافل شويم آن است كه ما نبايد برنامهريزيهاي صورت گرفته در كشورهاي اسلامي در حال توسعه نظير مالزي، تركيه و دوبي را فراموش كنيم كه با چه شتابي از ما پيش افتادهاند. وجود ظرفيتهاي بينظير گردشگري در كشور و بخش خصوصي فعال و علاقهمند در ايران را نبايد فراموش كرد. به ياد داشته باشيم صنعت گردشگري ميتواند تمام اقتصاد يك كشور را به سرعت به حركت دربياورد چراكه گردشگري از حمل و نقل، هوايي، قطار، خودروي سواري، محصولات غذايي، دارو، صنايع دستي، هتل و ساختمان، پوشاك و همه نيازهاي روزمره يك زندگي استفاده ميكند و افزايش جذب گردشگر تمام بخشهاي اشاره شده را فعالتر ميكند و تقاضاي خريد ايجاد ميكند و فراموش نكنيم يكي از سريعترين و ارزانترين روشهاي ايجاد اشتغال، توسعه صنعت گردشگري است. به دولت دوازدهم و مسوولان مرتبط به حوزه گردشگري توصيه ميكنم در درجه اول تدبيري ايجاد كنند تا فضاي سياسي مديريت كشور، حوزه گردشگري را تا حدممكن از هرگونه فضاي سياسي كشور و اتفاقات مربوطه به دور نگاه دارد و زمينه ثبات سياسي اجتماعي را براي ايجاد امنيت خاطر در فعالان اين بخش به وجود آورد. در گام دوم هم در برنامهريزي و نه فقط در بيان، اراده جدي براي واگذاري فعاليتها به بخش خصوصي با تجربه و توانمند وجود داشته باشد. درگام سوم و با توجه به توافق هستهاي و زمينه ايجاد شده، فرصت حضور و اطلاعرساني فرصتهاي گردشگري ايران در رسانهها و نمايشگاههاي خارجي ايجاد شود. در بعد داخلي نيز با توجه به شرايط اقتصادي كشور از يك سو و اميدواري ايجاد شده در مردم نسبت به دولت دوازدهم از سوي ديگر، پويايي در رشد حوزه گردشگري و افزايش سفر، هم از نظر اقتصادي و هم از نظر روحي- رواني منجر به افزايش روحيه نشاط و اميد در تودههاي مردم خواهد شد.