• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3871 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد

ميراث فرهنگي

رفتن احمدي‌پور از ميراث فرهنگي قطعي شد

«زهرا احمدي‌پور، رييس سازمان ميراث فرهنگي شد» اين خبر كه عصر روز ۱۵ آبان ۹۵ روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت، خبري غافلگير‌كننده براي فعالان حوزه ميراث فرهنگي بود‌. هم از اين جهت كه احمدي پور نخستين زني بود كه به عنوان مدير سازمان ميراث فرهنگي انتخاب مي‌شد و هم از اين رو كه بعد از رفتن سلطاني فر به وزارت ورزش و جوانان، حدس و گمان‌هايي در ميان كارشناسان و فعالان و رسانه‌هاي تخصصي اين حوزه مطرح بود، ليست‌هايي از مديران مياني و تازه‌كار حوزه گردشگري تا كارشناسان و پيشكسوتان اين حوزه دست به دست مي‌شد. اما با انتخاب احمدي‌پور كه تجربه مديريت در بدنه وزارت كشور را داشت، آن هم براي سازماني تخصصي چون ميراث فرهنگي، تمام اين حدس و گمان‌ها رنگ باخت و جاي خود را به بهتي داد كه شايد هنوز هم در ميان فعالان اين حوزه باقي مانده است. حالا با پايان دور اول رياست‌جمهوري روحاني و تشكيل كابينه دوازدهم، دوباره حدس و گمان‌ها آغاز شده و باز هم ليستي از افراد آشنا و ناآشنا به حوزه ميراث فرهنگي دست به دست مي‌شود و بعضي نام‌ها بر صدر اين ليست‌ها جا مي‌گيرند، هر چند برخي شانس چنداني براي استقرار در اتاق مديريت كوشك آزادي ندارند.
پنجشنبه شب گذشته زهرا احمدي‌پور در حساب توييترش تلويحا قطعي شدن رفتنش از سازمان ميراث فرهنگي را اعلام كرد و نوشت: «هم ميراث فرهنگي‌مان مظلوم است و هم اقتصادمان زخم خورده. يكي به تير غيب توسعه نسيان‌خواه دچار است و ديگري به مناسبات مبهم و ناصواب. ‏باطل‌السحراين شرايط، گفت‌وگوست و شفافيت، كوشيدم به هسته معضلات نور بتابانم و برنامه‌ريزي كنم براي درمان سرطاني كه تا مغز استخوان نفوذ كرده. مستظهر بودم به حمايت شخص دكتر روحاني و جناب جهانگيري اما درمان سرطان حمايت همه ارگان‌هاي اين پيكره را مي‌طلبد. وگرنه زحمت، بي‌حاصل است.» احمدي‌پور پس از ۱۰ ماه مديريت بر سازماني كه دوران تلخ و ويران‌كننده مديريت حميدرضا بقايي را پشت سر گذاشته از سرطاني توسعه يافته در اين سازمان مي‌گويد و مناسباتي مبهم كه او را به عنوان نخستين مدير زن در سازماني مرد سالار به اين نتيجه رسانده كه درمان اين سرطان كاري نيست كه او با صبوري و درايت از پس آن بر بيايد. هرچند بسياري از اصناف مرتبط با اين سازمان با امضاي طومارهايي حمايت خود را از عملكرد 10 ماهه احمدي پور اعلام كردند، اما از توييت‌هاي او برمي‌آيد كه چنانچه روحاني و جهانگيري هم از او حمايت كنند، مديران داخلي و سازمان‌هاي مرتبط آنقدر با او همراه نيستند كه بتواند سرطان پيشرفته اين سازمان را با كمك آنها بهبود بخشد. ميراث فرهنگي از همان روزهايي كه ادغام‌هاي فله‌اي احمدي‌نژادي‌ها بسان طاعون به جان سازمان‌ها افتاد، به كما رفت و در جايي به احتضار نزديك شد. دولت روحاني با تاكيد بر موضوع گردشگري سعي كرد اين سازمان را احيا كند، اما دوختن غيركارشناسانه گردشگري و صنايع دستي به‌ حوزه تخصصي و پژوهشي ميراث فرهنگي آنقدر به بدنه اين سازمان آسيب رساند و آن را به لحاظ كارشناسي ضعيف كرد و مقوله اصلي يعني ميراث فرهنگي را به حاشيه برد كه جبران مافات در اين سازمان از عهده مديري مثل محمدعلي نجفي هم بر نيامد و او به بهانه بيماري مديريت اين سازمان آشفته حال را به مردي سپرد كه براي وزارت ورزش و جوانان از مجلس نهم راي اعتماد نگرفته بود. اين روزها باز هم بازار گمانه‌زني‌ها براي انتخاب مدير ميراث فرهنگي داغ شده، از آنجا كه رويكرد اصلي دولت در مورد اين سازمان رويكردي اقتصادي با تاكيد بر توسعه گردشگري است، حدس و گمان‌ها هم براين تاكيد دارند كه فردي با پيشينه اقتصادي جانشين احمدي‌پور خواهد بود. بايد ديد اين‌بار روحاني براي اين سازمان بدحال كه در سال‌هاي اخير تبديل به حياط‌خلوت سياسيون شده، چه مديري انتخاب مي‌كند.

 

كنفرانس نورومدولاسيون در تهران
همايش يك روزه بررسي اختلالات و ضايعات نخاعي با عنوان نورمدولاسيون عصر روز شنبه 14 مرداد ا ساعت 18 تا 21 در تالار اجتماعات بيمارستان بانك‌ملي ايران در خيابان فردوسي برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون