• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3871 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد

تنفيذ جمهوريت

دو -  سخنان روز پنجشنبه روحاني سخناني متفاوت بود، شروعي جدي و محكم، و پاياني با عهد و پيمان با خدا و مردم. روحاني از راه و منش امام رضا(ع) در سياست گفت؛ از «تدبير» امام براي گسترش انديشه و آرمان حق‌جويان، از درس مدارا و محبت امام و سرانجام «آيين احتجاج امام براي گفت‌وگوي منطقي با پيروان مكاتب و مذاهب ديگر.
رييس‌جمهور منتخب در ميانه سخنان خود سيره و منش دولت داري خود را نيز بازگو كرد، تصريح كرد كه جامعه ايراني از لحاظ سبك زندگي داراي تنوع است، او بر حق همه اقوام ايراني كه همه اقوام ايراني پاره تن مام وطن هستند، تاكيد كرد؛ از توانمندي‌هاي بي‌پايان زنان و جوانان براي ساختن آينده‌اي كه تجلي آزادي، امنيت، آرامش و پيشرفت است، سخن گفت.
او كه اينك به اعتبار راي مردم و امضاي آن از سوي رهبري معظم انقلاب، رييس‌جمهور منتخب متعهد به انجام وظايفي مي‌شود كه يقينا فراتر از توان و ظرفيت هر شخص
حقيقي است.
در انتخابات اخير نظر و راي مردم به‌وضوح مشخص كرد كه بر كدام مشي و انديشه پاي مي‌فشرند و آن را ادامه راستين آرمان‌هاي انقلاب مي‌دانند. همه آنهايي كه به روحاني راي دادند و آنهايي كه به ديگران راي دادند يا حتي پاي صندوق‌هاي راي حاضر نشدند، همه شهروندان ايراني هستند و از حقوق برابر شهروندي برخوردارند؛ رييس‌جمهور منتخب، بايد خود را مكلف است خواسته‌هاي قانوني همه آنان را مد نظر قرار دهد.
روحاني روز پنجشنبه اصول سياست‌ورزي خود را شفاف كرد: جامعه‌اي عادلانه و با مشي اعتدالي. اولويت اصلي خود را افزايش توليد و اشتغال دانست. براي اقتصاد و اجتماع وعده داد كه ريشه‌كن شدن فقر و از بين رفتن فساد حق مردم است.
 مهار تورم، رشد اقتصادي و سربلند شدن ايران در محافل بين‌المللي حق مردم است، دستيابي به بازار منطقه و جهان حق مردم است، رشد فضاي آزاد و معنوي حق مردم است، دسترسي آسان به اطلاعات حق مردم است، برابري در برابر قانون حق مردم است، داشتن آينده‌اي مطمئن حق مردم است و اظهارنظر و گفت‌وگو، دانستن و در جريان امور كشور قرار گرفتن، حق مردم است.
شفاف و روشن گفت صداي مردم را بار ديگر شنيده‌ايم و بايد به اميد و اعتماد آنان با همه وجود توجه كنيم و در پايان با خداي خود عهدي دوباره بست و از او ياري خواست تا در تحمل سختي‌ها و نامهرباني‌ها صبور، در مقابله با ظلم و جور جسور، در بازشناسي كژي‌ها و ناراستي‌ها بينا، در فرو ريختن ديوار دروغ و حسد توانا، در كنار زدن پرده ريا و تزوير توانمند، در شنيدن صداي مردم شنوا، در پاسخ به خواست جوانان مصمم و در پافشاري بر مصالح ملت پا برجا باشد.
مردم ايران به اعتدال‌گرايي و دوري از افراط و تفريط راي مثبت دادند.
 كانون فكري و اجرايي دولت بايد بر محور اعتدال و عقلانيت بنا شود. اعتدال‌گرايي به‌معناي توازن ميان آرمان و واقعيت و ترجيح منافع ملي بر منافع حزبي و جناحي است. اعتدال‌گرايي بايد همواره بر اجماع ملي، قانون‌گرايي و بردباري در تعاملات سياسي تاكيد كند. بنيان اين مرام فكري و عملي، فاصله گرفتن از تخيل و توهم و تمركز بر تفكر، برنامه، شفافيت و استفاده از تخصص‌هاست. دولت تدبير و اميد نهايت اهتمام خود را به كار بگيرد تا بر مبناي اهداف و روش‌هاي عقلايي و متناسب با واقعيت‌هاي موجود، اعتدال را شالوده عملكرد و مديريت كشور قرار دهد، تهديدها را كاهش داده و فرصت‌ها را افزايش دهد. اعتدال‌گرايي بر اخلاق و مدارا اصرار مي‌ورزد و از طريق گفت‌وگو، تفاهم و تدوين برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و ميان‌مدت، شكاف‌هاي اجتماعي و اقتصادي را به حداقل ممكن مي‌رساند.
«روحاني دوم» راه سخت اما كوتاهي تا 1400 دارد. او همچنان كه از در نيايش خود، از خداوند ياري خواست بايد در تحمل سختي‌ها صبور، در برابر ظلم جسور و شنوا براي شنيدن صداي مردم باشد. بايد به مطالبه‌ها و وعده‌ها پايبند باشد و اين نه كاري است سهل و آسان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون