• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3871 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد

نيمار سرانجام راهي پاري‌سن‌ژرمن شد

انتقال قرن

رسول مجيدي

 

انتقال قرن سرانجام انجام شد. نيمار حالا گران‌ترين فوتباليست دنياست. پاري‌سن‌ژرمن براي جذب او 222 ميليون يورو به بارسا پرداخت كرد تا بازار نقل و انتقالات را براي هميشه به دو بخش تقسيم كرده باشد؛ قبل از انتقال نيمار و بعد از آن. قرارداد جديد نيمار برايش دستمزد هفتگي 515 هزار پوندي در پاريس را تضمين مي‌كند و رقم انتقالش را فرسنگ‌ها دورتر از گران‌ترين انتقال بازار تا پيش از اين (105 ميليون يورو براي پوگبا توسط منچستريونايتد) قرار مي‌دهد.
نيمار: پاري‌سن‌ژرمن جاه‌طلب است
بسياري از بارسايي‌ها پس از شنيدن اين خبر، نيمار را به باد انتقاد گرفته‌اند. گزارش‌هايي از سوزاندن لباس‌هاي نيمار در رسانه‌هاي معتبر دنيا منتشر شده و حالا خيلي‌ها او را يك پول‌پرست به تمام معنا مي‌دانند. نيمار اما درباره پيوستنش به پاري‌سن‌ژرمن نظر ديگري دارد: «از پيوستن به پاري‌سن‌ژرمن به‌شدت خوشحالم. از زمان آمدنم به اروپا، اين تيم يكي از رقابتي‌ترين و جاه‌طلب‌ترين تيم‌ها بود. بزرگ‌ترين چالش كه باعث انگيزه من براي ملحق شدن به هم‌تيمي‌هاي جديدم بود، كمك كردن به تيم براي بردن جام‌ها است كه روياي هواداران است. هدف و جاه طلبي پاري‌سن‌ژرمن، من را متقاعد كرد. از امروز، من همه كار براي تيمم انجام مي‌دهم تا پيروز شود. افق‌هاي جديدي براي تيمم به وجود مي‌آورم و به آنها شادي مي‌دهم؛ به ميليون هواداري كه در سراسر دنيا وجود دارند.»
چرا اين انتقال حاشيه‌ساز شد؟
پولي كه سران قطري پاري‌سن‌ژرمن براي خريد نيمار هزينه كرده‌اند، درواقع پول خريد او نيست. يعني رقمي نبوده كه باشگاه فرانسوي به بارسا پيشنهاد دهد و مورد موافقت اسپانيايي‌ها قرار بگيرد.
اين پول درواقع مربوط به بند فسخ‌ قرارداد نيمار و بارسلوناست. در فوتبال اسپانيا،‌بندي در قرارداد بازيكنان وجود دارد كه رقم فسخ قرارداد را در آن مشخص مي‌كنند؛ رقمي بسيار هنگفت كه تا به حال كمتر كسي آن را پرداخت كرده بود. بازيكنان با استفاده از اين بند مي‌توانند هروقت بخواهند، تيم‌شان را ترك كنند؛ به شرطي كه پول نجومي ذكر‌شده در قرارداد را بپردازند.
بارسلونا در قرارداد جديد مسي، حق فسخ قرارداد او را 500 ميليون يورو نوشته. قرارداد نيمار هم بند فسخي 222 ميليون يورويي داشت و هيچكس فكرش را نمي‌كرد روزي برسد كه بازيكن برزيلي بخواهد از اين بند استفاده كند. نيمار در شرايطي بارسا را ترك مي‌كند كه هيچ مذاكره مستقيم يا غيرمستقيمي بين سران باشگاه پاريسي و اسپانيايي انجام نشد و همين، مديران كاتالاني را حسابي آزار داده.
فيرپلي مالي چه مي‌شود؟
از وقتي پلاتيني در يوفا زمام امور را به دست گرفته، قانوني به تصويب رسيده كه باشگاه‌ها حق ندارند بيشتر از درآمدشان هزينه كنند؛ قانوني كه به فيرپلي مالي مشهور است و قصد شفاف‌سازي پول‌هاي جاري در دنياي فوتبال را دارد. سران بارسلونا و لاليگا اعتقاد دارند پاري‌سن‌ژرمن فيرپلي مالي را رعايت نكرده و امكان ندارد درآمد باشگاه آنقدر زياد باشد كه از پس چنين هزينه‌هايي بر بيايد. آنها مي‌گويند پول‌هاي غيرشفافي وارد حساب‌هاي باشگاه پاريسي شده و همين بازار نقل و انتقالات اروپا را به هم ريخته. با اين همه به نظر مي‌رسد مالك قطري پاري‌سن‌ژرمن هيچ تخلفي مرتكب نشده. يكي از شركت‌هاي اقماري ناصر الخليفي (مالك‌پاري‌سن‌ژرمن) اسپانسر اصلي باشگاه است و او تحت اين شركت است كه مي‌تواند به نوعي از اين جيب به آن جيب و هرچقدر كه مي‌خواهد براي باشگاهش هزينه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون