• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3178 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ بهمن

علي مطهري:

چالش اصلي امروز، نوع برخورد با منتقدان است

 

گروه سياسي| نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه چالش اصلي امروز، نوع برخورد با منتقدان است كه دچار سختگيري بيجا و غيرضروري شده است، گفت: همين باعث برخورد غلط در برخي حوادث و وارد آمدن آسيب به نظام شده است. علي مطهري با اشاره به شرايط اضطراري سال‌هاي آغازين پيروزي انقلاب اسلامي و رفتارهايي كه به مقتضاي شرايط استقرار نظام و جنگ انجام مي‌گرفت، تصريح كرد: مشكل از اينجا شروع شد كه ما خواستيم اين رفتارها را به شرايط عادي سرايت دهيم، مثلا با همان شدتي كه بعضي روزنامه‌ها در زمان جنگ توقيف مي‌شد، روزنامه‌ها را توقيف و به طور كلي آزادي بيان را محدود كنيم و با منتقد و مخالف همان رفتاري را داشته باشيم كه در زمان جنگ داشتيم. به گزارش آنا، گزيده گفت‌وگوي علي مطهري در ادامه مي‌آيد:
 حدود 10 سال از انقلاب ما در شرايط نامتعادل اجتماعي و شرايط اضطراري گذشت. دوره رهبري امام خميني هم منطبق بر همين دوره است. در چنين شرايطي برخي آزادي‌ها محدود و برخي قوانين موقتا تعطيل و تصميمات ويژه اتخاذ مي‌شود. مثلا در دوره جنگ با يك اشاره امام(ره) چند روزنامه كه پشت جبهه را تضعيف مي‌كردند، توقيف شدند يا سوال هشت نماينده مجلس درباره ماجراي مك فارلين مسكوت گذاشته شد يا درباره ادامه نخست‌وزيري آقاي موسوي، امام دخالت كردند، همه به خاطر اينكه جبهه‌هاي جنگ آسيب‌ نبينند و ضعيف نشوند.
 اين رفتارها به خاطر شرايط استقرار نظام و جنگ قابل توجيه است. مشكل از اينجا شروع شد كه ما خواستيم اين رفتارها را به شرايط عادي سرايت دهيم، يعني مثلا با همان شدتي كه بعضي روزنامه‌ها در زمان جنگ توقيف مي‌شد، روزنامه‌ها را توقيف و به طور كلي آزادي بيان را محدود كنيم و با منتقد و مخالف همان رفتاري را داشته باشيم كه در زمان جنگ داشتيم. اين در حالي است كه خود امام در اواخر زمان جنگ در پاسخ به نامه چند تن از نمايندگان مجلس به اين موضوع اشاره كرده و فرمودند كارهاي فراقانوني كه در اين سال‌ها انجام شد از اين پس انجام نخواهد شد و مطابق قانون رفتار خواهيم كرد.
  شهيد مطهري به سيره ائمه اطهار(ع) در برخورد با مخالفان، معاندان، كافران و خصوصا نوع برخورد اميرالمومنين علي عليه‌السلام با خوارج اشاره مي‌كنند تا زماني كه دست به سلاح نبرده بودند، از حقوق اجتماعي برخوردار بودند و حقوق‌شان از بيت‌المال قطع نشد و آزادي بيان در حد اعلي داشتند، به‌طوري كه رو در روي امام علي عليه‌السلام انتقاد مي‌كردند.
  شما اين رفتار را با رفتار امروز ما با منتقدان و مخالفان مقايسه كنيد كه گاهي يك منتقد را به روز سياه مي‌نشانيم و از زندگي ساقط مي‌كنيم، اگر در دانشگاه است از دانشگاه اخراجش مي‌كنيم و حتي براي فرزندانش تضييقاتي ايجاد مي‌كنيم و اگر كار ديگري دارد باز آنقدر فشار مي‌آوريم تا از نظر اقتصادي در مضيقه قرار گيرد. اين رفتارها بايد اصلاح شود و يكي از عوامل موثر در اين اصلاح اين است كه نگاه ما به مساله حفظ نظام بايد تغيير كند و فكر نكنيم كه براي حفظ نظام هر كاري مي‌توانيم بكنيم. بايد بدانيم كه براي يك كار مقدس از وسيله نامقدس نمي‌توان استفاده كرد.
  چالش اصلي امروز، نوع برخورد با منتقدان است كه دچار سختگيري بيجا و غيرضروري شده است و واهمه بيجايي از اظهارنظر مخالف در بخشي از مسوولان امنيتي و اطلاعاتي كشور وجود دارد كه همين باعث برخورد غلط در برخي حوادث و وارد آمدن آسيب به نظام شده است. ريشه اين موضوع هم برداشت غلط از اصل موثر و مترقي ولايت‌فقيه و نيز مساله حفظ نظام است. بايد تلاش كرد تا اين آسيب برطرف شود.
 شرايط فرهنگي جوانان در مجموع خوب است. ظاهر برخي از آنها ملاك نيست. جوانان ما در مجموع ديندار هستند و در شرايط خطر به دفاع از انقلاب اسلامي خواهند پرداخت. منتها بايد دين را آن‌گونه كه هست به آنها ارايه كرد نه صرفا پوسته‌اي از دين را. راه‌حل مشكلات روحي، رواني و جنسي جوانان در اسلام هست ولي كمتر عالمي اين مسائل را براي آنها بيان مي‌كند. جواناني كه انقلاب كردند اين طور نبود كه همه نماز شب‌خوان بودند، بسياري از آنها همين جوان‌هاي معمولي بودند كه به خاطر فطرت پاك عدالت‌جويي و حق‌طلبي‌شان وارد ميدان و برخي از آنها شهيد شدند. اگر دوباره همان شرايط يا شرايط جنگ پديد آيد همان فداكاري‌ها و رشادت‌ها ظهور خواهد كرد.  

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون